۰

بهترین و بدترین زمان خوردن خرما چه زمانی است

خرما از میوه های خوشمزه و مقوی است که به طور گسترده در سراسر دنیا مصرف می شود و جایگاه ویژه ای در طب سنتی و فرهنگ های مختلف جهان دارد. اگرچه میوه تازه خرما قابل خوردن است اما اکثر مردم طرفدار خرمای خشک هستند و این میوه معمولا به صورت خشک عرضه می شود.
کد خبر: ۲۴۹۸۹۹
۱۵:۵۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹

شیعه نیوز: خرما ترکیبات مغذی متنوعی در خود گنجانده و از فیبر و قند بالایی برخوردار است اما آیا برای بهره بردن از تمام خواص و مواد مغذی آن لازم است این میوه را در زمان یا شرایط خاصی مصرف کنیم؟

برای پاسخ به این سوال و آشنا شدن با بهترین و بدترین زمان مصرف خرما در ادامه مطلب ما راهمراهی کنید.

بهترین زمان خوردن خرما
بهترین زمان برای خوردن خوراکی ها، صرف نظر از این که چه غذایی می خورید، زمانی است که واقعا گرسنه هستید یا میل به غذا خوردن دارید.

اگرچه بسیاری از متخصصان بهداشت معتقد هستند هضم غذا در اوقات خاصی از روز بهتر انجام می شود و در زمان های غیر از آن می تواند به مشکلات هضم منجر شود اما نمی توان این ادعا را به طور کامل تایید کرد.

جالب است بدانید بدن ما حتی قبل از آن که لقمه وارد دهان شود آماده هضم غذا می باشد و آنزیم های گوارشی خاصی در دهان ترشح می کند، این فرایند در طول عمل هضم ادامه دارد.

بدن ما قادر است نوع آنزیم های مورد نیاز برای هضم را با توجه به نسبت درشت مغذی هایی همچون کربوهیدرات ها، پروتئین و ترکیبات چربی تشخیص دهد و برایش فرقی نمی کند چه زمانی از شبانه روز باشد.

با وجود همه این ها خوردن خرما در زمان هایی از روز بهتر است و فواید بیشتری به دنبال دارد، از جمله:

1. هنگام صرف صبحانه
مصرف خرما می تواند یک روش عالی برای افزودن شیرینی و فیبر طبیعی به رژیم غذایی در صبح زود باشد و محتوای فیبر فراوان آن به سیر نگه داشتن شما در طول صبح کمک می کند.

2. به عنوان میان وعده ظهرگاهی
خرما منبع خوب فیبر و سرشار از قندهای طبیعی است، ترکیب فیبر و قند باعث می شود افزایش سطح قند خون آهسته تر شده و بدون آن که اثر بدی روی بدن داشته باشد به افزایش انرژی بدن کمک کند.

3. وقتی گرسنه هستید
خرما منبع متمرکز کالری است و به واسطه فیبر فراوان موجود در آن بسیار سیر کننده می باشد. اگر احساس گرسنگی می کنید اما قصد ندارید یک وعده کامل غذایی داشته باشید می توانید مقداری کره بادام زمینی را با خرما مخلوط کرده و میل کنید، این ترکیب منبع خوب فیبر، کربوهیدرات و پروتئین می باشد.

4. قبل از تمرینات ورزشی
گرچه خرما به طور طبیعی حاوی قند فراوان می باشد اما به سرعت قند خون را افزایش نمی دهد و نوعی کربوهیدرات آهسته رهش دارد که جریان مداومی از انرژی برای سوخت رسانی بدن در حین تمرینات فراهم می کند. توصیه می شود 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرینات ورزشی 2 تا 4 عدد خرما میل کنید.

5. میان وعده شبانه
خرما به دلیل محتوای فیبر فراوان آن یک میان وعده عالی قبل از خواب محسوب می شود زیرا هضم فیبر به زمان بیشتری نیاز دارد و باعث می شود در نیمه شب احساس گرسنگی کمتری داشته باشید.

بدترین زمان خوردن خرما
اگرچه بدن ما قادر است در هر زمان از شبانه روز غذاها را هضم کند اما برخی اوقات خاص وجود دارد که مصرف خرما در آن مواقع توصیه نمی شود، از جمله:

1. افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند
سیستم گوارش افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ممکن است به غذاهای حاوی فودمپ (نوعی کربوهیدرات های زنجیره کوتاه) حساس باشند. خرما از مواد غذایی حاوی فودمپ است و مصرف آن توسط این بیماران می تواند باعث نفخ و ناراحتی معده شود.

2. بعد از وعده غذایی سنگین
خرما سرشار از فیبر است که هضم آن مدت زمان بیشتری طول می کشد، به همین دل مصرف خرما بعد از یک وعده غذایی سنگین می تواند باعث سیری بیش از حد و ناراحتی شود.

3. اگر آلرژی دارید
بدن برخی افراد حساس است و در موارد نادر ممکن است به خرما آلرژی داشته باشند، اگر احساس می کنید این مورد در مورد شما صدق می کند قبل از مصرف خرما با متخصص تغذیه صحبت کنید.

4. اگر اسهال دارید
خرما حاوی نوعی الکل قندی به نام سوربیتول است که باعث افزایش حرکات روده در برخی افراد می شود، بنابراین اگر اسهال دارید بهتر است از مصرف خرما اجتناب کنید.

به جز موارد ذکر شده، تقریبا هر زمانی می توان اقدام به مصرف خرما کرد. این میوه بسیار مقوی بوده و گنجاندن آن در رژیم غذایی به عنوان میان وعده یا بخشی از وعده غذایی فواید زیادی به دنبال دارد.

منبع: healthline

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: