۰

۲۵ فایده‌ علمی تشکر و قدردانی از دیگران

آیا تا به حال خواسته‌اید تشکر و قدردانی بیشتری از خود نشان بدهید اما در این امر دچار مشکل شده‌ باشید؟ همه‌ی ما چنین وضعیتی را تجربه کرده‌ایم. این کار به ویژه زمانی دشوارتر می‌شود که در شرایط سختی گرفتار شده باشید. اما، بر اساس شواهد بسیار زیاد علمی، قلبی که قدرشناس باشد مخزن فایده‌های بسیار زیادی است. از سلامت ذهنی و فیزیکی گرفته تا روابط بهتر، تشکر و قدردانی روزانه می‌تواند به شدت زندگی شما را تغییر دهد.
کد خبر: ۲۴۴۶۸۱
۱۲:۱۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: همه‌ی ما دلمان می‌خواهد بهتر باشیم. بیاید برای قدردان بودن هر قدمی که می‌توانیم برداریم. در ادامه ۲۵ فایده خارق‌العاده تشکر و قدردانی بر مبنای علم را به شما معرفی می‌کنیم.
۲۵. محافظت در برابر استرس

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه وارویک صورت گرفت، تشکر و قدردانی به محافظت از آدم‌ها در برابر استرس، اضطراب، و افسردگی کمک می‌کند.

۲۴. پرخاشگری کمتر

استاد روانشناسی ناتان دی‌وال از دانشکده‌ی هنر و علوم بریتانیا مطالعاتی انجام داد که نشان می‌داد آدم‌های سپاسگزار پرخاشگری کمتری دارند، کمتر احساس آسیب دیدگی می‌کنند، و حساسیت پایین‌تری دارند.

۲۳. شادتر بودن

طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کنت اسیت انجام شد، تشکر و قدردانی به آدم‌ها کمک می‌کند شادتر باشند. سپاسگزاری می‌تواند به روش‌های بسیار زیادی انجام شود. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان با نوشتن نامه‌های قدردانی به آدم‌هایی که تاثیر مثبتی بر زندگی‌شان گذاشته بودند احساس شادمانی خود را افزایش دادند. بنابراین بار بعد که یک روز غم‌انگیز داشتید، به یک نفر نامه بنویسید و بگوید که چقدر قدردان محبت او هستید.

۲۲. اهمیت تناوب قدردانی

اگر مراقب نباشید، تشکر و قدردانی هم، مثل هر چیز دیگری، می‌تواند خسته کننده شود. مطابق یک مطالعه، “فعالیت‌های شادمانی” که شامل مهربانی، قدردانی، و نیک‌بینی می‌شود هنگامی که به تناوب صورت می‌پذیرند بهتر انجام می‌شوند تا زمانی که هر روز تکرار می‌شوند.

۲۱. بهبود سلامت و روان

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تشکر و قدردانی در کل به بهبود سلامت روانشناختی شما، فارغ از شخصیت‌تان، کمک می‌کند.

۲۰. حس کمک نسبت به دیگران

در مطالعه‌ی انجام شده‌ای در سال ۲۰۰۶ دریافتند آدم‌هایی که قدردان‌تر هستند بیشتر احتمال دارد به دیگران کمک کنند، حتی به غریبه‌ها.

۱۹. تاثیر مثبت بر زندگی

حتی یک “متشکرم” ساده می‌تواند تاثیر مثبتی بر زندگی‌تان داشته باشد. یک مطالعه‌ی ۲۰۱۴ منتشر شده در ایموشن بیان می‌کرد آدم‌هایی که از یک آشنا تشکر می‌کنند بیشتر احتمال دارد که دوستی‌ پایدارتری داشته باشند. هیچ نمی‌دانید فقط با یک ابراز تشکر و قدردانی ساده روابط‌‌‌تان چقدر بهتر خواهد شد.

۱۸.افزایش فعالیت هیپوتالاموس

همچنین نشان داده شده است تشکر و قدردانی سطوح فعالیت را در هیپوتالاموس افزایش می‌دهد که به خوردن، نوشیدن، و سوخت و سازتان کمک می‌کند.

۱۷. داشتن حس عطوفت و مهربانی

آدم‌ها به وقت تشکر و قدردانی نه تنها پرخاشگری کمتری دارند بلکه نسبت به دیگران عطوفت بیشتری نیز نشان می‌دهند.

۱۶. تمایل بیشتر به ورزش

اگر دلتان می‌خواهد بیشتر ورزش کنید، در این صورت قدردان بودن ممکن است کمک‌تان کند. مطابق یکی از مطالعات، آدم‌هایی که سپاسگزار هستند بیشتر ورزش می‌کنند.

۱۵. اعتمادبه نفس بالاتر

می‌خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید؟ مطالعه‌ای که در مجله‌ی روانشناسی ورزش چاپ شده بود نشان می‌دهد که آدم‌های سپاسگزار اعتماد به نفس بالاتری دارند چون این کار مقایسه‌هایی که در سطح جامعه صورت می‌پذیرد را کاهش می‌دهد.

۱۴. خواب عمیقتر و طولانی تر

تشکر و قدردانی همچنین به شما کمک می‌کند خوابی طولانی‌تر و عمیق‌تر داشته باشید.

۱۳. رژیم غذایی سالمتر

اگر به دنبال آن هستید که رفتارهای رژیم غذایی بهتری داشته باشید، تشکر و قدردانی می‌تواند به این امر نیز کمک کند. در یک مطالعه، در کسانی که قدردانی را به جا می‌آوردند مصرف چربی رژیمی تا ۲۵٪ کاهش پیدا کرد.

۱۲. انعطاف پذیری بیشتر

سایکالوژی تودی ذکر می‌کند که داشتن یک دفترچه‌ی قدردانی و سپاسگزارتر ماندن در کل به انعطاف‌پذیری شما کمک می‌کند.

۱۱. نمرات بهتر درسی

به نمره‌های بهتری احتیاج دارید؟ مطالعه‌ی در مجله‌ی مطالعات شادمانی نشان می‌داد نوجوانانی که سپاسگزار هستند معدل بهتری دارند.

۱۰. افزایش سلامت و دوری از بیماری های قلبی

یکی از مطالعات رابطه‌ی بین قدردانی و نیکوکار بودن را با افزایش سلامت فیزیکی و خطر کمتر بیماری‌های قلبی نشان داده است.

۹. سلامت ذهنی بهتر

علاوه بر افزایش قدرت فیزیکی، تشکر و قدردانی همچنین با سلامت ذهنی بیشتر نیز در ارتباط است. نشان داده شده است کسانی که ضربه‌ی جسمی را تجربه‌ کرده‌اند با قدردان بودن موفق شده‌اند از پس آن بر بیایند.

۸. جذابیت و دلربایی

اگر می‌خواهید زندگی عشقی‌تان را بهبود ببخشید، هزاران مطالعه وجود دارد که نشان می‌دهند سپاسگزار بودن به شما کمک می‌کند جذاب‌تر و دلرباتر شوید.

۷. لذت بردن از زندگی

قدردانی قطعا باعث ایجاد احساس خوبی می‌شود. این کار بخش پاداش‌دهی مغز را فعال می‌کند و لذت بیشتری را برای شما در زندگی به بار می‌آورد.

۶. دستیابی به موفقیت ها

مطالعات نشان داده‌اند قدردانی به کار و عمل منجر می‌شود، که باعث موفقیت بیشتر آدم‌ها در محیط کار می‌شود چون آن‌ها برای اهداف‌شان سخت تلاش می‌کنند و به آن‌ها دست می‌یابند.

۵. بهبود اوضاع مالی

وقتی به خاطر چیزهایی که دارید سپاسگزار باشید، کمتر احتمال دارد در یک دوره‌ی زمانی کوتاه بخواهید به چیزهای بیشتری برسید. این امر باعث می‌شود درباره‌ی امور مالی‌تان بهتر فکر کنید و در کل برای کیف پولتان بهتر است.

۴. جلوگیری از احساس تنهایی

مطالعات نشان داده‌اند که اگر احساس تنهایی می‌کنید قدردانی کردن می‌تواند این احساس را کاهش دهد و به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید.

۳. دوری از افکار منفی

قدردانی کردن کمک می‌کند مغزمان را از نو سازماندهی کنیم تا به احساس حق‌شناسی و امیدواری ادامه دهد و از فکر کردن به نکات منفی دست بردارد.

۲. کاهش فشار خون

سپاسگزار بودن می‌تواند کمک کند فشار خون‌تان کاهش و سیستم ایمنی بدن‌تان بهبود پیدا کند.

۱. جبران دوسویه

تشکر و قدردانی می‌تواند واگیر باشد. اگر شما از کسی قدردانی کنید او نیز به نوبه‌ی خود می‌تواند همان کار را برای شما یا شخص دیگری انجام بدهد.

منبع: بازده 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: