۰

واکنش چین به اظهارات پاپ درباره اویغورها

وزارت امور خارجه چین انتقادهای پاپ فرانسیس از رفتار پکن با مسلمانان قوم اویغور را بی‌اساس و مردود دانست و تصریح کرد:‌ چین همواره از حقوق قانونی اقلیت‌های قومی به طور برابر محافظت کرده است.
کد خبر: ۲۴۴۶۲۵
۱۶:۱۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در این کتاب خود با نام «بگذارید رؤیاپردازی کنیم: راهی به سوی آینده بهتر» (Let Us Dream: The Path to A Better Future) با اشاره به آزار مسلمانان در چین نوشته است: من اغلب به مردم تحت آزار و شکنجه فکر می‌کنم: روهینگیا، اویغورهای بیچاره و ایزدی‌ها.

این کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای با همکاری آستین ایورای(Austen Ivereigh)، زندگینامه‌نویس انگلیسی‌زبان او نوشته شده و در آن پاپ فرانسیس در مورد تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رفع نابرابری‌های جهانی بعد از پایان شیوع کرونا صحبت کرده است. به گفته ایورای، فروش آن از اول دسامبر(۱۱ آذر) آغاز می‌شود.

گفتنی است، ماه گذشته، در جریان کنفرانسی در واتیکان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، چین را به دلیل رفتار با اویغورها مورد حمله قرار داد. در مقابل، پکن این ادعاها را به عنوان تلاشی برای بی‌اعتبار کردن چین رد و اعلام کرد که این اردوگاه‌ها به عنوان بخشی از اقدامات ضدتروریسم و از بین بردن افراط‌گرایی تأسیس شده و این اردوگاه‌ها مراکز آموزش هستند.

بسیاری از مفسران گفته‌اند پیش از این واتیکان تمایلی به صحبت در مورد اویغورها نداشت زیرا در مرحله تمدید توافق‌نامه جنجالی با پکن در مورد تعیین اسقف بود. این توافق‌نامه که پمپئو از واتیکان خواست آن را رد کند، در سپتامبر تمدید شد. چین و واتیکان از سال ۱۹۴۹ که حزب کمونیست در چین به قدرت رسید و کشیشان مسیحی را بازداشت کرد، روابط رسمی ندارند.

انتشار این خبر باعث واکنش وزارت امور خارجه چین شد.

به گزارش Daily Mail، ژائو لیجیان(Zhao Lijian)، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز سه‌شنبه، ۴ آذر گفت: اظهارات فرانسیس به هیچ وجه واقعیت ندارد. مردم از تمام اقلیت‌ها و نژادها از حقوق كامل بقا، توسعه و آزادی عقاید دینی برخوردار هستند.

او تصریح کرد: اظهارات پاپ فرانسیس از پایه بی‌اساس و مردود است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: