۰

15 نوشیدنی و آب میوه مفید برای تقویت مغز

امروزه داروهای نوتروپیک و تقویت کننده هوش از محبوبیت زیادی برخوردار هستند زیرا بسیاری از افراد به دنبال راه های ساده و موثر برای افزایش تمرکز، حافظه و بهره وری مغز خود هستند و به نظر می رسد این داروها می توانند در این زمینه اثر بخش باشند.
کد خبر: ۲۴۲۴۲۱
۱۶:۰۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: نوتروپیک ها به گروهی از ترکیبات طبیعی یا مصنوعی گفته می شود که در بهبود عملکرد مغز اثر مثبت دارند و در حال حاضر به صورت مکمل تولید و عرضه می شوند اگرچه برخی مواد غذایی از جمله تعدادی از نوشیدنی ها حاوی ترکیبات طبیعی نوتروپیک می باشند و برخی دیگر آنتی اکسیدان ها و پروبیوتیک هایی در خود گنجانده اند که برای بهبود عملکرد مغز مفید می باشد.

در این مطلب قصد داریم به معرفی برخی نوشیدنی های مفید برای سلامت مغز بپردازیم، با ما همراه باشید.
بهترین نوشیدنی ها برای بهبود عملکرد مغز
1. قهوه

قهوه احتمالا پر مصرف ترین نوشیدنی نوتروپیک دنیا است که بیشتر فوایدش برای سلامت مغز از کافئین موجود در آن نشات می گیرد، اگرچه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون اسید کلروژنیک نیز می باشد که تاثیر خوبی در سلامت مغز دارند.

گفته شده مصرف کافئین در دوزهای 40 تا 300 میلی گرم که معادل 0.5 تا 3 فنجان (120 تا 720 میلی لیتر) قهوه در روز می باشد می تواند تمرکز، هوشیاری، مدت زمان واکنش و حافظه را بهبود ببخشد.

قهوه از افراد در برابر آلزایمر محافظت کرده و برای پیشگیری و کاهش علائم این بیماری مفید است.

فراموش نکنید حداکثر دوز مصرف کافئین در روز 400 میلی گرم یا حدود 4 فنجان (945 میلی لیتر) قهوه در روز می باشد.
2. چای سبز

میزان کافئین موجود در چای سبز بسیار کمتر از قهوه است با این حال این نوشیدنی حاوی دو ترکیب نوتروپیک مفید به نام های ال تیانین و EGCG می باشد.

به نظر می رسد ال تیانین می تواند باعث آرامش شده و در ترکیب با کافئین برای بهبود تمرکز و توجه مفید باشد در حالی که EGCG قادر است از طریق سد خونی مغزی وارد مغز شده و اثرات مفیدی روی این اندام بگذارد. این آنتی اکسیدان ممکن است با بیماری های نوروژنیک نیز مقابله کند.

به طور کلی گفته شده نوشیدن چای سبز برای افزایش تمرکز، توجه و حافظه مفید می باشد.
3. کامبوچا

کامبوچا نوعی نوشیدنی تخمیر شده است که معمولا از چای سبز یا چای سیاه به اضافه میوه یا گیاهان دارویی به دست می آید و عمده مزیت این نوشیدنی پروبیوتیک های موجود در آن می باشد که به سلامت روده کمک می کنند.

به نظر می رسد بهبود سلامت روده از طریق محور روده و مغز – خط ارتباطی دو طرفه بین روده و مغز – می تواند روی عملکرد مغز اثر مثبت داشته باشد، با این حال نمی توان با قطعیت گفت نوشیدن کامبوچا حتما باعث تقویت عملکرد مغز می شود.
4. آب پرتقال

آب پرتقال سرشار از ویتامین C است و یک فنجان (240 میلی لیتر) از آن می تواند 93 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را برطرف کند، این ویتامین ممکن است مزیت های محافظت نورونی به همراه داشته باشد.

به نظر می رسد افرادی که سطح ویتامین C بالاتری در خون خود دارند یا مصرف ویتامین C آن ها بیشتر است از توجه، حافظه و نمرات زبان بهتر نسبت به دیگران برخوردار هستند با این وجود مصرف آب پرتقال شیرین ممکن است مضرات بیشتری نسبت به فواید آن داشته باشد.

به عنوان مثال کالری این آب میوه بسیار بیشتر از میوه کامل است و مصرف زیاد قند موجود در آن می تواند به چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی منجر شود.

راه بهتر برای تامین ویتامین C این است که پرتقال کامل میل کنید که کالری و قند کمتری دارد و دارای فیبر بیشتری نسبت به آب میوه می باشد و می تواند حدود 77 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را برطرف کند.
5. آب بلوبری

بلوبری سرشار از ترکیبات گیاهی پلی فنلی است که می توانند مزایای زیادی برای تقویت عملکرد مغز داشته باشند، از جمله این ترکیبات می توان به آنتی اکسیدان های آنتوسیانین اشاره کرد که رنگ بنفش مایل به آبی بلوبری از آن ها حاصل شده و به سلامت مغز کمک می کنند.

آب بلوبری نیز حاوی ترکیبات مشابه بلوبری می باشد، برخی معتقدند این نوشیدنی می تواند اثر خوبی روی حافظه کوتاه مدت و بلندت مدت داشته باشد اما نمی توان از این مسئله مطمئن بود، به علاوه گفته شده میوه کامل بلوبری گزینه سالم تر با قند کمتر نسبت به آب بلوبری می باشد که خواص مشابهی نیز دارد.
6. آب میوه و اسموتی های سبز

آب میوه های سبز ترکیبی از میوه های سبز و سبزیجات می باشند، از جمله:

سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم کیل یا اسفناج
خیار
سیب سبز
گیاهان تازه مانند گیاه علف لیمو

اسموتی های سبز نیز معمولا حاوی موادی همچون آووکادو، ماست، پودر پروتئین یا موز برای افزودن بافت خامه ای و مواد مغذی می باشند.

این که مصرف آب میوه ها و اسموتی های سبز بتواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد تا حد زیادی به مواد تشکیل دهنده موجود در آن ها بستگی دارد اما این نوشیدنی ها اغلب غنی از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های مفید هستند.

برای تهیه آب میوه سبز ساده در خانه می توانید به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم (برای 3 تا 4 وعده)

کرفس: 1 دسته کامل
خیار متوسط: 2 عدد
علف لیمو: 1 مشت
اسفناج تازه: 3 مشت بزرگ
سیب سبز کوچک: 2 عدد (بدون هسته و قطعه قطعه شده)
لیمو شیرازی: 2 عدد (پوست گرفته و بدون هسته)

طرز تهیه

همه مواد را خوب بشویید و به اندازه کافی خرد کنید تا بتوان آن ها را داخل دستگاه آب میوه گیری قرار داد. سپس هر یک از مواد را داخل آب میوه گیر بریزید و آب آن ها را به یک پارچ منتقل کنید.

در پایان مواد را خوب مخلوط کرده و میل کنید. این نوشیدنی را می توان برای 5 روز در یخچال نگهداری کرد.

برای تهیه اسموتی سبز ساده در خانه می توانید به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم

کلم کیل خام: 2 مشت
موز: نصف یک میوه کامل (پوست گرفته و قطعه قطعه شده)
آووکادو: نصف یک میوه کامل
ماست یونانی وانیلی: 1 فنجان (245 گرم)
شیر لبنی یا گیاهی: نصف فنجان (120 میلی لیتر)
چند قطعه یخ

طرز تهیه

کلم را به خوبی بشویید و همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید. اگر اسموتی بیش از حد غلیظ است سعی کنید شیر بیشتری به آن اضافه کنید و اگر بیش از حد رقیق است موز یا آووکادو آن را افزایش دهید.
7. لاته زردچوبه

لاته زردچوبه که گاهی به آن شیر طلایی نیز گفته می شود نوشیدنی گرم و خامه ای حاوی زردچوبه است.

زردچوبه از ادویه جات حاوی آنتی اکسیدان کورکومین است که باعث افزایش تولید فاکتور نورون ‌زایی مشتق‌شده از مغز می شود، کمبود این ماده با نقایص ذهنی و اختلالات عصبی همراه است در حالی که افزایش آن می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد.

توجه داشته باشید لاته زردچوبه کورکومین کمتری نسبت به آن چه معمولا در مطالعات مورد استفاده قرار می گیرد دارد.

برای تهیه لاته زردچوبه در خانه می توانید به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم (برای 2 وعده)

شیر لبنی یا گیاهی: 2 فنجان (475 میلی لیتر)
پودر زردچوبه: 1.5 قاشق چای خوری (5 گرم)
شیرین کننده دلخواه مانند عسل یا استویا
افزودنی های دلخواه مانند پودر دارچین یا فلفل سیاه

طرز تهیه

شیر را به آرامی روی حرارت ملایم گرم کنید، سپس زردچوبه را به آن اضافه کرده و از روی حرارت بردارید. نوشیدنی را داخل فنجان بریزید و در صورت تمایل مواد شیرین کننده و افزودنی های دلخواه به آن اضافه کنید.
8. لاته آداپتوژن

لاته آداپتوژن نیز مانند لاته زردچوبه یک نوشیدنی گرم و مطبوع است که حاوی ترکیبات بسیار مفیدی می باشد.

آداپتوژن ها غذاها و گیاهانی هستند که به بدن کمک می کنند تا بر استرس غلبه کرده و در نتیجه عملکرد مغز را بهبود بخشیده و خستگی را کاهش می دهند.

اکثر لاته های آداپتوژن با قارچ خشک، جینسینگ هندی یا ریشه ماکا به دست می آیند، از آن جا که مواد مورد استفاده در تهیه این نوشیدنی به سختی پیدا می شود بهتر است ترکیب آماده آن را خریداری کنید.
9. آب چغندر

چغندر گیاهی با ریشه قرمز است و به طور طبیعی حاوی نیترات فراوان می باشد، نیترات پیش ماده اکسید نیتریک است که بدن برای تقویت اکسیژن سلولی و بهبود جریان خون از آن استفاده می کند.

بسیاری از افراد برای افزایش عملکرد ورزشی خود از آب چغندر استفاده می کنند اما در مورد تاثیر آب چغندر روی عملکرد مغز هنوز نمی توان با قطعیت چیزی گفت. با این وجود به نظر می رسد سیگنالیگ اکسید نیتریک روی نواحی از مغز که مسئول زبان، یادگیری و تصمیم گیری های پیشرفته هستند تاثیرگذار می باشد و آب چغندر با افزایش تولید اکسید نیتریک می تواند این اثر را تقویت کند.

برای تهیه آب چغندر می توانید مقداری پودر چغندر را با آب مخلوط کرده یا آب چغندر غلیظ میل کنید. توجه داشته باشید دوز مصرف آب چغندر غلیظ تنها 1 تا 2 قاشق غذا خوری (15 تا 30 میلی لیتر) در روز است.
14- 10. دمنوش های گیاهی

برخی دمنوش های گیاهی می توانند عملکرد مغز را تقویت کنند، از جمله:

مریم گلی: این گیاه می تواند اثر مثبت روی حافظه و خلق و خو داشته باشد.
کهن دار: به نظر می رسد این گیاه می تواند علائم بیماری آلزایمر و کاهش توانایی شناختی خفیف را بهبود ببخشد اگرچه نمی توان با قطعیت در این باره صحبت کرد.
جینسینگ هندی: این گیاه محبوب نوتروپیک احتمالا در برابر بیماری های نوروژنیک مانند آلزایمر مفید می باشد.
جینسینگ: به نظر می رسد جینسینگ دارای خواص محافظت کننده نورون ها بوده و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
گیاه ریشه طلایی: این گیاه ممکن است به بهبود خستگی ذهنی و عملکرد بهتر مغز کمک کند.

به خاطر داشته باشید که دمنوش ها از غلظت ترکیبات کمتر نسبت به مکمل ها یا عصاره ها برخوردار هستند.
15. کفیر

کفیر نیز مانند کامبوچا نوعی نوشیدنی تخمیر شده حاوی پروبیوتیک است اما به جای چای از شیر تخمیر شده به دست می آید.

به نظر می رسد این نوشیدنی با تقویت رشد باکتری های سالم روده می تواند به بهبود عملکرد مغز نیز کمک کند.

منبع : کوکا

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: