۰

روش نگهداری از گیاه شیک آرالیای برگ پهن

آرالیای برگ پهن گیاهی همیشه سبز است که برای آپارتمان ها گزینه مناسبی به شمار می رود.
کد خبر: ۲۴۴۶۶۷
۱۰:۵۶ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: این گیاهان همیشه سبز دارای برگ های شفاف و درخشانی هستند که در حیاط و باغچه بسیار زیبا می شوند. آرالیای برگ پهن می توانند در نور کم خورشید نیز دوام بیاورند و طول عمر بالایی داشته باشند . موقعیت قرار گرفتن آن ها باید به گونه ای باشد که نور بیش از حد مسقیم به آن ها نتابد .

برگ های این گیاهان بسیار جذاب هستند و برگ های آن بزرگ تر از یک کف دست است و بافت چرمی دارد . گل های آن به رنگ سفید یا کرم می باشند و رشد خوبی در مهر و آبان دارند و قد آن ها نیز می تواند تا 4 متر برسد که با هرس کردن باید آن را کوچک کرد.

این گیاهان را می توان به راحتی قلمه زد و آن ها را از معرض حشرات و آفات دور کرد و بنابراین انتخاب خوبی برای محیط هایی مثل باغچه می باشد. حال در این قسمت با چگونگی مراقبت از این گیاه آشنا خواهید شد.
انواع گیاهان آرالیای برگ پهن

- واریگاتا

این نوع گیاه برگ های انبوه دارد و می تواند تا 2.5 متر قد بکشد و برگ های آن نیز تا 30 سانتی متر از پهنا رشد می کنند و گل های آن کوچک می باشد.

- آنلیس

این گیاه دارای برگ های تیره است و گاهی اوقات برگ های زرد طلایی نیز در آن ها دیده می شود. برگ های این گیاه می تواند از پهنا تا 30 سانتی متر رشد کند و رشد آن بین 1.8 تا 3 متر می باشد.

- مازری

این گیاه نیز کاملا انبوه است و قد آن تا 2.5 سانتی متر می رسد و و بین آبان تا بهمن گل می دهند .

- تار عنکبوتی

این گیاه برگ های بسیار متنوعی دارد و همچنین در عمق نیز رشد خوبی دارد و گل های آن در فصل آذر و بهمن به خوبی رشد می کند و قد آن می تواند تا 2.5 سانتی متر برسد و برای باغچه های کوچک مناسب هستند.

شرایط لازم برای رشد مناسب گیاه آرالیای برگ پهن

- نور مناسب

این گیاه باید نور کافی را دریافت کند ، اگرچه که دوست ندارد کاملا مستقیم جلوی خورشید باشد و از آفتاب عصر نیز خوشش نمی آید زیرا باعث پلاسیده شدن و زرد شدن برگ هایش می شود .

- آب

این گیاه باید در صورت خشک شدن آب بخورد. این گیاهان رطوبت را دوست دارند اما برای آب دادن خاک آنها را بررسی کنید و در صورت رطوبت بالا به آن ها آب ندهید.

- خاک

خاک آنها نیز باید سبک باشد و دارایرس سنگین و گچ باشد. خاک های ضعیف برای این گیاهان نیاز به کود بیشتری دارد.

- کود گیاهی

نباید این گیاهان را از کود گیاهی ارگانیک محروم کنید و در ماه های فروردین و مرداد به آن ها کود دهید که کود دادن به صورت ماهانه نیز می تواند برای آن ها مفید باشد.

- کاشت

بهترین زمان برای کاشت این گیاه در فصل بهار است . این گیاهان را می توان در صورت گرم بودن خاک در فصل پاییز نیز کاشت و موقعیت رسیدن نور به این گیاه نیز باید جانبی باشد، از سرما دور باشد و باد به آن نخورد.

برای کاشت آن یک حفره در خاک ارگانیک دارای کود ایجاد کنید و گیاه را درون حفره بگذارید و سپس اطراف آن را با خاک پر کنید و خاک اطراف را نیز به خوبی آب دهید.

- نحوه نگهداری

این گیاهان در سرمای سخت زمستان آسیب می بینند و ممکن است که برگ های آنان دچار حفرگی و تیرگی شود و گاهی اوقات نیز مشکی بشوند اما با گرم شدن هوا دوباره خود را بازیابی می کنند. در این شرایط می توانید ساقه ها و برگ های آسیب دیده را به راحتی جدا کنید.

در فصل تیر و مرداد کمی از قسمت پایین برگ ها زرد می شود و ممکن است که بریزد. این جزء چرخه طبیعی رشد این گیاه است و جای نگرانی ندارد زیرا می تواند رشد جدید خود را در فصل بهار در پیش بگیرد.

- عوض کردن گلدان

اگر این گیاه را در گلدان کاشته اید هر ساله باید پنج سانتی متر از بالای آن را جدا کنید و از طرفی باید هر دو یا سه سال یک بار آن را در یک گلدان بزرگ تر قرار دهید .

این گیاه در گلدان های بزرگ در پاسیو و بالکن بسیار جذاب می شود.همچنین در مناطق شرجی رشد و رنگ بهتری دارد.

- هرس کردن

بهترین زمان برای هرس کردن این گیاه در اواخر بهار است.

برگ های زرد آن را در اواخر تابستان جدا کنید که با این کار برگ های جدیدتر شروع به رشد می کنند و سالم تر خواهند بود.

برای رشد بیشتر این گیاه باید به هرس کردن آن توجه داشته باشید و همچنین می توانید ساقه های قدیمی را تا آنجا که خراب شده اند، هرس کنید و این ساقه ها را تا جایی نگه دارید که شکل خود را از دست ندهند .

اگر این گیاه از مرکز شلوغ شده باشد، در این موارد می توانید ضخیم ترین ساقه های مرکزی را از انتها ببرید که این کار باعث جریان بهتر هوا و کاهش آسیب های گیاه می شود.بعد از هرس کردن می توانید کود مناسب را به آن بدهید.

- قلمه زدن گیاه

در قلمه زدن باید لایه رویی را برش دهید که این کار آسیبی به ریشه ها نمی زند و آن را تقویت نیز می کند.

چنانچه در نمناک گفته شده است ساقه ای را انتخاب کنید که بدون هیچ شکستگی به راحتی به زمین رسیده است و قسمت پایین ساقه را برش دهید و بیش تر از نصف ساقه این برش را انجام ندهید و این قسمت از ساقه را در خاک بکارید. همچنین می توانید سنگ ها را در خاک قرار دهید و زمانی که ریشه های جدید جوانه زدند، می توانید این گیاه را از خانواده خود جدا کنید و در گلدان تان قرار دهید.

مشکلات آرالیای برگ پهن

حشره کپسید

حشرات کپسید می توانند این گیاه را بخورند. گل های این گیاه نیز توسط این حشرات از بین می روند که باید قسمت های آسیب دیده را به سرعت جدا کنید.
بیماری های گیاه آرالیای برگ پهن

بیماری هایی مثل عفونت های قارچی در این گیاه می تواند به برگ های آن آسیب بزنند و لکه هایی را روی آن ها ایجاد کنند که گیاه شما در این شرایط برای ادامه رشد نیاز به کمک دارد . قرار گرفتن در جریان هوای مناسب می تواند حمله های قارچی را کاهش دهد و همچنین می توانید با تجهیزات مناسب، قسمت های مرده این گیاه را جدا کنید و علاوه بر این، اول صبح آب دهید و این آب را به ریشه ها برسانید ، این کار باعث می شود که برگ ها زمان کمتری خیس بمانند که عفونت قارچی را کاهش می دهد.

بیماری حفره

یک نوع عفونت قارچی در این گیاهان وجود دارد که باعث ایجاد لکه های قهوه ای در گیاه می شود که این لکه ها کم کم تبدیل به سوراخ و حفره در گیاه می شوند . معمولا گیاه در ابتلا به این بیماری توانایی بازیابی پیدا نمی کنند و در این شرایط نیز باید قسمت های آسیب دیده را سریعا جدا کنید و به گیاه آب کافی بدهید تا شانس و احتمال ریکاوری آن افزایش پیدا کند .

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: