۰

سایه سهمگین موج چهارم و تنگ شدن حلقه محاصره کرونا

آمار مبتلایان و فوتی‌های کووید ۱۹ در کشور و هشدارهای متولیان نظام سلامت نشان می‌دهد که بیماری کرونا در برخی استان‌ها مجدداً خیز برداشته است این در حالی است که خطر گسترش ویروس جهش‌یافته بر نگرانی‌ها و اضطراب‌ها افزوده است.
کد خبر: ۲۵۱۸۲۳
۱۰:۲۶ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، آمار مبتلایان و فوتی‌های کووید ۱۹ در کشور و هشدارهای متولیان نظام سلامت نشان می‌دهد که بیماری کرونا در برخی استان‌ها مجدداً خیز برداشته است این در حالی است که خطر گسترش ویروس جهش‌یافته بر نگرانی‌ها و اضطراب‌ها افزوده است.

 آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور و هشدارهای متولیان نظام سلامت نشان می‌دهد که بیماری کرونا در برخی استان‌های کشور مجدداً خیز برداشته است و مسئولان نگران شکل‌گیری موج چهارم کرونا هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد یک‌میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۵۹ هزار و ۱۱۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. بدین ترتیب ۳.۸۵ درصد مبتلایان رسمی به کرونا تاکنون متأسفانه در کشور تا امروز فوت کرده‌اند.

همچنین بنا به اعلام وزارت بهداشت، هیچ شهر قرمز کرونایی در کشور وجود ندارد و شهرهای که در مازندران قرمز بودند نارنجی شدند و هم‌اکنون شهرهای چالوس، نور، آمل، بابل، بابلسر، جویبار و ساری در وضع نارنجی قرارگرفته‌اند و ۹۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و فقط ۲۵۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت هستند.

ستاد مقابله با کرونای استان نیز هشدار داده وضع استان شکننده است و هرگونه عادی انگاری مشکل را دوچندان می‌کند. بازارهای شلوغ، تردد غیرضروری و عادی انگاری مردم در برخی شهرها عوامل افزایش شیوع کرونا هستند.

همچنین ستاد مقابله با کرونا تأکید کرده است که خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست. ویروس نه‌تنها ضعیف نشده بلکه جهش پیداکرده و قوی‌تر شده است و علائم آن خیلی سریع نمایان می‌شود.

علی‌رغم اینکه اکنون هیچ شهری از استان مازندران در وضعیت قرمز کرونا قرار ندارد اما با توجه به نشانه‌های ویروس جهش‌یافته ستاد مقابله با ویروس کرونای استان بر لزوم اعمال پروتکل‌های سخت‌گیرانه، اجتناب از دورهمی‌ها و استفاده از ماسک تأکید کرده است.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان گفت: وضعیت همچنان در مازندران شکننده است و رنگ‌های زرد و آبی نباید موجب عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم شود.

وی تأکید کرد که هر یک از اعضای ستاد متولی یک بخش هستند و باید نظارت‌ها را در زیرمجموعه‌های خود را دقیق و با جدیت اجرا کنند.

تشدید نظارت‌های بهداشتی

حسین زادگان به فرمانداران شهرستان‌ها مأموریت داد که آخرین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تهیه، توزیع، اماکن عمومی، کارگاه و واحدهای کاری بررسی و بر فعالیت آن‌ها نظارت بیشتر داشته باشند.

استاندار همچنین از دهیاران خواست از برگزاری مراسم عزا و عروسی در روستاها جلوگیری کنند.

به گفته حسین زادگان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شیوع همه‌گیری می‌شود پس اولویت اول، تشدید نظارت‌های دقیق بر پروتکل‌های بهداشتی است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم وضعیت حفظ شود باید با همکاری و همیاری همه‌ی اقشار با رعایت پروتکل‌ها از خیز و فراگیری موج چهارم جلوگیری کنیم.

البته در توصیه‌های روسای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نیز آمده: هم استانی‌ها با رعایت اصول بهداشتی برای کاهش روند این بیماری تلاش کنند تا شاهد از دست دادن عزیزانمان در استان نباشیم.

حلقه محاصره کووید ۱۹ در برخی شهرهای کشور تنگ‌تر شده و سایه سهمگین موج چهارم کرونا بسیاری از استان‌ها را تهدید می‌کند، با وجود توصیه‌ها و هشدارهای ستاد ملی مدیریت کرونا، بسیاری از اماکن عمومی مانند مراکز خرید و خیابان‌ها در روزهای پایانی سال شاهد حضور پرشمار مردم بی‌توجه به رعایت فاصله فیزیکی است، روند ابتلا در برخی استان‌ها صعودی شده است؛ در آستانه شب عید رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برای سلامتی خود و خانواده و همچنین مقابله با این ویروس خطرناک ضروری است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: