۰

نگهداری از گل زیبای هویا

این گیاه پر طرفدار و همچنین پر فروش، یاس هویا ، پیچ شمعی و پیچ مومی هم نامیده میشود. این گل را می توانید به راحتی در تمام گل فروشی های ایرانی پیدا کنید . اینجا به معرفی این گل زیبا و شرایط نگهداری آن مثل نحوه آبیاری ، رطوبت ، خاک و کود و تکثیر آن خواهیم پرداخت .
کد خبر: ۲۴۵۷۷۷
۱۴:۵۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: گل هویا ، گلی است بسیار زیبا که در نگاه اول باعث جذب بیننده می شود . این گیاه دارای برگ های سبز و گل های سفید است و زمانی که بزرگ می شود حالت آویز پیدا میکند و شکل خاص و جالبی را به خود می گیرد . این گیاه پر طرفدار و همچنین پر فروش، یاس هویا ، پیچ شمعی و پیچ مومی هم نامیده میشود. این گل را می توانید به راحتی در تمام گل فروشی های ایرانی پیدا کنید . اینجا به معرفی این گل زیبا و شرایط نگهداری آن مثل نحوه آبیاری ، رطوبت ، خاک و کود و تکثیر آن خواهیم پرداخت .

معرفی کوتاه گل هویا :

نام انگلیسی : MINIATURE WAX PLANT
نام علمی : HOYA BELLA
نام فارسی : گل هویا، پیچ شمعی ، پیچ مومی
نام فارسی اصیل : وژیک
رنج قیمت : بیست هزار تومان به بالا
خانواده : ( خرز هره ) APOCYNACEAE
خواستگاه : جنوب شرق آسیا

نکات مهم و جالب در مورد گل هویا

بهترین و زیبا ترین گل سبدی می باشد که می توانید بعد از اینکه رشد کرد ، آن را به دیگران هدیه بدهید . این گیاه در ایران فروش خوبی را داشته است و در نگاه اول زیبایی اش به چشم می آید و باعث جذب مشتری می شود . این گیاه دارای برگ و ساقه های زیبا می باشد که وقتی بلند می شود از گلدان بیرون می زند و آویزان می شود . این گیاه برگ هایش سبز رنگ می باشد ولی گل های سفید ریز می باشد که در کنار هم تشکیل می شود .

مراقبت از گل هویا درخ انه

این گیاه وقتی در منزل و یا آپارتمان نگه داری می شود ، باعث کثیف شدن وسایل های منزل می شود . و اکثر افراد بخاطر همین موضوع از خرید این گیاه دست نگه می دارند و گل پتوس را خریداری می کنند . و این گل در پشت ویترین مغازه ها زیبا می باشد . برخی از نمونه های این گیاه دارای برگ های قلبی شکل می باشد که بیشتر در نزدیکی ولنتاین به بازار می آید و آن موقع فروش خوبی را به همراه دارد .

گل هویا دارم چیکار کنم گل بده

یادتان باشد که این گیاه به ندرت پیش می آید که قبل از ۲ سالگی گل بدهد پس برای نگهداری آن صبور باشید و عجله ای برای گل دهی آن نداشته باشید ، چون تا گل دهد ۲ سال زمان می برد .همچنین این گل شهد دارد که باید زمانی که شهد این گیاه در حال چکه کردن است ، حواستان خیلی زیاد به لوازم منزل باشد . می توانید پارچه ای را در زیر گل انداخته تا از کثیف شدن لوازم منزل جلوگیری شود.

تکثیر گل هویا چطوریه؟

برای حذف گل های خشک به آرامی گل های خشک شده روی گیاه را بکنید تا آسیبی به بقیه برگ ها نزند . بعد از اینکه برگ های خشک را جدا کردید ، رطوبت ، تغذیه و آبیاری گل را تامین کنید تا مثل قبل شود .

شرایط مناسب رشد گل هویا :

۱- نور مناسب برای هویا :

این باید نور کافی را بگیرد ، در غیر این صورت باعث خراب شدن آن می شود . این گیاه نباید در فصل تابستان در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد ، زیرا به ریشه و برگ هایش آسیب بسیار جدی را وارد می کند . اما می توانید در فصل زمستان آن را در نور مستقیم آفتاب قرار دهید ، زیرا آنچنان آسیبی را نمی بیند.

۲- دمای مناسب برای هویا :

این گیاه در فصل بهار و تابستان باید حرارات و یا دمایش ۲۰ درجه باشد و در فصل زمستان باید حرارتش ۱۰ درجه باشد . اما این گل می تواند حرارت تا ۳۰ درجه تحمل کند و اگر بیشتر شود ، باعث خراب شدن گل می شود .

۳- آبیاری کافی و مناسب برای هویا :

زمانی که می خواهید آب به گل دهید ، باید زمانی که خاکش خشک است بدهید . اگر زمانی که خاکش خشک نیس باز به آن بدهید ، به ریشه آن آسیب جدی می زند . پس بهتر است زمانی که خاکش خشک می باشد به آن آب بدهید . همچنین نباید به این گل آنچنان آب بدهید . همچنین اگر به این گل آب زیادی بدهید ، باعث پوسیدگی و در نتیجه سیاه و زرد شدن آن می شود .

۴- رطوبت مناسب برای هویا :

گل ها و برگ های این گیاه واکسی می باشد ، و نیاز آنچنانی به رطوبت ندارد و رطوبت اتاق متوسط می باشد و همان رطوبت برای این گل کافی می باشد . و نباید بیشت از آن رطوبتش شود .

۵- تغذیه مناسب برای هویا :

کود مخصوص گیاهان زینتی را تهیه کرده و با آب مخلوط کنید و محلولی به دست می آید که باید آن را هر دو هفته ۱ الی ۲ بار باید به گیاه بدهید ( فقط باید در فصل تابستان و بهار این گونه تغذیه بدهید . ) ولی در فصل زمستان باید ماهی ۲ الی ۳ بار این کار را انجام دهید . تغذیه مصنوعی کمک بسیار زیادی را به گیاه شما می کند و همچنین باعث بهتر رشد کردن آن می شود .

۶- خاک مناسب برای هویا :

می توانید برای خاک گلدان گل هویا ، خاک لوم و پیت را با هم مخلوط کرده و در گلدان گیاه بریزد .

۷- تعویض گلدان گل هویا :

باید هر دو یا سه سال یک بار باید گلدان این گیاه را عوض کرده و گلدان را در یک گلدان دیگر قرار دهید . این گیاه برای گل دهی ، باید گلدان تنگ باشد تا گلدهی خوبی را دهد .

۸- تمیز نمودن برگ ها :

برای تمیز کردن برگ های این گیاه به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نکنید ، زیرا به گل ها آسیب زیادی را می زند . می توانید برای تمیز کردن ، غبار پاشی را انجام دهید .

۹- تکثیر هویا :

برای قلمه زدن باید در دمای ۲۴ درجه انجام شود . باید زمانی که قلمه زدید ، آن را در شن بگذارید تا ریشه بزند و بعد در خاک های گفته شده بگذارید .

آفات و بیماری های گل هویا :

– برگ های گل هویا جدید رویش کرده است ریزش دارد و گلی به وجود نمی آید :

علت اینکه ریزش دارد ، بخاطر کمبود تغذیه می باشد که باید تغذیه آن را بیشتر کنید تا گیاع مثل قبل شود . با بیشتر کردن تغذیه ، گیاه مثل قبل می شود و دیگر ریزش ندارد .

– برگ های زیرین گل هویا ، دارای تار عنکبوت می باشد :

کنه می باشد که باید پارچه یا پنبه ای را به سم آغشته کنید و روی برگ ها به آرامی بکشید تا از شر این کنه ها خلاص شوید و گیاه مثل قبل شود . این کار را تا زمانی که این کنه ها از بین رود ادامه دهید . همچنین اگر رطوبت این گیاه را تامین و بیشتر کنید ، باعث از بین رفتن زود کنه ها می شود .

– در فصل سرما برگ های گل هویا چین و چروک دارند :

شاید بخاطر خشک بودن خاک هایش می باشد که امکان دارد گیاه و خاک به خواب زمستانی رفته است . و این به خواب رفتن و استراحت در سال آینده به رشد گیاه کمک بسیار زیادی را می کنند .

– غنچه ها ی گل هویا خشک می شود :

علت خشک شدن غنچه گذاشتن گیاه در معرض نور خورشید می باشد که این نور مستقیم به گل و اکثر گل ها آسیب جدی را وارد می کند . بهتر است در چنین مواقعی گیاه را به جای کم نور تر و بهتری ببرید تا از خشک شدن برگ ها جلوگیری شود .

– ساقه ها ی گل هویا دراز و بین دو برگ ها فاصله زیاد وجود دارد و اصلا گلی نمی دهد :

نور کافی به گیاه نرسیده است و گیاه را در محلی کم نور و تاریکی گذاشته اید . بهتر است گیاه را به محلی پر نور تری ببرید تا رشد خوبی را داشته باشد . همچنین زمانی که گیاه در حال غنچه کردن می باشد ، می تواند نور مستقیم آفتاب را تحمل کند .

– رنگ گل ها ی گل هویا کم رنگ و بی حال هستند :

علت بی حال و کم رنگ شدن برگ ها ، بخاطر سرد بودن هوا می باشد که بیشتر در فصل زمستان این اتفاق می افتد بهتر است گیاه را به محل گرم تری ببرید تا بتواند مثل قبل شود .

– برگ ها ی گل هویا سبز نیستند و سیاه شده اند :

همان گونه که در بالا گفته شد ، علت سیاه شدن برگ ها بیشتر در فصل سرما و بخاطر سرد بودن هوا اتفاق می افتد که باید گیاه را به محل گرم تری ببرید تا از سیاه شدن جلوگیری شود . در صورتی که این این اتفاق در فصل تابستان رخ دارد ، علت آن بخاطر استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی می باشد .

– گل ها ی هویا ریزش دارد :

علت ریزش گل ها ، بخاطر گاز نفت و هوای آلود می باشد ، که گیاه به اکسیژن فراوان نیاز دارد ، بهتر است گیاه را در جای قرار دهید که بتواند اکسیژن کافی را بگیرد .

– فصل تابستان برگ ها ی هویا ریزش و گل های جدیدی به وجود نمی آید :

علت ریزش بخاطر گرم بودن هوا می باشد که باید در چنین مواقعی ، گلدام را باید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در سطل آب بگذارید و بعد از داخل سطل آب بیرون بکشید . بعد از این کار ، آبیاری مقدار بیشتر کرده و به گل توجه بیشتری داشته باشید .

– گیاه هویا غنچه ندارد و غنچه تشکیل نمی شود :

علت آن آبیاری بیش از اندازه می باشد که باید بین دو آبیاری فاصله بی اندازد . در بالا درباره آبیاری گیاه گفته شده است که باید طبق آن انجام دهید .

– برگ ها ی هویا چروکیده و رنگی ندارد :

علت این موضوع خشک بودن هوا می باشد که باید حتما در چنین مواقعی گیاه را غبار پاشی کنید و گیاه را در جایی نگه دارید که هوا خشک نباشد و هوا مرطوب باشد .

– روی برگ های هویا زخم سفید مانند پنبه وجود دارد که باعث زشت شدن گیاه می شود :

زخم ها سفید رنگ آفت می باشد که پارچه یا پنبه ای را به سم کنه آغشته کرده و به آرامی رو برگ ها بکشید . این کار را هر دو هفته ۱ الی ۲ بار انجام دهید و تا زمانی که از شر این آفت ها خلاص شوید ، ادامه دهید .

– شهد از گل ها ی هویا چکه می کند :

این شهد بسیار طبیعی می باشد که باید خیلی حواستان به لوازم منزل باشد .

دیگر مشکلات گیاه هویا را بدانید!

کمبود مواد غذایی یعنی کود باعث می شود گل ها رشد نکنند و برگ های جوان ریز بمانند.
اگر نور محل گیاه کافی نباشد ، ساقه های گیاه بلند و فاصله بین ۲ برگ زیاد شده و گل ها ظاهر نمی شود .
۲- چنانچه هوای محیط گیاه خیلی سرد باشد برگ های آن کمرنگ خواهند شد .
اگر تابستان گل های موجود ریخته و گل های جدید ظاهر نشوند نشانه تشنگی بیش از حد گیاه است .
اگر غنچه ها گیاه باز نشده خشک شود . نور مستقیم خورشید علت آن است
چنانچه هوا خیلی خشک باشد برگ ها رنگ پریده و چروکیده می شوند .
آبیاری بیش از اندازه باعث می شود غنچه ها باز نشوند .
هوای سرد برگ ها را پژمرده و کم رنگ می کند
سیاه شدن برگ ها در زمستان به دلیل هوا سرد است .
سیاه شدن برگه ها در تابستان می تواند به علت استفاده از مواد براق کننده شیمیایی باشد .
اگر در زمستان برگ ها چروک و منبقض شدند یعنی خاک خیلی خشک بوده و گیاه در حال خواب زمستان است.

روش تکثیر گل هویا:

با کمک قلمه می توان این گیاه را تکثیر کرد.
قلمه ها را بهتر است از نوک ساقه حداقل به طول ۱۰تا ۷ سانتیمتر تهیه کرد.
هر قلمه یک جفت برگ داشته باشد.
توجه کنید قلمه ها حتما باید چند گره (محل اتصال برگ به ساقه) داشته باشند.
قمله هایی که حدود ۶ تا ۲ گره دارند بهتر ریشه تولید می کنند.
زمان قلمه گیری نیز در بهار و یا اوایل تابستان است.
قلمه ها را در مخلوطی از پرلایت و پیت موس که مرطوب است بکارید.
روی قلمه ها را پلاستیکی شفاف قرار دهید (کاور) تا رطوبت هوا بهتر تامین شود.
گلدان حاوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.
گاهی برای تهویه مطبوع کاور را برداشته و عمل هوادهی برای قلمه ها انجام دهید
زمانی که شاهد رشد جدید گیاه بودید پلاستیک را از روی آن بردارید.

منبع : دلبرانه

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: