۰

مقابله چین با انتقادهای اویغورها با حملات مستقیم به شاهدان

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، چین تحت فشار جهانی فزاینده از بابت رفتارش با اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ در حوزه دوردست غرب این کشور، دست به یک کمپین بی سابقه و تهاجمی علیه شاهدان عینی این رفتارها از جمله با حمله به زنانی که ادعای سواستفاده را مطرح کرده‌اند، زده است.
کد خبر: ۲۵۳۰۱۸
۱۱:۳۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، چین تحت فشار جهانی فزاینده از بابت رفتارش با اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ در حوزه دوردست غرب این کشور، دست به یک کمپین بی سابقه و تهاجمی علیه شاهدان عینی این رفتارها از جمله با حمله به زنانی که ادعای سواستفاده را مطرح کرده‌اند، زده است.

 همچنان که ادعاهای نقض حقوق بشر در سین کیانگ بالا می‌گیرد، و تعداد هر چه بیشتری از قانونگذاران غربی، چین را متهم به "نسل کشی" می‌کنند، پکن متمرکز بر بی اعتبار ساختن شاهدان عینی زن اویغوری که در پشت گزارش‌های اخیر درباره سواستفاده‌ها قرار داشتند، است.

مقامهای چینی به معرفی زنان افشاکننده آنچه داده‌های پزشکی خصوصی و اطلاعات درباره باروری زنان خواندند پرداخته و برخی از آنها را متهم به داشتن روابط غیراخلاقی و یکی را نیز به داشتن یک بیماری مقاربتی متهم کردند. این مقامها اظهار کردند، این اطلاعات سند و مدرک یک شخصیت بد است و روایتهای زنان از سواستفاده‌ها در سین کیانگ را "بی اعتبار" خواندند.

شو گوشیانگ، معاون رئیس دپارتمان تبلیغات سین کیانگ در یک کنفرانس خبری در ماه دسامبر که بخشی از کمپین تقابلی چین بود، گفت: ما به منظور رد برخی از اقدامات رسانه‌ای منزجر کننده، یک سری تدابیری را اتخاذ کرده‌ایم. اینها شامل گزارشهای چند ساعته، با تصاویری از ساکنان سین کیانگ و صحبتهای برخی اعضای خانواده‌ها می‌شوند.

بررسی رویترز از ده‌ها ساعت برنامه در ماه‌های اخیر و صدها صفحه متن و همچنین مصاحبه‌ها با کارشناسان نشان دهنده یک کمپین گسترده و دقیق بوده و نشان دهنده نگرانی چین از اینکه کنترل روایت درباره سین کیانگ را از دست بدهد، است.

جیمز میلوارد، یک استاد تاریخ چین در دانشگاه جورج تاون و کارشناس در حوزه سیاست سین کیانگ اظهار کرد: یک دلیل اینکه حزب کمونیست چین اینقدر نسبت به شهادت‌های این زنان نگران است به این خاطر است که این شهادتها منجر به تضعیف فرضیه اولیه درباره آنچه که آنها آنجا انجام می‌دهند که مبارزه با تروریسم است، می‌شود.

او خاطرنشان کرد: این حقیقت که زنان خیلی زیادی در کمپها هستند و کوچکترین ظاهری از خشونت آمیز بودن ندارند، نشان میدهد که مساله ارتباطی با تروریسم ندارد.

وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه از پاسخ به پرسشها درخصوص اطلاعات مشخص منتشر شده درباره این زنان خودداری کرد اما گفت، "برخی نیروهای ضد چین حقایق و واقعیت را نادیده می‌گیرند و از روی بی موالاتی همه نوع دروغی در ارتباط با سین کیانگ می‌سازند. مردم از همه گروه‌های قومیتی در سین کیانگ از جمله زنان سین کیانگ در صلح و رضایت زندگی و کار می‌کنند."

پکن درخواستها برای انجام تحقیقات مستقل سازمان ملل در قبال برنامه بازداشت اویغورها در سین کیانگ را رد کرده است. خبرنگاران و دیپلماتها اجازه دسترسی به کمپها در خارج از تورهای شدیدا کنترل شده دولت را پیدا نکرده‌اند. اویغورها در سین کیانگ به رویترز گفته‌اند که نگران اقدامات تلافی جویانه از بابت صحبت کردن با رسانه‌ها در حین حضور در چین هستند.

ماه ژانویه اکانت توئیتر سفارت چین در آمریکا از بابت انتشار توئیتی در این خصوص که زنان اویغور قبل از اجرای سیستم کمپ‌های پکن در سین کیانگ "ماشین تولید بچه بودند"، معلق شد.

مقامهای سین کیانگ در ماه ژانویه گفتند یک زن که با رسانه‌های خارجی گفتگو کرده بیماری سفلیس داشته و آنها به نشان دادن تصاویری از اسناد و مدارک پزشکی پرداختند؛ اطلاعاتی بدون کسب رضایت که ارتباط مستقیمی با صحبتهای وی نداشتند.

یک مقام دولتی سین کیانگ ماه گذشته میلادی از یک شاهد دیگر صحبت کرد. او گفت: همه درباره شخصیت نازل او خبر دارند. او تنبل و راحت طلب بوده و زندگی شخصی‌اش پرآشوب است و همسایگانش می‌گویند که او در زمان حضور در چین مرتکب زناکاری شده است.

چند روز پیش سخنگوی ارشد وزارت امور خارجه چین، هوآ چونیینگ نیز در توئیتی تصاویری از چهار شاهد عینی معرفی شده منتشر کرده و گفت، آنها "سخت ذهشان را مشغول دروغها کرده‌اند" و اینکه "آنها هرگز موفق نخواهند شد."

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: