۰

رفع تبعیض بزرگترین خواسته مسلمانان آمریکا از بایدن

مسلمانان آمریکا نقش مهمی در پیروزی جو بایدن در انتخابات داشتند؛ آنها اکنون خواستار تغییر سیاست‌های اسلام‌هراسانه چهار ساله ترامپ و رفع تبعیض علیه جامعه مسلمان این کشورند.
کد خبر: ۲۴۳۹۰۰
۱۴:۴۸ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، با اعلام نتایج انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن، ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره آمریکا، در توئیتی خطاب به پدرش، که به ‌تازگی درگذشته است، نوشت: «الحمدلله. پدر، او (ترامپ) شکست خورده است؛ از اینکه پیش ما نیستی تا این اتفاق را ببینی ناراحتم اما ما سرانجام این کار را انجام دادیم. همه ما از این واقعیت لذت می‌بریم که تاریکی سایه‌انداخته بر کشورمان برطرف شده است.»

هنگامی که جو بایدن با کسب ۲۷۰ رأی الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری مقابل ترامپ پیروز شد، بسیاری از مسلمانان آمریکا نفس راحتی کشیدند. در دوره ترامپ بسیاری از مسلمانان آمریکایی در محیطی آکنده از سیاست‌ها و گفتمان نفرت‌آمیز دولتی علیه مسلمانان زندگی می‌کردند. بنابراین، خوشحالی آنها ممکن است بیشتر به خاطر رفتن ترامپ باشد نه لزوماً آمدن بایدن. اکنون که شادی اولیه پس از اعلام نتیجه انتخابات در حال کمرنگ شدن است، باید در مورد تفاوت بایدن با ترامپ سؤالات جدی پرسیده شود. آیا برگشتن به دوره اوباما مطلوب است؟

بایدن باید پاسخ رأی‌دهندگان مسلمان به خود را بدهد. مسلمانان با مشارکت گسترده در ایالت‌های حساس پنسیلوانیا، جورجیا و میشیگان در پیروزی بایدن نقش زیادی داشتند. براساس نظرسنجی شورای روابط آمریکایی اسلامی(CAIR)، مشارکت مسلمانان حداقل ۸۴ درصد بود که حدود ۷۰ درصد آنها به بایدن رأی دادند.

بایدن در حین مبارزات انتخاباتی خود تلاش زیادی برای جلب نظر رأی‌دهندگان مسلمان کرد، زیرا قابلیت آنها در ایجاد تغییر نتیجه را درک می‌کرد. این امر این سؤال را مطرح می‌کند که آیا وعده‌های وی به مسلمانان مبنی بر مشارکت دادن آنها در دولت خود و پایان دادن به ممنوعیت سفر اتباع مسلمان به این کشور عملی می‌شود یا صرفاً تبلیغات انتخاباتی بود.

به چهار سال قبل برگردیم. زمانی که بایدن، معاون اوباما، بود. مسلمانان آمریکا در آن زمان بهترین روزگار خود را نمی‌گذراندند. اوباما از یک سو اولین نماینده در امور جوامع مسلمان را منصوب کرد و از سوی دیگر دستور ۵۴۰ حمله با هواپیماهای بدون سرنشین را به جوامع مسلمان صادر کرد. در حقیقت، قانون ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور مسلمان(Muslim Ban) برای اولین بار در زمان اوباما در سال ۲۰۱۵ مطرح و اجرا شد. قانون جلوگیری از سفر تروریست‌ها به امضای اوباما، هفت کشور دارای اکثریت مسلمان را به عنوان مناطق نگران‌کننده معرفی کرد. ترامپ همین قانون را بار دیگر تأیید و برخی از قوانین موجود را شدیدتر کرد. بنابراین آیا تغییر سیاست‌های ترامپ و بازگشت به دوره‌ای مشابه اوباما بالاترین خواسته مسلمانان آمریکایی است؟ پاسخ منفی است!

مسلمانان چه می‌خواهند؟ مسلمانان آمریکا علاوه بر مسلمان بودن، سیاه‌پوست، لاتین‌تبار، سفیدپوست، مهاجر و ... هستند. این یعنی مسلمانان سیاه‌پوست آمریکا ممکن است هم به خاطر مسلمان بودن و هم سیاه‌پوست بودن مورد آزار و تبعیض قرار گیرند. احتمال دارد آنها در چالش‌هایی همچون خشونت وحشیانه پلیس، تبعیض در خرید و اجاره مسکن، استخدام و تحصیل همانند سیاه‌پوستان غیرمسلمان باشند.

رفع تبعیض، بزرگترین خواسته مسلمانان آمریکا از بایدن

با این حال، مسلمانان سیاه‌پوست به ‌ویژه آنها که اخیراً به این کشور مهاجرت کرده‌اند با دشواری‌های مضاعفی روبه‌رو هستند. این بدان معنی است که مسلمانان با اقلیت‌های نژادی دیگر مشکلات مشترکی دارند، اما با تبعیض‌های خاص جامعه خود نیز مواجه‌اند.

شورای روابط آمریکایی اسلامی فهرستی از مطالبات مسلمانان این کشور از بایدن را به این شرح ارائه کرده است:

۱- پایان دادن به سیاست‌های تبعیض‌آمیز در زمینه مهاجرت
۲- اجبار پلیس ایالتی و محلی به گزارش موارد استفاده از خشونت
۳- دفاع از حقوق ذکرشده در قانون اساسی در مدارس، محیط‌های کاری و دیگر اماکن.
۴- حمایت از فعالیت‌های دین‌محور
۵- اجرای عدالت در استخدام‌های دولتی
۶- پایان دادن به اقدامات تبعیض‌آمیز در زمینه امنیت ملی

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: