۰

روال شست‌وشوی روزانه حرم امام رضا(ع) به چه صورت است؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید روال شست‌وشوی روزانه حرم مطهر رضوی به چه ترتیبی صورت می گیرد.
کد خبر: ۲۴۴۰۶۱
۱۰:۲۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: تطهیر، غبارروبی و شست‌وشوی روزانه صحن و سرای ملکوتی حضرت رضا (ع) از جمله خدماتی است که سبب می‌شود هر گوشه از حرم مطهر را که برای راز و نیاز و توسل برگزینی، عاری از هر نوع آلودگی و غباری باشد.

نظافت ریشه در دین و آیین اسلام دارد. ائمه اطهار (ع) همواره بر آن تأکید داشته‌اند و شرع مقدس نیز نظافت را نشانه‌ای از ایمان دانسته است. پس روا نیست در بارگاهی که منتسب به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است، حتی اندکی گرد و غبار نشسته باشد.

این مهم همواره مورد تأکید خادمان رضوی بوده است به طوری که فقط در این حوزه، ۶۰۰ نیروی خدماتی اعم از ۵۰۰ آقا و ۱۰۰ خانم در دو شیفت ۱۲ و ۲۴ ساعته به صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات می‌پردازند.

مهدی بیناباجی مسئول امور نظافت حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه خدمات این حوزه شامل نظافت کف، مبلمان، درب و پنجره‌ها، تابلو‌های تبلیغاتی، تابلو‌های مرتفع، شست‌وشوی سقاخانه‌ها و ... است، گفت: روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع از صحن‌ها تا پارکینگ‌ها به صورت شبانه‌روزی نظافت می‌شود.

او افزود: نظافت پیرامون حرم مطهر نیز تا گیت‌های اولیه برعهده این مجموعه است که شست‌وشوی آن در ایام خاص با همکاری شهرداری انجام می‌شود.

مسئول امور نظافت حرم مطهر رضوی ادامه داد: شست‌وشوی حرم در دو قالب مکانیزه و دستی انجام می‌شود. ۲۶ دستگاه مکانیزه شست‌وشو در اندازه‌های مختلف به کمک نیرو‌های خدماتی حوزه نظافت حرم آمده‌اند و با توجه به شرایط جوی، حجم حضور زائران و فرش‌آرایی صحن‌های حرم مطهر به ارائه خدمات می‌پردازند.

بیناباجی بیان کرد: به طور متوسط روزانه ۳۰۰ هزار متر مربع شست‌وشو می‌شود. دو خودروی مجهز به پمپ واترجت نیز در موقعیت‌هایی همچون حاشیه صحن‌ها، غرفه‌ها، سقاخانه‌ها و فضا‌هایی که امکان شست‌وشو با ماشین مکانیزه را ندارند به خدمت گرفته می‌شوند.

او تصریح کرد: شست‌وشوی همه حوض‌ها و آب‌نما‌های حرم بصورت هفتگی و نظافت هزار و ۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی هم روزانه انجام می‌شود.

مسئول امور نظافت حرم مطهر تاکید کرد: ۱۰ جایگاه آب‌خوری ثابت و بالغ بر ۱۸ آب‌سردکن در مناطق مختلف حرم و پارکینگ‌ها نیز با خدمات‌دهی شبانه‌روزی این قشر زحمت‌کش همواره مهیای سیراب کردن زائران رضوی است.

بیناباجی اظهار کرد: جمع‌آوری غبار حرم مطهر رضوی و همچنین فضا‌های اداری و آسایشگاهی از دیگر فعالیت‌های این خدمتگزاران است. به طوری که در نیمه نخست سال جاری به رغم تعطیلی مقطعی حرم مطهر رضوی و هم‌چنین حضور کم زائران و مجاوران، بالغ بر ۲۰۰ تن غبار از بارگاه منور رضوی جمع‌آوری و به وسیله خودرو‌های مکانیزه به سازمان مپ شهرداری منتقل شد.

او افزود: برف‌روبی و ارائه خدمات ابتدایی و انتهایی روز‌های برفی از دیگر خدمات این حوزه است. این خدمات با رصد اطلاعات هواشناسی حرم مطهر که به صورت پیوسته هوای سه روز آینده را اطلاع‌رسانی می‎کند آغاز می شود و متناسب با پیش‌بینی‌ها پیش از بارش برف، ۳۰ هزار کفپوش پلاستیکی در نقاط مختلف حرم مطهر و ورودی‌ها پهن می کند، زحمتی سنگین در روز‌های سرد زمستانی که به عشق ولی نعمت و آسایش زائران حضرت با افتخار به دوش کشیده می‌شود.

تمیزی کل صحن و سرای حرم رضوی مطالبه‌ای است که به‌حق، خادمان بارگاه منور رضوی به گونه‌ای شایسته آن را انجام می‌دهند، تلاشی شبانه‌روزی که پیوندی عمیق با ایمان خدمتگزاران آن دارد، خدمتی که هرروز با سلام و عرض ارادت به مولا آغاز می‌شود و پس از ساعت‌ها خدمت به زائران و مجاوران با درود بر ولی نعمت پایان می‌یابد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: