۰

کاکتوس ها در فصل خواب زمستانی به چه مقدار نور احتیاج دارند

کاکتوس ‌ها و ساکولنت ها گیاهان نور دوستی هستند که بدون آفتاب یا منبع نوری کافی رشد علفی خواهند داشت و در نهایت از بین خواهند رفت. منظور از رشد علفی رنگ پریدگی و باریک شدن است. بدون نور عمل فتوسنتز به درستی انجام نمی‌شود. در اثر کمبود نور تیغ‌ها به خوبی رشده نکرده یا کلاً کاکتوس بدون تیغ رشد خواهد کرد. ولی سؤال اینجاست که آیا کاکتوس‌ها در تمام طول سال به یک میزان نور احتیاج دارند؟
کد خبر: ۲۴۳۶۰۶
۱۳:۲۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: کاکتوس ‌ها و ساکولنت ها گیاهان نور دوستی هستند که بدون آفتاب یا منبع نوری کافی رشد علفی خواهند داشت و در نهایت از بین خواهند رفت. منظور از رشد علفی رنگ پریدگی و باریک شدن است. بدون نور عمل فتوسنتز به درستی انجام نمی‌شود. در اثر کمبود نور تیغ‌ها به خوبی رشده نکرده یا کلاً کاکتوس بدون تیغ رشد خواهد کرد. ولی سؤال اینجاست که آیا کاکتوس‌ها در تمام طول سال به یک میزان نور احتیاج دارند؟

دوران زندگی یک کاکتوس را در طول سال به دو بخش، فصل رشد و فصل خواب، می‌توان تقسیم کرد.

فصل رشد کاکتوس‌ها:
کاکتوس‌ها در دوران رشد که برای اکثر کاکتوس‌ها از اواخر اسفند تا اواخر آبان می‌باشد به بیشترین میزان نور احتیاج دارند. کاکتوس‌ها برای رشد نرمال و گلدهی در فصل رشد به روزانه حداقل ۴ تا ۵ ساعت نور آفتاب کامل نیاز دارند. برای جلوگیری از سوختگی بهتر است اواخر بهار و تابستان نور را فیلتر کرد. برای فیلتر کردن از توری یا شیشه مات کن می‌توان استفاده کرد.

پس نتیجه می‌گیریم در فصل رشد باید نور کامل برای رشد کاکتوس‌ها فراهم شود و نگهداری از گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در تاریکی یا سایه باعث از بین رفتن آنها خواهد شد.

مکان‌های سایه مانند روی میزهای منزل یا آشپزخانه محل مناسبی برای نگهداری از کاکتوس‌ها نیست.

در تصویر زیر یک کاکتوس که به علت کمبود نور در فصل رشد به صورت باریک و علفی رشد کرده است. باید از محل شروع قسمت باریک شده ساقه را جدا کرد و گیاه را به محلی با نور مناسب انتقال داد.

فصل خواب کاکتوس ‌ها:
با خنک شدن هوا و کوتاه شدن روزها کاکتوس‌ها متوجه تغییر فصل شده و رشد آنها بسیار کم شده یا کلاً متوقف می‌شود. با کوتاه شدن روزها در زمستان آنها نور کمتری دریافت می‌کنند و خود را برای شروع بهار و گلدهی آماده می‌کنند.

کاکتوس ‌ها حتی در زمان خواب هم به نور نیاز دارند و نباید آنها را در تاریکی و سایه نگهداری کرد. ولی نسبت به فصل رشد نور کمتری نیاز خواهند داشت.

کاکتوس ‌ها بدون نور خواهند مرد و با کم بودن نور تیغ‌های زیبایی نخواهند داشت.

نتیجه کلی:
کاکتوس‌ ها و ساکولنت ها در تمام طول سال نیاز به نور خورشید دارند و هیچ منبعی بهتر از نور خورشید برای این گیاهان نیست هرچند با لامپ‌های مخصوص گیاهان که دارای طیف‌های نوری نزدیک به خورشید هستند نیز می‌توان گیاهان را پرورش داد ولی نور دریافتی از خورشید باعث رشد بهتر و رشد نرمال گیاهان می‌شود.
کاکتوس برای گلدهی نیاز به طی دوران خواب یا استراحت است.

منبع: میهن کاکتوس

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: