۰

ویروس کرونای انگلیسی مرگ‌زایی بسیار بالایی دارد

وزیر بهداشت با بیان اینکه هر چقدر که مرزها را کنترل کنیم، نمی‌توانیم نسبت به عدم ورود کرونای انگلیسی به کشور اطمینان داشته باشیم، گفت: نگران چرخش ویروس در استان‌ها و اقلیم‌های مختلف کشور هستیم، چراکه این ویروس مرگ‌زایی بسیار بالایی دارد.
کد خبر: ۲۴۹۶۶۵
۱۵:۰۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سعید نمکی، وزیر بهداشت، امروز یکشنبه پنجم بهمن‌ماه در همایش فرماندهان پلیس راهور با اشاره به همکاری ناجا و پلیس راهنمایی و رانندگی با وزارت بهداشت در کنترل کرونا، گفت: عزیزان ما در ناجا در گستره میهن و حتی خارج از کشور در حال جانفشانی هستند و در حال حاضر عزیزان مرزبانی در هزار و ۷۰۰ کیلومتر نوار مرزی کشور خدمت می‌کنند.

وی افزود: در تمامی حوادث و .. اولین ضرباهنگ امیدبخش، چراغ چشمک‌زن ماشین پلیس کشور و هلال احمر است و همه خود را مدیون این عزیزان زحمتکش می‌دانیم. یکی از کار‌های بسیار بزرگ در این مبارزه بی‌امان با ویروس کرونا که موجب افتخار ملی است همکاری پلیس در همه عرصه‌ها با مجموعه بهداشت و درمان بود. پلیس جمهوری اسلامی ایران باید با پلیس همه جهان متفاوت باشد و هست. به فرموده امام خمینی(ره)، این پلیس حق ندارد حتی یک کشیده به صورت یک زندانی محکوم به اعدام بزند. این پلیس پیرو امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) است که وقتی ظرف شیر را به بسترش بردند، فرمود آن را ببرید و به ابن ملجم هم بدهید.

نمکی در ادامه با بیان اینکه مردم در جریان مبارزه با کرونا حماسه آفریدند، گفت: تلفات کرونا در ایران روز گذشته به ۷۰ نفر رسیده در حالی که در انگلیس این میزان هزار و ۷۲۰ نفر است. انگلیس که از بزرگترین کشور‌های اقتصادی دنیاست به این اندازه مرگ و میر دارد. برای مرگ همه انسان‌ها در همه جای جهان غصه می‌خوریم حتی اگر خبیث‌ترین افراد آن کشور‌ها سردار ما را ترور کنند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه مقابله با ویروس کرونا و رساندن تلفات آن به یک عدد دو رقمی دستاورد بزرگی بود، گفت: همچنان نگران هستیم که این دستاورد تبدیل به طوفان شود که آن زمان اداره‌اش به سختی انجام می‌شود. این موج جدید اگر ما را گرفتار کند عذاب و سختی‌های آن به مراتب خطرناک‌تر از قبلی است، زیرا بسیار پیچیده است و هر لحظه شکل خاصی از خود بروز می‌دهد که با شکل قبلی و علامت‌ها متفاوت است به همین دلیل باید هوشمندانه عمل کرد.

نمکی گفت: عزاداری مقام معظم رهبری در حسینیه جماران برای امام حسین(ع) دو نکته داشت. اول اینکه به مردم بگویند عزاداری برای سیدالشهدا(ع) به این شکل باید باشد در شراط کرونایی و دیگر اینکه در بیرون از کشور بدانند تشیع بر مبنای خرد است و بی‌خردی جزئی از تشیع نیست.

وی تأکید کرد: در بازی شطرنج با این ویروس، نمی‌توان لحظه‌ای غفلت کرد به همین دلیل نگران سفر‌های آینده هستیم. یکی از دغدغه‌های اصلی، سفر به جنوب کشور است، وقتی به چرخش درآید این ویروس خیلی خطرناک می‌شود. انگلیسی‌ها دروغ می‌گفتند که ویروس جهش‌یافته جدید ۷۰ درصد قدرت انتقال دارد، این ویروس علاوه بر بیماری‌زایی، مرگ‌زایی بسیار بالایی دارد.

نمکی با بیان اینکه اگر همه مرز‌ها را کنترل کنیم این ویروس می‌تواند وارد هر اقلیمی شود، گفت: همه مرز‌ها و ورودی‌ها را شبانه‌روز کنترل می‌کنیم، اما به این معنا نیست که توان کنترل را با توجه به تنوع قوم و ژنتیک و رفتاری‌ها اجتماعی داریم. بروز این ویروس در درون مرز‌ها پدیده غیر منتظره‌ای نیست؛ آنچه می‌تواند ما را گرفتار کند، چرخش ویروس از کردستان به بندرعباس و بندرعباس به خراسان شمالی است؛ بنابراین باید به شدت مسافرت‌ها کنترل شود.

وی بیان کرد: در این شرایط پلیس راهور بیشتر اذیت می‌شود که از آن‌ها عذرخواهی می‌کنیم و مجبور هستیم بر اجرای پروتکل‌ها سختگیری و پافشاری کنیم. نمی‌توانیم سلامت مردم و مصالح نظام را در نظر نگیریم. امروز آبروی جمهوری اسلامی در گرو مدیریت کروناست و این حماسه فقط برای وزارت بهداشت نیست، بلکه برای ایران اسلامی است و کسی که آبروی ایران را بخواهد باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با متخلفان برخورد کند.

وی با بیان اینکه امروز برای ایران بزرگترین حماسه شکست کروناست، گفت: به عنوان سرباز معتقد به این نظام نمی‌توانیم به اندک پروتکل‌شکن‌ها اجازه دهیم آبروی نظام را زیر سئوال ببرند؛ در برابر آن‌ها ایستاده‌ایم، زیرا هیچ مصلحت و آبرویی بالاتر از سرکوب ویروس برای وزارت بهداشت نیست.

وزیر بهداشت همچنین در رابطه با تأمین واکسن اظهار کرد: منابع واکسن را تأمین کرده‌ایم و در روز‌های آینده نیز اولین محموله واکسن‌های وارداتی را از منابع مورد اعتماد وارد کشور می‌کنیم و به گروه‌های آسیب‌پذیر تزریق می‌شود. دانشمندان داخلی نیز در حال تلاش برای تولید واکسن هستند و در آینده نزدیک یکی از مراکز تولید واکسن در جهان خواهیم بود.

 نمکی همچنین در حاشیه این مراسم نیز طی سخنانی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تأیید قبل از تولید واکسن داخلی نداشتند.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از ابعاد سخت کار، مدیریت تردد‌هاست، افزود: برای واکسیناسیون گروه‌های پر خطر برنامه‌هایی داریم که طبق آن پیش خواهیم رفت. پیشنهادات در خصوص محدودیت‌ها برای ایام نوروز به ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد رفت و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: