۰

فصد کردن

فصد کردن در کنار حجامت یکی از روش های درمانی است که امروزه کمتر استفاده می شود. این عمل باعث دفع بسیاری از سموم بدن به خصوص در مواقع غلبه سودا شده و مواد زائدی که در خون رسوب و افزایش پیدا می کند را نیز دفع می کند.
کد خبر: ۲۴۵۶۵۹
۱۲:۴۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: فصد و حجامت هر دو با خارج کردن مقداری خون از بدن، روشی برای پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها هستند، اما روش فصد درمانی با روش حجامت متفاوت است. زیرا در حجامت، برش‌ها روی سطح پوست ایجاد شده و خون از مویرگ‌ها خارج می‌شود. در صورتی که در فصد درمانی، برش‌ها روی رگ و عروق اصلی بدن ایجاد می‌شود. در واقع خون خارج شده در حجامت از مویرگ‌هاست، ولی در فصد از عروق اصلی است.

فصد، یک روش قوی در درمان افزایش غیر طبیعی خون است. فصد یکی از روش های خروج خون است که از راه آن، معمولا مقداری خون از وریدهای بدن خارج می شود. این روش با شیوه های مختلف و در زمان های خاص استفاده می شود. از فصد برای جلوگیری از ادم متعاقب ضربه به سر نیز استفاده می شود.
چه زمان هایی بهتر است فصد کنیم؟

غلبه خون
تباهی خون یعنی کثیف بودن آن
به منظور انحراف مسیر خون در بدن
فشار خون بالا که جدیدا اتفاق افتاده باشد
تسکین دردها مثل درد سیاتیک –، درد پستان و دردهای اسکلتی دیگر
غلبه سودا

نحوه فصد کردن

از یک سوزن برای وارد کردن کانول به داخل رگ استفاده می‌شود. یک باند برای ثابت نگه داشتن سوزن دور دست شما بسته می‌شود. از یک کیسه که به کانول وصل است، برای جمع‌آوری خون گرفته شده استفاده می‌شود.

بعد از فصد کردن ممکن است احساس بی‌حالی داشته باشید که با استراحت کردن و نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی و مایعات، بهبود می‌یابد. بهتر است طی ۴۸ ساعت اول، روزانه تا ۲ لیتر مایعات بنوشید.

بعد از انجام فصد درمانی، برای چند روز احساس آرامش خواهید کرد و می‌توانید تمامی فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.

تعداد جلسات فصد درمانی، بر اساس شرایط فرد تعیین می‌شود. زمانی که سطح گلبول‌های قرمز خون تحت کنترل باشد، تکرار این عمل هر ۶ تا ۱۲ هفته یکبار کافیست. پزشک معالج طبق شرایط پزشکی شما، زمان لازم برای تکرار این عمل را تعیین می‌کند.
توجه

فصد کردن های خفیف و سوزنی و مکرر را می توان در افراد معمولی هم انجام داد زیرا در چنین شرایطی خون بسیار کمی را اخراج خواهید کرد و لذا اگر به قوانین آن آشنایی کامل داشته باشید می توانید در کودکان و پیران وافراد ضعیف تر نیز این کار را انجام بدهید.
توصیه ها

به دلیل آن که فصد کردن همواره خطراتی برای بیماران دارد، جز در مواقع اضطرار نباید به آن اقدام کرد.
برای انجام فصد باید سن بیمار، مزاج بدنی، نوع فصل، نوع بیماری، آب و هوا، محل زندگی، چاقی یا لاغری بیمار و قوت و ضعف معده در نظر گرفته شود و پس از ملاحظه این شرایط، اگر مانعی برای اجرای فصد نباشد، عمل نمود
با توجه به رگ مورد نظر، عمق شکاف، مقدار خون و نوبت‌های خونگیری، عمل فصد را انجام می‌دهند.
پیش از فصد به منظور کاهش صفرا، نوشیدنی‌های ترش مزه مانند آب انار، آبغوره، آب سیب ترش یا خوراک‌های ترش مناسب است
به بیمار توصیه می‌شود پس از انجام فصد، از پرخوری اجتناب کرده و غذاهای لطیف مانند انواع سوپ مصرف کند و آهسته بخورد و هنگام استراحت به پشت دراز بکشد، اما به خواب نرود و از خوردن غذاهای شور و دودی بپرهیزد.

منبع : طبایع

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: