۰

حضور روحانیون در فضای مجازی ساماندهی می شود

مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش از خدمت ۲۰۰۰ سرباز طلبه در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: امروز با توجه به وضعیت کرونا ضرورت کار تربیتی و حضور روحانیون بسیار بیشتر شده است که عمدتا حضور آنان در فضای مجازی ساماندهی می شود.
کد خبر: ۲۴۲۱۹۶
۱۵:۱۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش از خدمت ۲۰۰۰ سرباز طلبه در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: امروز با توجه به وضعیت کرونا ضرورت کار تربیتی و حضور روحانیون بسیار بیشتر شده است که عمدتا حضور آنان در فضای مجازی ساماندهی می شود.

علیرضا حاجیان زاده  اظهار کرد: امروز با گذشت بیش از یک دهه فعالیت با عنوان همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش به ساختار جامع و کاملی رسیده ایم.

او افزود: روزگاری شاهد بودیم حوزه های علمیه هیچ ارتباطی با مدارس نمی توانستند داشته باشند، ولی امروز به شکل رسمی وارد برنامه ریزی و تألیف کتب درسی شدند و در واقع این یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین ارتباطات بین حوزه علمیه با آموزش و پرورش است.

تنظیم طرح آمایش حوزه های علمیه

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ضرورت های حضور حوزه در ارکان مختلف نظام جمهوری اسلامی باعث شده برای ارتباط با ارکان مختلف نظام برنامه ریزی شود که در این راستا طرح آمایش حوزه های علمیه تنظیم و بیش از ۲۰۰ دستگاه مورد توجه قرار گرفتند تا تفاهم نامه های مختلفی با این دستگاه ها منعقد شود.

او گفت: از نظرحوزه علمیه، آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین، مهم ترین و تأثیرگذار ترین دستگاهی که می تواند مرتبط با حوزه باشد، مدنظر قرار گرفته و سابقه ارتباط حوزه و آموزش و پرورش نیز توانسته به این جریان کمک کند. در هر صورت از دو طرف یعنی هم از سوی آموزش و پرورش حوزه در اولویت قرار گرفته و هم از سوی حوزه، آموزش و پرورش در اولویت است و این مهم باعث شده تعامل بسیار خوبی بین این دو دستگاه بزرگ شکل بگیرد.

ساماندهی مرکز پژوهشی مشترک حوزه و آموزش و پرورش

حاجیان زاده اضافه کرد: طرح های مشترک پژوهشی در پاسخ به نیازهای فکری آموزش و پرورش شکل گرفته، حتی مرکز پژوهشی مشترکی در حال سامان یافتن است، الگوهای فکری سامان پیدا کرده و یک تبادل فکر و اندیشه میان اندیشمندان حوزوی و کارشناسان و صاحب نظران آموزش و پرورش در حال شکل گیری و تکمیل است.

او ادامه داد: خوشبختانه در تربیت نیروی انسانی از ظرفیت حوزه های علمیه در آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان بهره می بریم و چندین دوره مختلف آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با مشارکت محتوایی و تولید محتوا از طرف حوزه ها شکل گرفته است. همچنین رشته های تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه ایجاد شده و طلابی که علاقه مند هستند و امکان حضور در کلاس را دارند زیر نظر حوزه با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان آماده حضور در بدنه آموزش و پرورش می شوند.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در راستای تعاملات فی مابین در سطوح عالی حوزه کرسی های نظریه پردازی در زمینه تعلیم و تربیت شکل گرفته، فقه تعلیم و تربیت و فلسفه تعلیم و تربیت امروز در حوزه تدریس می شود و حتی درس های خارج فقه در این موضوع در جریان است و آیت الله اعرافی یکی از این کرسی های را برعهده دارند.

خدمت ۲۰۰۰ سرباز طلبه در آموزش و پرورش

او با اشاره به تعداد طلاب وظیفه آموزش و پرورش بیان داشت: طلاب وظیفه که امسال موفق شدیم آنان را در آموزش و پرورش مشغول به خدمت کنیم دو هزار نفر هستند. در جذب نیروهای خدمات آموزشی نیز حوزه های علمیه می توانند مثل سایر دستگاه های دیگر مشارکت داشته باشند. متقابلاً در هدایت و جذب دانش آموزان مستعد به حوزه های علمیه هم اقداماتی خوبی در حال انجام است، دانش آموزانی که از مدرسه فارغ التحصیل می شوند علاوه بر کمک به آنان در انتخاب رشته دانشگاهی دانش آموزانی که علاقه مند هستند ،جذب حوزه های علمیه شوند نیز هدایت تحصیلی می شوند.

حاجیان زاده گفت: در راه اندازی مدارس وابسته به حوزه ها تلاش شده که شرایطی فراهم شود رشته علوم و معارف اسلامی از طرف حوزه های علمیه راه اندازی شود که در جایگاه مدارس پیش حوزوی می شود از این مدارس نام برد. حتی مدارس دیگری مانند دبستان یا پیش دبستانی وابسته به حوزه که مدیریت و برنامه های آن را حوزه علمیه براساس چارچوب و ضوابط و قوانین آموزش و پرورش تنظیم کنند شکل می گیرد.

او با بیان اینکه آموزش و پرورش باب مدرسه داری را برای حوزه ها در چارچوب ضوابط و مقررات باز کرده است، افزود: در اعزام مبلغ و اجرای برنامه تبلیغی از ظرفیت حوزه های خواهران استفاده های بسیار خوبی می شود و بانوان مبلغ برای اعزام به مدارس دخترانه سازماندهی می شوند، امروز شاهد این هستیم که فعالیت های حوزوی در مدارس دخترانه و پسرانه با تفکیک جنسیتی توسط مبلغین شکل گرفته و در اعزام مبلغین، اعزام های مناسبتی داریم.

۴۵۰۰ مدرسه زیرپوشش مدارس امین قرار گرفتند

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اعزام امام جماعت برای مدارس و اعزام مبلغین ثابت در هر مدرسه تحت عنوان طرح امین را در دستور کار داریم. علی رغم اینکه تعداد مدارسی که تحت پوشش قرار می دهیم، فراگیر نیست و ما امروز از ۱۱۷ هزار مدرسه توانستیم ۴۵۰۰ مدرسه را تحت پوشش قرار دهیم، اما کیفیت کار و اثرگذاری کار بسیار بالا است.

او گفت: امروز با توجه به وضعیت کرونا که دانش آموزان کمتر در مدارس حضور دارند و آموزش ها به شکل مجازی است، عمدتاً آموزش اولویت پیدا کرده که دانش آموزان از درس عقب نیفتند و به همین دلیل ضرورت کار تربیتی و حضور روحانیون بسیار بیشتر شده است، که البته حضور روحانیون نیز از طریق فضای مجازی ساماندهی می شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: