۰

افزایش مسجد هراسی در کشورهای اروپایی

در حالی که این روزها مسجد هراسی هم تبدیل به پدیده ای در حال افزایش در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس شده است مساجد شروع به روایت واقعیت سخت اسلام هراسی در این کشور و راه های مقابله با آن کرده اند.
کد خبر: ۲۴۵۲۹۷
۱۵:۵۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ماه نوامبر سال جاری میلادی ماه آگاهی از اسلام هراسی با هدف مقابله با پیش داوری ها و تعصب هایی بود که مسلمانان انگلیس اغلب آنها تحمل می کنند.

شاید برخی از افراد به اندازه کافی خوش شانس بودند که این آزارها و اذیت ها را تجربه نکرده باشند و به همین دلیل فکر کنند اسلام هراسی مربوط به گذشته است.

اما در مارس 2020 وزارت کشور انگلیس گزارش داد که 50 درصد از جنایات های ناشی از نفرت که بین سال های 2019 تا 2020 به پلیس گزارش شد علیه مسلمانان در انگلیس و ولز انجام شده بود.

در این دوره زمانی سه هزار و 89 تخلف در این زمینه به پلیس انگلیس گزارش شد.

هیچ گروه مذهبی دیگری در انگلیس و ولز به اندازه مسلمانان این میزان آزار و اذیت را تجربه نکرده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که حملات اسلام هراسانه پس از حوادث تروریستی اخیر افزایش یافته است. پس از حمله سال 2019 به مساجد «کریستچرچ» نیوزیلند ، حملات اسلام هراسانه تقریبا 593 درصد افزایش یافت و پس از بمب گذاری های منچستر در سال 2017 این حملات 700 درصد افزایش یافت.

اما در حالی که این روزها مسجد هراسی هم تبدیل به پدیده ای در حال افزایش در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس شده است مساجد شروع به روایت واقعیت سخت اسلام هراسی در این کشور و راه های مقابله با آن کرده اند.

«شهیده رحمن»،نویسنده و عضو هیئت امنای مسجد مرکزی کمبریج در این باره گفت: ما قبلا هرگز از کلملات اسلام هراسی و مسجد هراسی استفاده نمی کردیم اما اکنون این ها تبدیل به پدیده هایی شده اند که اکثریت مسلمانان و مکان های عبادی در انگلیس با آنها مواجه هستند.

وی افزود:من در کمبریج بزرگ شدم و در آن زمان با نژادپرستی مواجه بودیم و خبری از اسلام هراسی نبود. در آن زمان مسئله این بود که ما از کجا آمده ایم اما اکنون مسئله دینی است که ما پیرو آن هستیم.

رحمن همچنین گفت: از اوایل دهه 2000 به دلیل حوادث اتفاق افتاده در سراسر جهان به ویژه حمله القاعده به برج های دوقلو در نیویورک اسلام هراسی شدت بیشتری گرفت.

«عثمان بات»،امام جماعت و از رهبران اسلامی در کمبریج و هرتفوردشایر نیز در این باره می گوید: ما نمی توانیم اجازه دهیم دین ما نادرست معرفی شود. یکی از تعالیم در اسلام که همیشه وجود دارد این است که اگر کسی جان یک انسان بی گناه را بگیرد مانند این است که جان همه انسان ها را گرفته است و از سوی دیگر نجات یک زندگی شبیه نجات همه بشریت است.

وی افزود: چگونه یک مسلمان می تواند به شخص دیگری آسیب برساند؟ این بر خلاف آموزه های اسلام است و یک مسلمان واقعی هرگز دست به چنین اقدامی نمی زند.

بات همچنین گفت: هراس مانع ادغام ما در جامعه می شود و به همین دلیل است که عمل کردن به آنچه ما آن را به عنوان صلح در جامعه تبلیغ می کنیم بهترین شکل آموزش به افراد اطراف ماست و در هر کجا که زندگی می کنیم.

شهیده هم این جمله را تایید می کند و می گوید: این در اصل به معنای تعامل با افرادی است که اسلام را به درستی نمی فهمند و برای این است که این افراد از دین اسلام آگاه شوند.

وی افزود: از طریق صحبت با مردم و برقراری ارتباط آزاد ، گاهی اوقات می توانید دیدگاه مردم را تغییر دهید و باید این گفتگوها را تا آنجا که به نتیجه می رسد ادامه دهید.

شهیده همچنین گفت: اگرچه تلاش برای از بین بردن تعصب ها از طریق گفتگوی آزاد و آموزش راهی مسالمت آمیز برای پرداختن به هر مسئله ای است ، اما برای افرادی که با تعصب روبرو هستند این اغلب یک کار بزرگ روزانه است و افراد باید دائما برای این کار آماده باشند.

عضو هیئت امنای مسجد مرکزی کمبریج تاکید کرد: ما باید به طور مضاعف و سخت کار کنیم تا نشان دهیم مسلمانان چیزی نیستند که رسانه ها از آنها تصویر می کنند. اقلیت کوچکی نام مسلمانان را لکه دار می کنند و این منصفانه نیست که به همه مسلمانان با همین دید نگاه شود.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: