۰

نسبت آموزه های دینی با کرونا

تسلط بر ملت‌ها بر اساس تغییر فرهنگ‌ها و برهم زدن نظامات اجتماعی و سنت‌های ملل جهان، خط اصلی جریان استکباری در پیشبرد اهداف خود است.
کد خبر: ۲۴۸۲۵۷
۰۹:۱۹ - ۱۷ دی ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی با اشاره به موضوع « نسبت آموزه‌های دینی با کرونا» گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در کنار مباحث بهداشت و درمان، مباحث دینی و معرفتی مانند التجاء و توجه به خدا، انس با قرآن، مداومت بر ذکر و دعا و توسل نیز مورد توجه بیشتر همه انسان ها قرار گرفت.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با بیان این که تأثیر معارف دینی و آرامش و سکینه روحی و روانی که از ناحیه عبادات و ادعیه در جان انسان قرار می‌گیرد، امری انکار ناپذیر است، اضافه کرد: در همین مورد شایسته‌ترین و مؤثرترین عمل در مواقع آسایش و دشواری، ارتباط معنوی با خدا و توسل به انوار قدسیه حضرات معصومین علیهم السلام است که نصرت و یاری خدواند را به دنبال دارد.

نیاز دائمی مخلوقات به عنایات و نعمت‌های پروردگار

این استاد حوزه ادامه داد: نیاز تمامی مخلوقات به خداوند، امری است که هم به لحاظ نظری ثابت است و هم به لحاظ تجربه زیستی؛ دلیل آن نیز معلول و مخلوق بودن مخلوقات است؛ وجود آرامش روحی و روانی در انسان ها، یکی از مهم‌ترین نعمت‌های خداوند متعال به بشر است که اساس نیازها و زندگی انسان می‌باشد.

وی با بیان این که ایمان و توجه انسان به نعمت آرامش روانی که توأم با اطمینان درونی است، رکن اساسی درک و احساس خدادی بودن آرامش خاطر و احساس امنیت روانی می باشد، گفت: قرآن کریم در همین رابطه می‌فرماید: «الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَئکَ لهَُمُ الْأَمْنُ وَ هُم مُّهْتَدُونَ» بنابر این در مواقع خوف و حزن و هراس نیز پناهگاه اصلی بشر، روی آوردن به خدا، تسلیم بودن در برابر مشیت الهی و تقویت ایمان است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اظهار داشت: در آیه دیگری می‌فرماید: «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ محُْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» در حقیقت، ایمان و باور انسان، مانع بروز بسیاری از اختلالات روحی و روانی است که هرگونه خوف و حزن را از دل‌ها بر می‌دارد و انسان را در برابر حوادث و آزمایش‌ها استوار و دارای استقامت درونی و بیرونی می‌کند.

آرامش و امنیت روحی و روانی در جامعه

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه تأکید کرد: برخی حوادث به صورت فراگیر رخ می‌دهد که آثار و تبعات آن شامل تمام افراد و اقشار می‌شود که گاهی موجب برهم خوردن نظم روانی جامعه می‌شود.

این استاد حوزه ادامه داد: مهم‌ترین نقش ایمان به خدا آن است که در جامعه تبلور و تجسم داشته باشد تا جامعه‌ای آرام و مطمئن را رقم بزند؛ به تعبیر دیگر مدیریت و استقرار آرامش و امنیت روانی جامعه، مهم‌ترین بخش حیات مردم و جامعه می‌باشد که عامل آن در مرتبه اول، فضای ایمانی و اعتقادی در افراد و جامعه است که فضائل یک جامعه را در مواقع آسیب‌ها و خطرات، نمایان‌تر می‌سازد.

رابطه یاد خدا با اطمینان قلبی و اعتماد و امید

وی با اشاره به معنای اطمینان در کلام اهل لغت افزود: اهل لغت می‌گویند: اطمینان و طمأنینه به معنای آرامش خاطر بعد از بی‌تابی و اضطراب می‌باشد که انسان را دارای اعتماد به انجام و موفقیت در کارها می‌کند؛ تمرکز فکری و قوت قلب، در حوادث، اصل فائق آمدن بر مشکلات است.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: این اطمینان برای انسان امید، انگیزه و قدرت در انجام کارها ایجاد می‌کند که عکس این مسأله نیز صادق است، یعنی انسان و جامعه فاصله گرفته از ایمان و معنویت، در کوران حوادث و امتحانات، دارای ضعف و احساسِ سستی و ناتوانی دارد؛ نه اندیشه دارد و نه قدرت فکر و نه قوت عمل؛ نتیحه آن هم اضطراب، وحشت در مواجهه با آسیب‌ها و خطرات می‌باشد.

رشد معنوی فردی و اجتمـاعی در حوادث

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به رشد معنوی فردی و اجتماعی در حوادث عنوان کرد: در بلایا و ابتلائات جوهره‌ انسان‌ها در بُعد فردی و اجتماعی، نمایان می‌شود. آن چه که حقیقت صفات برجسته‌ ایمانی و اخلاقی را نشان می‌دهد، بیش از آنکه در دوران آرامش باشد در دوران سختی‌ها ست؛ اما آن چه که مهم است و در آیات قرآن و احادیث به آن تصریح شده، ارتقا و رشد اعتقادی و معنوی در زمان بروز و ظهور سختی‌ها می‌باشد.

این استاد حوزه ادامه داد: نیفتادن در دام افکار شیطانی و از دست ندادن صبر و شکیبایی و نگفتن سخنان ناروا در ظهور مشکلات و بلایا، زمینه‌های تکامل جنبه‌های روحی و معنوی را در انسان ایجاد می‌کند.

ضرورت ارتقا سبک زندگی ایمانی و معنوی

وی با تأکید بر ضرورت ارتقا سبک زندگی ایمانی ومعنوی در حوادث گفت: مسأله شیوع ویروس کرونا نمونه‌ای از حوادث فراگیر بود که دنیا را تحت‌الشعاع خود قرار داد. در این دوره قریب به یکسال، آن چه که در تمام کشورها مشاهده شد، واقعیت نیاز امروز بشر به سبک زندگی ایمانی و معنوی بود.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی افزود: شاید در تاریخ معاصر بلکه تاریخ دور، نمونه‌ای مانند شیوع ویروس کرونا نبوده باشد که این گونه دنیا و بشر را زمین‌ گیر کرده باشد. احساس ناتوانی، افسردگی و ناامیدی، بروز رفتارهای ناهنجار و سخنان ناشی از درماندگی و... حاکی از آن است که «جهان بیش از هر زمانی نیازمند سبک زندگی توحیدی و معنوی است» تا جامعه جهانی و حیات بشر بازگشتی آگاهانه به فطرت خداجوی و آموزه‌های توحیدی داشته باشد.

توصیه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید بر دعا و توسل

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با بیان این که مداومت بر انس با قرآن، ذکر، دعا و توسل در همه حالات، صفابخش روح و جان انسان و عامل قوت بخشیدن به انسان‌هاست گفت: در همین مورد توکل بر خدا و توسل به معصومین صلوات الله علیهم آثار فراونی در توفیقات افراد و جامعه دارد.

وی عنوان کرد: آثاری که در رفتارها بروز پیدا می‌کند مهم‌ترین آن ها استمداد از خداوند قادر و متعال و اولیاءالله است. در همان روزهای نخست رهبر معظم انقلاب علاوه‌ بر دستور به مسئولین و مدیران کشور در جدیت نسبت به مدیریت و مهار شیوع ویروس منحوس کرونا و آثار ناشی از آن، همگان را بر قرائت ادعیه مأثوره مخصوصاً دعای هفتم صحیفه سجادیه توصیه نمودند، مراجع عظام تقلید نیز، به مناسبت‌های مختلف مردم را به توجه خاص به ادعیه و قرائت آن ها دعوت و سفارش نمودند.

سلامت واقعی جامعه، در گروی خودسازی و جامعه‌سازی است

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: در روزهای شیوع ویروس کرونا، مواظبت و حفاظت از سلامتی جسم، یک اصل بود که هم مردم با حساسیت بیشتری این مهم را دنبال می‌کردند و هم مسئولین و کادر درمان مجاهدانه در برابر آسیب‌های ناشی از آن، برنامه‌ها و خدمات ماندگاری انجام دادند.

این استاد حوزه اظهار داشت: نکته‌ای که همه به آن اذعان و اصرار داشتند، روحیه قوی و پایدار جامعه در برابر این ویروس بود. این موضوع مبنای عقلی و شرعی دارد که از آن به «خودسازی و جامعه‌سازی» نام برده می‌شود که در هر دو بُعد، دامنه‌ وسیعی از موضوعات معرفتی که فرد و جامعه را در مقابل انواع تهاجم‌ها، قوی و قدرتمند می‌سازد،‌ وجود دارد.

از نظر اسلام همه در قبال اصلاح و رشد جامعه وظیفه دارند

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: دقت در خطابات قرآنی به وضوح نشان می‌دهد که اصلاح و کمال واقعی در فضای معنوی و رشد یافته جامعه محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: از این‌رو همه ما در مقابل جامعه یک وظیفه عمومی داریم و آن تلاش همراه با دغدغه‌مندی نسبت به حاکمیت معنویت و فرهنگ مترقی دینی در جامعه تراز اسلامی هستیم که نماد و عینیت همه‌ آن ها استقرار محبت و وحدت و همدلی در مقاطع دشوار و بروز مشکلات است که حقیقت جامعه مؤمنین بر اساس ٱخوت و برادری پایه‌ریزی می‌شود و به تبع آن تکالیف متقابل میان فرد و جامعه را محسوس‌تر می‌کند، آیاتی مانند «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوۀ...» و «... رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» حقیقت جامعه ایمانی را بیان می‌کند؛ بنابراین اصل و اساس جامعه مومنین، وظیفه شناسی در قبال یکدیگر و انجام تعهدات اجتماعی در عیار ٱخوت و برادری است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به فرصت کرونا و رسالت متولیان و مبلغین ادیان توحیدی در سامان بخشیدن به سبک زندگی معنوی در جهان، بیان داشت: هر حادثه‌ای می‌تواند تهدیدها و فرصت‌هایی را همراه خود داشته باشد؛ همان طور که در هر زمانی و مکانی‌، افرادی از حوادث پیش آمده، سوء استفاده و بهره‌برداری در جهت منافع نامشروع خود داشته‌اند، در موضوع شیوع ویروس کرونا نیز همین گونه است.

وی عنوان کرد: برخی همزمان با شیوع کرونا و برخی برای پساکرونا برنامه‌های متضاد با فضائل اجتماعی دارند که این مسأله در ابعاد کوچک و بزرگ محقق شده و می‌شود؛ اما آن چه که نباید مورد غفلت قرار گیرد، رسالت نخبگان از ادیان و مذاهب مختلف می‌باشد که در این مقطع، جامعه جهانی را که از کرامت انسان و فضیلت‌ها و ارزش‌های واقعی فاصله و بلکه در مرحله هشدار قرار گرفته‌، در جهت معنویت پایدار و فراگیر، هدایت کنند.

این استاد حوزه ادامه داد: به عبارت دیگر خیرخواهان مؤمن و موحد در برابر آن چه را که اشرار جهان در جهت امیال نفسانی و توطئه‌ علیه ملت‌ها و مبارزه با دین و دستورات الهی، در دستور کار خود قرار داده‌اند، خنثی و جهان را با معارف و آموزه‌های توحیدی آشنا و سیراب نمایند.

تفکر استکباری، مبارزه با دین و حاکمیت دین در جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی بابیان این که سال‌ها بلکه قرن‌ها مبارزه با دین و فرهنگ دینی در جهان، نتیجه‌ای جز خشونت و نابرابری در جهان نداشته است، گفت: ظهور مکاتب غیرتوحیدی و ناهمسو با فطرت بشر و گسترش فزاینده فساد در ابعاد مختلف، به قصد کنار گذاشتن گرایش به معارف آسمانی بوده و در زمان ما نیز با توجه به توسعه تکنولوژی و وسائل ارتباط جمعی و تحلیل‌های رسانه‌ای مخرّب، این حرکت استکباری شدت بیشتری گرفته است.

این استاد حوزه ادامه داد: تسلط بر ملت‌ها بر اساس تغییر فرهنگ‌ها و برهم زدن نظامات اجتماعی و سنت‌های ملل جهان، خط اصلی جریان استکباری در پیشبرد اهداف خود است، که در رأس آن ها بی‌هویت کردن ملت‌ها و تسلط بر منابع و اعمال نفوذ در زوایای مختلف یک کشور و جامعه است. جریان ضد دین و معنویت در این امر یعنی جهان عاری از مذهب و معنویت، هم برنامه دارد و هم مصمم است، که در این مقطع نخبگان جامعه با هوشیاری و تلاش می‌توانند این دوره را مقطع به «بازگشت به اصالت‌های دینی» در سراسر عالم رقم بزنند.

مواسات و کمک‌های مومنانه دلیل عمق توجه اسلام به موضوع سبک زندگی اجتماعی

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با اشاره به انواع مواسات در اسلام افزود: مواسات دارای اقسامی است؛ قسم اول مواسات، کمک و یاری رساندن به یکدیگر است؛ اما قسم دوم آن، آرامشی است که از این طریق، بر جامعه حاکم می‌شود؛ احساس آرامشی که از ناحیه مواسات در انسان ها ایجاد می شود، از خود کمک‌ها مهم‌تر است. جامعه‌ای که اعضای آن بدانند که در حوادث و مشکلات، تنها نیستند، جامعه‌ای است که در اوج و کمال مدنیّت، سیر می‌کند و حقیقتاً در روزهای کرونایی، مردم مؤمن ایران درخششی کم‌نظیر داشتند.

ثبت حماسه و خاطرات روزهای کرونایی، توسط اهل قلم

این استاد حوزه بابیان این که ملت مؤمن ایران در دهه‌های اخیر، حماسه‌های ماندگار به جای گذاشته‌اند که قطعاً همه آن ها خاطرات و افتخاراتی درآموز برای نسل‌های آینده و برای همگان خواهد بود؛ اضافه کرد:‌ دورانی که فشار تحریم‌های ظالمانه و سختی معیشت برای بسیاری قابل تحمل نبود؛ اما ایثار و همدلی و همراهی در تمام کشور موج می‌زد که عمق باورها و تربیت دینی را در جامعه به نمایش گذاشت، این ها حقائق جامعه و مردم عزیز ایران است که اهل قلم می‌توانند، بهترین و جذاب‌تربن کتاب‌ها و رمان‌ها را با موضوعات واقعی برای تمام نسل‌ها بنویسند و به یادگار بگذارند.

یقین و امید موجب توفیقات فردی و اجتماعی می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: در ابتدای دعای هفتم صحیفه سجادیه، این فرازها از معنای ژرف‌تری برخوردار است: «یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ؛ ای کسی که گره هر سختی به دست تو گشوده شود و ای که تندی شدائد به عنایت او می‌شکند و ای کسی که راه بیرون شدن از تنگناها و سختی‌ها و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود». این جملات و معانی و مفاهیم آن، یقین همراه با امید را در وجود انسان زنده و تازه می‌سازد.

وی اظهار داشت: انسان و جامعه دارای ویژگی یقین به خدا و نصرت او و دارای امید به عنایات پروردگار متعال، انسان و جامعه‌ای ممتاز است که سیر زندگی معنوی و سبک زندگی تعالی‌بخش را در رأس امور و اصل پیشرفت و موفقیت‌ها، قرار داده است.

منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: