۰

علل نرمی غضروف کشکک زانو و راه‌های درمان آن

یک متخصص ارتوپد گفت: یکی از عواملی که باعث بروز نرمی کشکک زانو می‌شود، انحراف زانو است.
کد خبر: ۲۴۳۱۳۳
۰۸:۵۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: ذبیح الله حسن زاده، متخصص ارتوپد و جراح زانو درباره در نرمی غضروف‌های زانو اظهار کرد: نرمی کشکک زانو عبارت از نرم شدن غیرطبیعی غضروف زیرین کاسه زانو (کشکک) است. این عارضه موجب ایجاد درد در ناحیه جلویی زانو (درد قدام زانو) می‌شود.

او افزود: برخی گمان می‌کنند که نرمی کشکک زانو همان آرتروز زانو است در حالی که این گونه نیست. عارضه آرتروز بر اثر افزایش سن معمولا رخ می‌دهد، اما افراد بالغ و جوانان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

این متخصص ارتوپد و جراح زانو ادامه داد: یکی از عواملی که باعث بروز نرمی کشکک زانو می‌شود، انحراف زانو است. کودکانی که دارای زانو‌های پرانتزی و یا ایکس مانند هستند اگر به موقع برای درمان اقدام نکنند؛ در سنین جوانی و نوجوانی با نرمی کشکک زانو روبه رو خواهند شد.

او بیان کرد: تمام وزن و سنگینی بدن را زانو تحمل می‌کند بنابراین لازم است عضلات چهار سر ران به خوبی تقویت شود تا بتواند این فشار وارده را به خوبی تحمل کند. افرادی که از ضعف عضلات رنج می‌برند بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

این متخصص ارتوپد ادامه داد: یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان این بیماری داشتن تغذیه مناسب است؛ بنابراین لازم است افرادی که از نرمی غضروف‌های زانو رنج می‌برند در برنامه غذایی شان موادی غذایی سالم را قرار دهند. این مواد را می‌توان در غذا‌های دریایی، لبنیات و آنتی اکسیدان‌ها که معمولا در ادویه جات مانند زردچوبه یافت می‌شود، استفاده کرد.

حسن زاده بیان کرد: در معاینه بالینی زمانی که پزشک متوجه شود حرکات فرد درد ناک است، سعی می‌کند به بیمار ورزش‌هایی که سبب تقویت عضلات چهار سر زانو و ران می‌شود را آموزش دهد. این ورزش‌ها به این گونه خواهد بود که فرد باید عضلات چهار سر ران را بدون آنکه مچ پا خم شود و یا به سمت بالا کشیده شود این کشش را انجام دهد که این می‌تواند سبب تقویت عضلات چهارسر ران شود.

او تاکید کرد: انجام ورزش‌های سنگین و یا استفاده از وسایل ورزشی که فشار زیادی را به فرد وارد می‌کند به جای اینکه آثار مثبت داشته باشد، می‌تواند فرد را با مشکلات جدی‌تر و حتی تشدید این بیماری مواجه کند.

حسن زاده گفت: این بیماران باید محدودیت‌های خاصی برای درمان رعایت کنند تا آسیب‌های کمتری به زانوهایشان وارد شود. برای مثال تا حد امکان از سطوح شیب دار، استفاده مکرر از پله، دو زانو و چهار زانو نشستن را محدود کرده و از کفش‌‎های مناسب برای پیاده روی استفاده کنند. استفاده از فیزیوتراپی، راه رفتن داخل استخر و مصرف برخی از دارو‌های غضروف ساز از دیگر راه‌های درمانی برای این بیماری است.

این متخصص ارتوپد افزود: طبق بررسی‌ها ۹۵ درصد از افرادی که دچار نرمی غضروف زانو هستند، می‌توانند با تغیر سبک زندگی، تقویت عضلات، رعایت محدودیت‌ها و کاهش وزن مناسب از رسیدن به مرحله جراحی جلوگیری کنند و سبب پیشگیری از پیشرفت نرمی غضروف و کشکک زانو شود؛ تنها ۵ درصد افرادی که در حاد‌ترین مرحله از نرمی غضروف قرار دارند، نیاز به عمل جراحی دارند.

حسن زاده در پایان گفت: استفاده از قرص‌های غضروف ساز به تنهایی برای درمان این عارضه مناسب نیست. مصرف این دارو‌ها بدون انجام ورزش و رعایت محدودیت‌های سبک زندگی، نتیجه‌ ثمربخشی ندارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: