۰

کشف محموله برنج هندی دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در مشهد

کشف بیش از ۲۱ تن برنج دولتی «جی‌تی‌سی» در اولین روز همکاری سازمان صمت با اطلاعات نواحی مقاومت بسیج سپاه برای مقابله با متخلفان در بازار کالا‌های اساسی بود.
کد خبر: ۲۴۳۳۱۲
۱۵:۱۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، کیسه‌های پر و خالی برنج، دستگاه دوخت سر کیسه و دو کارگر مضطرب، اولین صحنه‌ای بود که هنگام ورود به حیاط مسقف خانه‌ای در بولوار شهید رستمی مشهد با آن برخورد کردیم. کشف بیش از ۲۱ تن برنج دولتی «جی‌تی‌سی» توسط نیرو‌های اطلاعات ناحیه مقاومت بسیج سپاه مقداد و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، دستاورد مهم آن‌ها در اولین روز همکاری سازمان صمت با اطلاعات نواحی مقاومت بسیج سپاه برای مقابله با متخلفان در بازار کالا‌های اساسی بود.

برنج هندی «جی‌تی‌سی» با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود تا از طریق فروشگاه‌های بزرگ با قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی ۱۵۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد، با این حال بخشی از این کالا‌ها سر از بازار آزاد درمی‌آورد و با نرخی بیش از ۱۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود، اما اتفاقی که در این حیاط سرپوشیده و زیرزمین متصل به آن روی می‌داد، بیش از احتکار یا گران‌فروشی بود. در این مکان که ماموران امنیتی آن را مخفیگاه می‌نامیدند، دو کارگر برنج‌های دولتی را از کیسه اصلی خارج می‌کردند و در کیسه دیگری با برندی متفاوت و مرغوب‌تر می‌ریختند و مثل اول، سر آن را دوخت می‌زدند. انگار از اول برنج‌ها با همین رنگ‌ولعاب وارد کشور شده است. با این روش، دلال می‌تواند بدون دردسر برنج هندی دولتی را با نرخ برنج هندی آزاد که اکنون هر کیسه ۱۰ کیلویی آن بیش از ۲۱۰ هزار تومان است، با برندی مرغوب‌تر از کالای اصلی در بازار بفروشد.

در اولین دق‌الباب ماموران، کارگری بیرون آمد و با اظهار بی‌اطلاعی به داخل رفت و در را بست. با ادامه در زدن بازرسان، کارگر دیگری با ادعای اینکه صاحب انبار است، بیرون آمد، اما وقتی دید نمی‌تواند به سوال‌های بازرسان پاسخ دهد، ترجیح داد به همان کسوت کارگری بازگردد و اظهار بی‌اطلاعی کند. باتوجه‌به اینکه انتظار بی‌فایده بود، نیرو‌های اطلاعات ناحیه مقاومت بسیج سپاه مقداد با کسب اجازه از معاون دادستان، اجازه ورود به انبار را گرفتند.


۲۱ تن برنج + ۸۰۰ کارتن مواد شوینده
صاحب انبار برای مخفی کردن اعمال خلاف قانون خود، آسمان را از حیاط خانه گرفته و با ایرانیت آن را مسقف کرده بود. انتهای حیاط سرپوشیده به زیرزمین ختم می‌شد که بیش از ۲۱ تن برنج به‌علاوه ۸۰۰ کارتن پودر لباسشویی ماشینی و دستی از یک برند معتبر در آن انبار شده بود.

همچنین در گزارش‌های رسیده به نیرو‌های اطلاعات ناحیه مقاومت بسیج، اعلام شده بود که پیش از این نیز ۵ تریلی بار برنج از این مخفیگاه خارج شده است. درصورت صحت این گزارش‌ها، مشخص می‌شود که حجم انبوهی از کالا به این انبار بی‌نام‌ونشان و غیرقانونی وارد و از آن خارج شده است.

با ورود ماموران به آنجا، کم‌کم سروکله صاحب انبار پیدا شد. مرد که خود را صاحب مغازه‌ای در بولوار مصلی معرفی می‌کرد، با نشان دادن مدارکی مبنی‌بر اجاره انبار، در پاسخ به بازرسان درباره وجود این میزان برنج در انبار خانگی ادعا کرد: من نمی‌دانستم این برنج، ارز دولتی دارد و خودم هر کیسه ۱۰ کیلویی را به قیمت ۱۸۹ هزار تومان از یک فرد غریبه خریده‌ام.

این اظهار بی‌اطلاعی، توجیهی بیش نبود، زیرا تغییر کیسه‌ها، مهر تاییدی بر کذب بودن این ادعا می‌زد.
اما سوال اینجاست که آن فرد غریبه که این میزان برنج دولتی را به‌صورت غیررسمی می‌فروشد، چه کسی است. صاحب انبار از پاسخ به این سوال طفره می‌رفت و تلاش می‌کرد آن شخص را ناشناس معرفی کند.
با توجه به تخلفات صورت‌گرفته پس از انجام بررسی‌های لازم، این مخفیگاه پلمب و مدارک کاری و شناسایی صاحب کالا برای رسیدگی‌های تکمیلی، از او تحویل گرفته شد.


حکم کالای قاچاق برای ۲۱ تن برنج
رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با بیان اینکه پیش از این نیز سازمان اطلاعات سپاه با سازمان صمت برای پیگیری تخلفات همکاری کرده است، به خبرنگار شهرآرا گفت: قبلا به‌صورت متمرکز با این سازمان همکاری کرده‌ایم، اما از این هفته، نواحی مقاومت بسیج سپاه نیز وارد عمل شده‌اند و این نتیجه اولین گشت مشترک این دو سازمان بود.

بخشعلی بیاتی می‌افزاید: به‌دلیل نگهداری این کالا به‌صورت عمده، بدون ثبت در سامانه جامع انبار‌ها و بدون اعلام موجودی، جزو کالا‌های قاچاق محسوب شد و از امروز همکاران ما اقدام به بارگیری آن برای تحویل به سازمان اموال تملیکی کردند. همچنین بعد از رسیدگی به حکم در تعزیرات حکومتی، اقدام‌های قانونی بعدی درباره این پرونده انجام خواهد شد.
به‌گفته وی، ۸۰۰ کارتن شوینده کشف‌شده در این انبار نیز باتوجه‌به مقدار آن، حکم احتکار کالا را دارد.


۳ انبار دیگر بررسی شد
این انبار تنها محل شناسایی‌شده توسط نیرو‌های اطلاعات نواحی بسیج سپاه و بازرسان سازمان صمت در اولین روز همکاری‌شان نبود. البته همیشه گزارش‌های رسیده با واقعیت، منطبق نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد. به‌عنوان مثال برای بررسی یک انبار خانگی به‌همراه بازرسان به بولوار مصلی رفتیم. ماموران از صاحبخانه خواستند تا با مستاجر گاراژ خود تماس بگیرد. بعد از چند دقیقه صاحب انبار رسید و قفل در آهنی را گشود، اما انبار کوچک‌تر از تصور ما بود.

مرد میان‌سال با ارائه مدارکی مبنی‌بر داشتن مغازه در فاز یک مصلی ادعا کرد که این اضافه اجناسی است که در مغازه‌اش جا نشده است، با این حال بازرسان اصناف، صورت‌جلسه‌ای از کالا‌های موجود در این انبار کوچک تهیه کردند تا بعدا با مدارک ارائه‌شده توسط صاحب مغازه تطبیق دهند.
یک انبار آرد شیرینی‌پزی از دیگر انبار‌هایی بود که نیرو‌های اطلاعات ناحیه مقاومت بسیج سپاه مقداد آن را شناسایی کردند. اما براساس ادعای صاحب انبار، این آرد‌ها برای شیرینی‌پزی در همان نزدیکی‌ها بود که قرار شد فاکتور‌های خرید خود را برای تایید ادعایش ارائه دهد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: