۰

فرانسه مدعی جنگ با تروریسم شد

وزیر کشور فرانسه که پنجشنبه هفته گذشته در تجربه تلخ دیگری شاهد یک حمله مرگ‌بار در شهر نیس بود، ادعا کرده است که این کشور در مبارزه با تروریسم در جنگ در داخل و خارج از مرزهایش است.
کد خبر: ۲۴۲۷۹۱
۱۴:۵۲ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، وزیر کشور فرانسه که پنجشنبه هفته گذشته در تجربه تلخ دیگری شاهد یک حمله مرگ‌بار در شهر نیس بود، ادعا کرده است که این کشور در مبارزه با تروریسم در جنگ در داخل و خارج از مرزهایش است.

«ژرالد درمنن» در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه «لا ووآ دو نُر» روزنامه منطقه‌ای شمال فرانسه مدعی شده که کشورش در داخل و خارج از مرزهای خود درگیر جنگ با تروریسم است.

او در پی حمله پنجشنبه گذشته در داخل کلیسای نوتردام نیس که منجر به کشته شدن ۳ نفر از جمله دو زن شد، گفته که دولت امنیت عبادت‌گاه‌ها، گورستان‌ها و مدارس را با هزاران نیروی پلیس و ژاندارم تقویت کرده است.

دولت فرانسه به دنبال اقدام تروریستی پنجشنبه گذشته در حمله به کنسولگری آن در شهر جده عربستان، تدابیر امنیتی در اطراف اماکن دیپلماتیک و حتی آموزشی خود در خارج از خاک این کشور را تشدید کرده است؛ وزیر خارجه فرانسه گفته این کشور تصمیم گرفته اقدام‌های الزامی را برای حفاظت از منافع و اتباع خود به عمل آورد. به گفته او، پاریس به سفارت‌خانه‌های خود در خارج از خاک فرانسه هشدار داده که تدابیر امنیتی را تشدید کنند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که یک شهروند در عربستان سعودی روز پنجشنبه با یک شیء برنده به نگهبانی کنسولگری فرانسه در جده حمله کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های دولتی عربستان گزارش کرده بود که فرد مهاجم شهروند سعودی بوده که نگهبان کنسولگری را که یک افسر امنیتی فرانسه بود، زخمی کرده است.

در گفت و گو با روزنامه منطقه‌ای لاووآ دو نُر، وزیر کشور فرانسه همچنین مدعی شده «ما در حال جنگ فرهنگی «علیه اسلام رادیکال هستیم.»

او همچنین در روز پس از حادثه نیس، روز جمعه مدعی شده بود که فرانسه در داخل و خارج از این کشور درگیر جنگ با «ایدئولوژی اسلامی» است اما در عین حال تاکید کرده بود با هیچ دینی سر جنگ ندارد.

«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه هم شنبه‌شب در پیامی توییتری مدعی شده بود: برخلاف آنچه در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی دیده و شنیده‌ام، کشور ما با هیچ مذهبی مشکلی ندارد. همه آن‌ها (پیروان مذاهب) آزادانه [مناسک مذهبی خود را] انجام می‌دهند... فرانسه به صلح و همزیستی متعهد است.

او پیشتر نیز در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره در توجیه اقدام موهن نشریه «شارلی ابدو» به ساحت مقدس رسول گرامی (ص) و در سخنانی مزورانه گفت که احساسات مسلمانان در قبال کاریکاتورهای منتشر شده در نشریه‌های فرانسوی را درک می‌کند، اما این انتشار در نشریه‌ها و روزنامه‌های آزاد صورت گرفته است نه وابسته به دولت.

وزیر کشور فرانسه برای گفت و گو در خصوص تروریسم به تونس می‌رود

همچنین در این پیوند، به دستور رئیس جمهوری، وزیر کشور فرانسه برای گفت و گو با تروریسم به تونس می‌رود.

بر اساس بیانیه‌ کاخ الیزه، این تصمیم پس از گفت و گوی تلفنی روز شنبه روسای جمهوری فرانسه و تونس گرفته شد؛ در این گفت و گو «امانوئل مکرون» و «قیس سعید» که پس از حادثه تروریستی نیس همبستگی خود با فرانسه را اعلام کرده بود، درباره تقویت همکاری‌های دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم رایزنی کردند.

به گزارش روزنامه لو موند فرانسه، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه پس از حمله روز پنجشنبه در نیس که عامل آن اعلام شده که یک مرد تونسی ۲۱ ساله است، از «ژرالد درمنن» وزیر کشور خواسته تا برای گفت و گو در خصوص مبارزه با تروریسم با همتای خود، این هفته به تونس برود.

همچنین به نوشته اسکای نیوز عربی، وزیر کشور فرانسه به سفر خود به الجزایر هم اشاره کرده و گفته در دو کشور(تونس و الجزایر) در خصوص تبعید افراط گرایان گفت و گو خواهد کرد. او در عین حال ارتباط تروریسم با مهاجران یا رنگ پوستان را غیرقابل قبول خوانده و تاکید کرده تروریسم مرتبط با ایدئولوژی افراطی است.

درمنن مدعی است کشورش در معرض تهدید تروریستی و وضعیت جنگی قرار دارد و حملات در هر نقطه از خاک این کشور امکان پذیراست.

همچنین بنا به اعلام ریاست جمهوری تونس، مکرون و همتای تونسی او در این گفت و گو در خصوص مساله مهاجرت غیر قانونی و راه‌حل‌های برای مقابله با این پدیده با یکدیگر بحث کردند.

روزنامه لو موند می‌نویسد: «براهیم عیساوی - Brahim Issaoui» عامل ادعایی حمله به نیس یک جوان ۲۱ ساله تونسی است که روز ۲۰ سپتامبر از طریق جزیره «لامپدوسای» ایتالیا به طور غیرقانونی وارد اروپا شد. به گفته یک منبع آگاه در تحقیقات، مهاجم روز پیش از حادثه وارد فرانسه شده بود.

« هشام مشیشی - Hichem Mechichi» نخست وزیر تونس روز شنبه از وزرای کشور و دادگستری این کشور خواسته بود که در تحقیقات با مقام‌های فرانسوی همکاری کنند.

فرانسه در روز پنجشنبه گذشته در عین حال شاهد اقدام‌های به ترور در چند شهر دیگر این کشور بود؛ شهر « سارتروویل – Sartrouville» واقع در ناحیه ایل دو فرانس هم به دنبال حوادث نیس و اوینیون مورد هدف اقدام تروریستی قرار گرفت؛ یک خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل یک کلیسای کاتولیک در این شهر خنثی شد.

همچنین در این روز، مردی در شهر لیون که چاقویی ۳۰ سانتی‌متری را بالای سر گرفته بود بازداشت شد.

در عین حال، دو ساعت پس از حادثه تروریستی شهر نیس، یک حمله تروریستی دیگر در شهر «اوینیون» فرانسه رخ داد که در آن فرد مهاجم با شلیک پلیس کشته شد. او به مقام‌های پلیس در خیابان بوسیله چاقو هجوم آورده بود.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: