۰

سکوت معنادار القاعده در افغانستان

پایگاه خبری "آسیا تایمز" سنگاپور در تحلیلی با بررسی فعالیت های پنهانی گروه تروریستی القاعده در افغانستان، نوشت که این گروه به دنبال تحکیم جایگاه خود در افغانستان برای ادامه فعالیت های خود پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است.
کد خبر: ۲۴۳۵۱۱
۱۴:۵۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، پایگاه خبری "آسیا تایمز" سنگاپور در تحلیلی با بررسی فعالیت های پنهانی گروه تروریستی القاعده در افغانستان، نوشت که این گروه به دنبال تحکیم جایگاه خود در افغانستان برای ادامه فعالیت های خود پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است.

در این تحلیل "عبدل سید" کارشناس حوزه افراط‌گرایی ها در آسیای مرکزی از دانشگاه "لوند" سوئد با اشاره به اینکه قطع ارتباط طالبان با القاعده، از مفاد اصلی توافقنامه امضا شده بین طالبان و آمریکا بود؛ نوشت: برخی ادعا می کنند که القاعده دیگر در افغانستان حضور فیزیکی ندارد. اما مخالفان این روایت هم معتقدند که سکوت اخیر القاعده در این کشور آسیای مرکزی یک راهبرد توافق شده میان طالبان با این گروه برای پنهان کردن حضور خود برای تسهیل توافق صلح طالبان با آمریکا است".

وی با بیان این مطلب که "طالبان صرفا ادعا می کند که با القاعده در ارتباط نیست"، افزود: "شواهد نشان می دهد که افغانستان هنوز یک مرکز مخفی و پنهانی برای گروه های تروریستی و تهدیدهای جدی برای امنیت منطقه ای و جهانی به شمار می رود، چرا که همه این قبیل گروه های تروریستی تاکنون بارها از موفقیت توافق طالبان با آمریکا حمایت کامل کرده و خواهان بکار گیری سریعترین روش ممکن برای خروج فوری نیروهای آمریکایی از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت شده اند".
به اعتقاد نویسنده، آنها احساس خطر می کنند از اینکه مبادا روزی شواهد جدیدی درباره ادامه تهدید القاعده در افغانستان آشکار شود، در این صورت این شواهد به طور بالقوه توافق نهایی صلح آمریکا با طالبان را هم لغو خواهد کرد. بنابراین آنها اصرار دارند که القاعده دیگر در این کشور حضور مشهود نداشته باشد.

در ادامه این تحلیل آمده است: "اما کسانی هم هستند که مخالف ایده حضور القاعده در افغانستان بوده و معتقدند نه تنها القاعده افغانستان را ترک کرده بلکه حتی مخالف هرگونه توافق سیاسی با طالبان نیز هست. بسیاری از آنها معتقدند که عقب نشینی آمریکا طالبان را به قدرت می رساند و کشور را به قطب ستیزه جویی افراط گرایان در منطقه تبدیل می کند. طرفداران این روایت شامل دولت فعلی افغانستان، نیروهای سیاسی ضدطالبان و برخی تحلیلگران سیاسی و امنیتی هستند که القاعده و روندهای ترور جهانی را از نزدیک رصد می کنند".
در ادامه این مطلب آمده است: "با این حال معتبرترین ادعاها درباره ادامه حیات القاعده در افغانستان از گزارش تیم کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای نظارت بر فعالیت گروه های ترویستی چون القاعده، داعش و ... در افغانستان نشات می گیرند؛ چون این گزارش ها بارها و به طور دائم اعلام کردند که گروه طالبان با القاعده در افغانستان ارتباط نزدیک دارد و حتی پس از توافق امریکا و طالبان در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ نیز این ارتباطات قطع نشده است. بطور مثال، "فیتون براون" هماهنگ کننده تیم نظارتی سازمان ملل متحد حتی گفته است که طالبان در جریان مذاکرات خود با آمریکا هم دائما از القاعده مشورت گرفته و این گروه برای احترام به روابط تاریخی نزدیک خود با القاعده حتی تضمین های غیررسمی نیز به القاعده داده است".

نویسنده با اشاره به اینکه القاعده در گذشته حتی به روابط صمیمانه خود با طالبان نیز اعتراف کرده بود، نوشت: "اسناد محرمانه طبقه بندی شده از پناهگاه اسامه بن لادن، دریچه ای به دنیای مخفی القاعده باز می کند مبنی بر اینکه روابط القاعده و طالبان محدود به اظهارات عمومی نبوده است. چون طبق اسناد منتشرشده، رهبران هر دو گروه با هم روابط نزدیک و صمیمی داشتند و مرتبا در مورد مسائل مهم با یکدیگر مشورت می کردند".
به نظر عبدل سید، این اسناد نشان می دهد که القاعده همچنان به پشتیبانی اقتصادی و مالی از طالبان ادامه می دهد، همان کاری که این گروه قبل از ۱۱ سپتامبر انجام می داد. همچنین مدارک ویدئویی زیادی وجود دارد که توسط رسانه های رسمی القاعده منتشر شده است و نشان می دهند اعضای این گروه در بسیاری از ولایت های افغانستان تحت فرماندهی طالبان در حال جنگ هستند.

طبق تاکید نویسنده، از آنجایی که القاعده در جنگ دو دهه ای خود علیه نیروهای آمریکایی و حکومت افغانستان کاملا از طالبان پشتیبانی کرده است، احتمالا از توافق صلح طالبان با آمریکا و هدف اصلی آن برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از کشور نیز پشتیبانی می کند".

نویسنده در پایان نوشت: "طالبان هنوز به وضوح مهمترین شریک راهبردی القاعده در منطقه است و مشخص نیست که آیا القاعده می خواهد از افغانستان برای پناه دادن مخفیانه به رهبران خود و نظارت بر امتیازات جهانی خود استفاده کند یا اینکه بار دیگر بخصوص با احتمال قدرت گرفتن مجدد طالبان برای انجام فعالیت های تروریستی علیه آمریکا و متحدانش از خاک افغانستان برنامه ریزی خواهد کرد".

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: