۰

۷ تاثیر هوای سرد بر سلامت

هوای ابری باعث تقویت عملکرد مغز می‌شود و کمک می‌کند تفکر عمیق‌تر و تمرکز بیشتری داشته باشیم
کد خبر: ۲۴۵۰۱۷
۰۹:۴۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: فصل‌های سرد سال علاوه بر این‌که می‌توانند عامل بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا یا افسردگی در قالب اختلال خلقی فصلی باشند تاثیرات دیگری نیز بر سلامت ما دارند. به عنوان مثال گفته می‌شود هوای ابری باعث تقویت عملکرد مغز می‌شود و کمک می‌کند تفکر عمیق‌تر و تمرکز بیشتری داشته باشیم. به عبارت دیگر حافظه ما در روز‌های ابری و بارانی بهتر از روز‌های آفتابی کار می‌کند. در این مطلب درباره تاثیرات دیگری که آب و هوای سرد بر سلامت ما دارد بیشتر خواهیم دانست.

افزایش خطر حملات قلبی
شرایط بد آب و هوایی می‌تواند قلب را تحت فشار قرار دهد. دمای پایین باعث می‌شود قلب برای گرم نگه داشتن بدن بیشتر کار کند. اما هوای سرد انقباض رگ‌های خونی و کاهش اکسیژن‌رسانی به قلب را نیز به همراه دارد. این شرایط یعنی افزایش عملکرد قلب و کاهش اکسیژن رسانی به آن، می‌تواند به یک حمله قلبی یا سکته منجر شود. تحقیقات نشان می‌دهد وزش باد شدید یا بارش برف نیز شرایط مشابهی ایجاد می‌کند.

توصیه: از انجام فعالیت سنگین یا ورزش شدید مثل برف‌روبی با پارو یا کوهنوردی خودداری کنید.

ایجاد مشکلات پوستی
با سرد شدن هوا، میزان رطوبت آن کاهش می‌یابد. تاثیر این شرایط بر پوست، خشکی، ترک خوردگی و ایجاد خارش و گاهی مشکلات شدیدتر مانند اگزما و درماتیت است. باد‌های شدید همچنین می‌توانند به لایه چربی محافظ پوست آسیب برسانند و باعث خون ریزی پوست شوند.

توصیه: بیشتر از مرطوب کننده‌ها و ضد آفتاب‌ها استفاده کنید. از دوش گرفتن طولانی و با آب داغ که باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی پوست می‌شود خودداری کنید. استفاده از صابون‌های ملایم را فراموش نکنید.

ضعیف شدن مو‌ها و ناخن‌ها
در زمستان، مو‌ها و ناخن‌ها نیز همان مشکل پوست را دارند. رگ‌های خونی باریک می‌شوند و میزان تغذیه و اکسیژن‌رسانی به آن‌ها کاهش می‌یابد. این شرایط مو‌ها و ناخن‌ها را ضعیف و در نتیجه خشک و شکننده می‌کند و بیشتر در معرض بریدگی و آسیب‌دیدگی قرار می‌دهد.

توصیه: از دوش گرفتن‌های طولانی به‌ویژه با آب داغ خودداری کنید. کمتر از شامپو و بیشتر از نرم‌کننده استفاده کنید.

تشدید درد‌های مفصلی
کاهش فشار جوی می‌تواند عامل تشدید درد‌های مفصلی به خصوص برای افراد مبتلا به آرتروز باشد. غلظت مایعات داخل مفاصل در دما‌های پایین افزایش می‌یابد، درنتیجه سفتی بیشتری در استخوان‌ها احساس می‌شود. هوای سرد همچنین عضلات و تاندون‌ها را سفت می‌کند، زیرا جریان خون از دست‌ها و پا‌ها به اندام‌های مرکزی هدایت می‌شود تا آن‌ها را گرم نگه دارد.

توصیه: خود را گرم نگه دارید. این کار جریان خون را تقویت می‌کند، تحمل درد را بهبود می‌بخشد و عضلات را تسکین می‌دهد. تمرینات ورزشی روزانه نیز از درد و سفتی مفاصل جلوگیری می‌کند.

کمبود ویتامین D
یکی از منابع اصلی ویتامین D نور خورشید است. در فصول سرد مدت‌زمان استفاده از نور خورشید کاهش می‌یابد و ویتامین D کمتری از طریق نور خورشید دریافت می‌شود. علایم ناخوشایند این نوع کمبود شامل ضعف عضلانی، شکستگی استرسی استخوان و حساسیت بیشتر به درد است.

توصیه: ویتامین D بیشتری از منابع غذایی مانند زرده تخم مرغ، قارچ و ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی تن دریافت کنید. آب پرتقال و شیر غنی شده بنوشید.

افزایش سردرد‌های میگرنی
سرما رگ‌های خونی را باریک می‌کند و جریان خون داخل آن‌ها را کاهش می‌دهد. کاهش خون رسانی به مغز می‌تواند منجر به سردرد‌های شدید شود. تقریبا هرگونه تغییر آب و هوایی می‌تواند محرک حمله‌های میگرنی باشد. باد شدید، سرمای شدید، خشکی هوا و افت فشار از بدترین محرک‌ها هستند.

توصیه: اگر از میگرن رنج می‌برید، همیشه علایم قبل از حمله را در یک دفترچه یادداشت کنید. اگر الگوی مشخصی داشته باشید می‌توانید خود را بهتر آماده کنید.

تشدید حملات آسم
هوای سرد و خشک باعث کم‌آبی مجاری تنفسی می‌شود، آن‌ها را متورم و جریان هوا را در آن‌ها محدود می‌کند. از سوی دیگر رطوبت هوا عامل افزایش رشد مواد حساسیت‌زا مانند قارچ‌ها و کپک‌ها و وزش باد، عامل انتشار آن هاست.

توصیه: در هوای سرد، همیشه اسپری تنفسی را دم دست داشته باشید و گردن و سینه خود را گرم نگه دارید. مایعات زیاد مصرف کنید، مرتب دستان‌تان را بشویید و از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.

منبع: خراسان

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: