۰

مزایا و معایب روحی و جسمی مادران شاغل

بانوان شاغل جمعیت نسبتا بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند اما فضا و نوع شغل باید به گونه‌ای باشد که کمترین مشکل و یا آسیب روحی و جسمی برای آنان ایجاد کند.
کد خبر: ۲۴۲۰۲۳
۱۲:۲۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: زنان برای تامین مایحتاج زندگی خود و خانواده همچنین کسب رضایت شغلی و عزت نفس، وارد فضای کاری می شوند، از این رو حضور این قشر در کنار مردان برای فعالیت و اشتغال در سطح جامعه همواره با مزایا و معایب حداقلی بخصوص برای مادران شاغل از جمله مسایل فرزندپروری، تعامل با خانواده و رسیدگی به امور شخصی و خانه، همراه است.

بر اساس آمارها در بین جمعیت حدود ۲۴ میلیونی شاغل کشور، ۲۰ میلیون و ۳۳۱ هزار نفر را مردان و چهار میلیون و ۴۲۰ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند که در این بین سهم مردان از اشتغال به ۸۲ درصد و زنان به ۱۸ درصد می‌رسد.

روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی روز شنبه در مورد مسایل و مشکلات روحی و روانی اشتغال زنان و مادران به خبرنگار ایرنا گفت: بانوان بطور خواسته و یا ناخواسته و از روی تدبیر وضعیت معیشتی،‌ بهبود اقتصادی و تامین نیازهای خانواده به کار مشغول می شوند، از این رو نباید به این جهت که به عقیده برخی اشتغال برای زنان عیب و اشکال دارد، از حرفه ای که مشغول به آن هستند احساس ناراحتی کنند.

مریم یزدانی نژاد با بیان اینکه جسم و روح هر فردی اعم از زن یا مرد نیازمند تقویت است و کار در حد متعارف مانع هجوم افکار و رفتارهای منفی می شود، اظهار داشت: زمانی که ذهن درگیر فعالیتی شد، ‌اتفاقات حاشیه ای و بخصوص وسوسه های انحرافی که می تواند توازن روحی و روانی فرد را برهم زند،‌ دیگر به سراغ آن نخواهد آمد و در واقع کار و اشتغال می تواند موقعیت اجتماعی افراد را تثبیت کند.

وی افزود: بانوان به عنوان قشر تاثیرگذار در جامعه هم به لحاظ بعد جمعیتی و به لحاظ ویژگی های جسمی و روانی به نوعی توانایی آن را دارند که در مسایل روز فارغ از یکجانبه نگری در اجرای معادلات محیط زندگی و جامعه، تاثیرگذار باشند و از این رو باید در نظر داشت مادامی که جامعه نیازمند حرفه و توان زنان است،‌ از این نیرو و توانایی به نحو شایسته ای باید بهره برداری شود.

این متخصص رواندرمانگر نسبت به حضور مادران شاغل در جامعه و اثرات تربیتی آن بر روی فرزندان اظهار داشت: احساس گناه در مادر به خاطر دور بودن از فرزند، اوقات فراغت کمتر و تخصیص وقت کمتر به فرزند، دو تربیتی شدن کودکان به خاطر دور بودن از مادر، احتمال موفقیت کمتر در تحصیل در کودک، فشار اطرافیان برای بروز هر نوع مشکل برای کودک، از جمله معایب اشتغال زنان و مادران است.

وی در عین حال با بیان اینکه اشتغال زنان بخصوص مادران می توان به عزت نفس بالا و روحیه بهتر آنان در جامعه تبدیل شود،‌ افزود: این دسته از زنان را می توان الگوی مناسب برای کودکان به جهت فعالیت و ادامه تحصیل قلمداد کرد و از طرفی در خانواده های که مادران شاغل هستند تعامل والدین و مشارکت در فرزندپروری به مراتب بهتر خواهد بود.

یزدانی نژاد از دلبستگی عمیق بین مادر و فرزند، آموزش و تربیت هماهنگ و منسجم، آرامش فکری بهتر مادر به دلیل دوری از استرس های کاری، به عنوان مزایای اشتغال و از طرفی تبدیل شدن دلبستگی به وابستگی و دخالت در امور فرزند، مشکلات مالی بیشتر و عزت نفس پایین مادر به دلیل دوری از اجتماع از جمله معایب خانه دار بودن مادران نام برد.

وی الگو برداری و توانمند سازی و از طرفی احساس مسئولیت و مدیریت به عنوان دو شرط روانشناختی را از جمله نکات موفقیت آمیز برای فرزندان خانواده هایی که زنان و مادران شاغل در میان آنان حضور دارند، برشمرد و تصریح کرد: وقتی فرزند خانواده ای مشاهده می کند مادر توانسته میان کار بیرون و خانه تعادل در بین خانواده برقرار کند، این مهارت‌ در نزد کودک و نوجوانان به عنوان یک مدل در زندگی نقش ایفا خواهد کرد و حل‌ مساله را برای انجام کارهای آنان در آینده به ارمغان خواهد آورد.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: