۰

کسی که فرزند ندارد ذلیل می‌شود

فرزندآوری نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت عاطفی و اقتصادی برای خود والدین هم محسوب می‌شود و از طرفی توسعه همه‌جانبه کشورها نیز به آن بستگی دارد؛ امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرمایند: "کسی که فرزند ندارد یا به‌معنای بهتر عَضُد یا بازو ندارد، ذلیل می‌شود."
کد خبر: ۲۴۲۶۶۰
۱۱:۲۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: بسیاری از زوجین جوان کشورمان که به‌تازگی زندگی مشترکشان را شروع کرده‌اند، نگران فرزند‌آوری و خرج و مخارج بزرگ کردن فرزند هستند، در نتیجه از فرزندآوری امتناع می‌کنند؛ از طرفی بسیاری از زوج‌های جوان، این روزها بر این باورند که خانواده ایده‌آل، خانواده‌ای "تک‌فرزند" است و داشتن بیش از یک فرزند در خانواده، سطح کیفی تربیت کودک را کاهش می‌دهد!

علاوه بر مسائل اقتصادی، تغییر نگرش‌های فرهنگی موجب افزایش روند تک‌فرزندی و کاهش میل زوجین به باروری و فرزندآوری در سال‌های اخیر شده است؛ با این حال فرزندآوری ارزشی است که متون دینی و علمی‌پژوهشی توأمان به آن توصیه کرده‌اند؛ در این رابطه حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرماید: «من کان ذا ولد یدرک ظلامته؛ ان الذلیل الذی لیست له عضد»؛ کسی که "فرزند" ندارد، یا به‌معنای بهتر "عَضُد یا بازو" ندارد، ذلیل می‌شود.

به‌تعبیر امام شیعیان، فرزند، مثل بازوست و کسی که فرزند ندارد، ذلیل می‌شود؛ این نکته در سطح کلان به ما از اهمیت نیروی انسانی برای کشورها می‌گوید؛ به این معنی که اگر جامعه‌ای از سرمایۀ اجتماعی تهی می‌شود، راه ذلیل شدن خود را در پیش گرفته است و این خطری است بسیار جدی.

آخرین آمار از نرخ زیر یک درصد رشد جمعیت ایران خبر می‌دهند به‌طوری که با ادامه این روند، کشورمان تا 30 سال آینده به یکی از سالمندترین کشورهای دنیا تبدیل می‌شود!

البته این بحران بزرگ، گریبان خودِ والدین را هم خواهد گرفت! تکثر اولاد به‌نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت عاطفی و اقتصادی برای والدین است و از طرفی توسعه و پویایی همه‌جانبه کشور نیز به آن بستگی دارد؛ این موضوع به هیچ وجه موضوعی سیاسی نیست و والدین باید به‌طور منطقی با آن مواجه شوند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: