۰

درخواست قانونی مسلمانان برای ساخت مسجد در یونان رد شد

با وجود اینکه مسلمانان تمامی اقدامات قانونی برای افتتاح یک مسجد در تسالونیکی را طی کرده بودند، پس از دو سال وزارتخانه مربوطه به بهانه‌های واهی با این درخواست مخالفت کرد.
کد خبر: ۲۵۲۳۵۵
۱۲:۱۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دولت یونان با رد درخواست جامعه مسلمانان برای افتتاح عبادتگاه در تسالونیکی، نقض آزادی دیگری علیه اقلیت مسلمان در این کشور انجام داده است.

بنیاد فرهنگ، آموزش و پرورش مسلمانان مقدونیه- تراکیه که در دومین شهر بزرگ یونان واقع شده است ، پس از انجام اقدامات مقدماتی لازم مطابق با مقررات قانونی، درخواست رسمی افتتاح یک عبادتگاه را ارائه داد.

مجوزهای قبلی از مقامات محلی برای درخواست رسمی گرفته شده بود، روندی که دو سال به طول انجامید. پس از آن ، وزارت آموزش و دین یونان روند را در هاله‌ای از ابهام گذاشت‌، در حالی که این درخواست را به بهانه کمبود اسناد و جزئیات فنی رد کرد.

اعضای بنیاد با انتقاد از این تصمیم گفتند که یونان می‌خواهد شرایطی را به وجود آورد که که مسلمانان در تسالونیکی و مناطق اطراف آن اگر خواستار عبادت جمعی هستند باید در خیابان نماز بخوانند.

آنها گفتند: یونان که مساجد موجود را باز نمی‌کند ، همچنین مکان دیگری را برای عبادت مسلمانان ممکن نمی‌سازد و درخواست های ما برای عبادت در بنیادمان نیز با بهانه‌هایی خارج از مقررات قانونی رد شده است.

گفتنی است موضع ناخواسته این کشور نسبت به جمعیت مسلمان آن پدیده جدیدی نیست. به عنوان مثال ، تا همین اواخر ، آتن به عنوان تنها پایتخت اروپا بدون مسجد شناخته می‌شد ، حتی اگر تخمین زده شود که ۳۰۰ هزار مسلمان در منطقه آتن بزرگتر باشند. در نوامبر سال ۲۰۲۰ ، برای اولین بار از قرن نوزدهم، آتن شاهد افتتاح یک مسجد رسمی بود، زیرا سرانجام سال‌ها تلاش جامعه مسلمانان نتیجه داد.

کمبود مساجد در آتن برای اکثر شهرهای یونان یک امر عادی است زیرا تنها مساجد رسمی در این کشور در منطقه مرزی شمالی با ترکیه هستند که بیش از ۱۵۰،۰۰۰ عضو اقلیت مسلمان در آن زندگی می‌کنند.

گفتنی است ترکیه مدت‌هاست که نقض حقوق اقلیت مسلمان و ترک‌تبار خود توسط یونان، را از تعطیلی مساجد و تخریب مساجد تاریخی گرفته، تا امتناع از انتخاب مسلمانان به عنوان مفتی محکوم کرده است. مقامات ترک می گویند که این اقدامات با نقض معاهده لوزان در سال ۱۹۲۳ و همچنین احکام دادگاه حقوق بشر اروپا باعث می شود یونان به کشوری تبدیل شود که قانون را زیر پا بگذارد.

به همین ترتیب ، انتخاب مفتی‌ها ، یا روحانیون اسلامی ، توسط مسلمانان در یونان به یکی دیگر از موارد مناقشه تبدیل شده که باعث دردسر مسلمانان این کشور شده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: