۰

مردم دنیا به خرید چه کالا‌های دست دومی علاقه دارند

با افزایش نگرانی‌ها درباره محیط زیست، افراد دغدغه زیادی برای کاهش ردپای خودشان در تولید گاز‌های گلخانه‌ای پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۲۴۶۵۳۲
۰۹:۱۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: با افزایش نگرانی‌ها درباره محیط زیست، افراد دغدغه زیادی برای کاهش ردپای خودشان در تولید گاز‌های گلخانه‌ای پیدا کرده‌اند.

این دغدغه را در کشورمان می‌توان در کمپین «نه به پلاستیک» یا «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» هم دنبال کرد. به همین دلیل در این سال‌ها صنعت دست دوم هم محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. با این حال مردم کشور‌های مختلف ذائقه یکسانی برای خرید وسایل دست دوم ندارند. برخی از آن‌ها خرید کتاب دست دوم را به خرید لباس ترجیح می‌دهند، اما در کشوری دیگر خرید ماشین دست دوم بیشتر از وسایل الکترونیکی مرسوم است. در گزارش زیر نگاهی به سلیقه مردم کشور‌های مختلف برای خرید وسایل دست دوم انداخته‌ایم و آن‌ها را با هم مقایسه کرده‌ایم.

آلمان: خوره‌های کتاب دست دوم

یک مطالعه بر روی خرید دست وسایل دوم بین مردم آلمان نشان داده که آن‌ها بیشتر از هرچیز به خرید کتاب دست دوم علاقه‌مند هستند. نتایج این پژوهش در سال ۲۰۱۲ می‌گوید در آلمان ۴۶ درصد از خرید‌های دست دوم متعلق به خرید و فروش کتاب، ۴۴ درصد مربوط به خرید لباس، ۲۸ درصد مربوط به خرید سی‌دی، ۲۸ درصد خرید دی‌وی‌دی، ۲۵ درصد مربوط به کتب درسی، ۲۲ درصد بازی‌های ویدیویی، ۱۷ درصد مربوط به اسباب بازی، ۱۷ درصد مربوط به مبلمان، ۱۴ درصد جواهرات و ۱۲ درصد موبایل بوده است.

کانادا: در جست‌وجوی لباس ارزان

مطالعه‌ای بر روی بیش از پنج هزار مشارکت‌کننده بالای هجده سال در کانادا نشان داده که لباس، کفش و هرچیزی که مربوط به مد باشد با ۲۹ درصد بیشترین سهم را در مبادلات خرید و فروش دست دوم داشته است. بعد از آن محصولات سرگرمی با ۱۳ درصد، لباس و وسایل کودک با ۸ درصد، اسباب بازی و بازی‌های ویدیویی با ۸ درصد، مبلمان با ۵ درصد و در نهایت وسایل دکوری داخلی و بیرون از خانه با ۴ درصد بیشترین سهم را از خرید دست دوم این کشور در سال ۲۰۱۸ داشته‌اند.

ایتالیا: بیشترین علاقه به سمت مبلمان دست دوم

بررسی سایت سوبیتو در ایتالیا نشان داد که ۴۴ درصد از مردم این کشور در سال ۲۰۱۳ در خرید و فروش دست دوم مشارکت داشته‌اند. این مبادلات ارزش این صنعت را تا ۱۸ میلیارد دلار و در حدود یک درصد GDP این کشور ارزیابی شده است. مبلمان با ۴۸ درصد، بیشترین میزان فروش در سایت‌های آنلاین دست دوم در این کشور در سال ۲۰۱۶ را داشته است.

چین: خودرو‌های پرطرفدار دست دوم

برچسب منفی خرید وسایل دست دوم تا همین چند سال پیش هنوز در چین دست و پا گیر بود. با این حال این بازار هم مانند بخش‌های دیگر صنعت در این کشور ارزشی میلیاردی پیدا کرده است. براساس پژوهشی که سال ۲۰۱۸ منتشر شده خودرو پرطرفدارترین محصول دست دوم معامله شده در این کشور بوده است. در پلتفرم چینی Uxin، در سال ۲۰۱۸ حدودا ۸۰۰ هزار خودروی دست دوم معامله شده است. بعد از خودرو، کتاب، محصولات صوتی تصویری، وسایل دیجیتالی، مبلمان، لوازم برقی آشپزخانه، وسایل لوکس، وسایل هنری، لباس، وسایل کودک و مادر به ترتیب جزء پر فروش‌ترین وسایل دست دوم در این کشور بوده‌اند.

ایران: املاک، خودرو و لوازم خانه

در ایران بررسی دقیقی درباره ترجیح افراد برای خرید کالای دست دوم انجام نشده است، اما بخش بزرگی از این معاملات در پلتفرم سایت دیوار انجام می‌شود. این وب سایت سالانه گزارش کاملی از رفتار خریداران و فروشنده‌های اجناس دست دوم ارائه می‌کند و بر اساس آن در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۵ میلیون کاربر خرید و فروش در این سایت را تجربه کرده بودند. از سوی دیگر حدود ۱۶.۳ میلیون آگهی کالا در دسته مربوط به خانه مثل مبلمان، فرش، لوازم خانه، آشپزخانه و... و ۱۰.۴ میلیون آگهی در دسته لوازم الکترونیکی مثل موبایل، تبلت، رایانه، تلویزیون و... در این سال در دیوار منتشر شده است.

تعداد آگهی‌های دسته وسایل نقلیه این سایت ۱۶.۴ میلیون بوده و تعداد آگهی‌های املاک آن ۱۶.۸ میلیون آگهی بوده است. بر همین اساس باید گفت که در سال‌های گذشته بیشترین آگهی‌ها و بازدید‌های دیوار، مربوط به دسته‌بند‌ی‌های املاک، خودرو و لوازم خانه بوده است.

منبع:بهترین‌ها

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: