۰

نقش مهم مسلمانان آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری

کارشناس مسائل آمریکا گفت: بیشتر دانشمندان علوم اجتماعی جمعیت مسلمانان آمریکایی را بیش از یک درصد نمی‌دانند. با این حال، اهمیت مسلمانان در برخی ایالت‌های مهم «میدان جنگ» برای تصمیم‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری محسوس‌تر است. یکی از این ایالت‌ها میشیگان است؛ جایی که از جامعه بزرگ عرب و مسلمان در منطقه دیربورن زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۲۴۱۵۴۶
۱۳:۱۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، کارشناس مسائل آمریکا گفت: بیشتر دانشمندان علوم اجتماعی جمعیت مسلمانان آمریکایی را بیش از یک درصد نمی‌دانند. با این حال، اهمیت مسلمانان در برخی ایالت‌های مهم «میدان جنگ» برای تصمیم‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری محسوس‌تر است. یکی از این ایالت‌ها میشیگان است؛ جایی که از جامعه بزرگ عرب و مسلمان در منطقه دیربورن زندگی می‌کنند.

در شرایطی که کمتر از ۳ هفته به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، به نظر می‌رسد که رقابت دو نامزد این انتخابات وارد مرحله تازه‌ای شده است. مسائلی مانند شیوع کرونا باعث شده که این رقابت در تاریخ آمریکا بیش از هر انتخابات دیگری مورد توجه قرار گیرد و متمایز شود. از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان از برتری جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، در انتخابات دارد و این موضوع خطر یک دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را بیش از پیش برای وی روشن کرده است.

جفری لِیمن (Geoffrey Layman)، کارشناس مسائل داخلی آمریکا و انتخابات، معتقد است که برخلاف دیدگاهی که در بین بیشتر کارشناسان و مردم در مورد بی‌دقتی و قابل اتکا نبودن نظرسنجی‌ها وجود دارد، نظرسنجی‌های اخیر در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با رفع مشکلات قبلی خود دقیق‌تر شده و بیش از گذشته می‌توان به آنها استناد کرد.

او فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی علوم سیاسی، استاد دانشگاه نوتردام در ایالت ایندیانای آمریکا، کارشناس مسائل سیاسی و سردبیر نشریه سیاسی رفتار سیاسی(Political Behavior) است. وی در گفت‌وگویی با ایکنا، در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا صحبت کرد.

ایکنا ـ دونالد ترامپ بارها صحت انتخابات ریاست‌جمهوری امسال را زیر سؤال برده و به طور ضمنی درباره احتمال تقلب در انتخابات صحبت کرده است. آیا سابقه تقلب در انتخابات در تاریخ آمریکا وجود دارد؟

تقلب در تاریخ انتخابات ایالات متحده کم‌سابقه و در دهه‌های اخیر بسیار نادر بوده است. جمهوری‌خواهان در ایالات متحده سال‌هاست که ادعای وجود تقلب در انتخابات را دارند و ترامپ این لفاظی‌ها را به خصوص در مورد رأی دادن پستی بیشتر مطرح کرده است. اما بررسی‌ها شواهد بسیار کمی در مورد تقلب در انتخابات یافته و تقریباً هیچ مدرکی مبنی بر بیشتر وجود داشتن تقلب در رأی‌گیری از طریق پست در مقابل رأی حضوری وجود ندارد.

در حقیقت، همانطور که جو بایدن در اولین مناظره ریاست‌جمهوری ذکر کرد، چندین ایالت در آمریکا وجود دارد که رأی‌گیری در آنها به طور کامل از طریق پست انجام می‌شود و در چندین انتخابات این کار انجام شده است. شواهد بسیار کمی از تقلب در این ایالت‌ها وجود دارد.

ایکنا ـ نقش رسانه‌های طرفداران ترامپ مانند فاکس‌نیوز در انتخابات امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متخصص تأثیرات رسانه‌ای نیستم، اما فکر می‌کنم افرادی که اخبار خود را از فاکس‌نیوز می‌گیرند نسبت به افرادی که اخبار خود را از رسانه‌های دیگر دنبال می کنند، تصویری کاملاً متفاوت از آنچه در سیاست آمریکا می‌گذرد، دارند. این مسئله بخشی از دلیل این امر است که با وجود گزارش رسانه‌ها درباره مواردی که واقعاً ناراحت‌کننده به نظر می‌رسند (در مورد دونالد ترامپ)، شاهد کاهش قابل توجه میزان تأیید و پشتیبانی در پایگاه هواداران دونالد ترامپ نیستیم ـ به عنوان مثال پرداخت بسیار کم مالیات، توهین به افرادی که در جنگ کشته شده‌اند و اینکه ترامپ کرونا را دست‌کم گرفته بود ـ افرادی که از ترامپ حمایت می‌کنند یا درباره این موارد چیزی نمی‌شنوند یا اخباری دریافت می‌کنند که نگاه بسیار متفاوتی نسبت به رسانه‌های «جریان اصلی» دارد. از سوی دیگر، رسانه‌هایی مانند MSNBC وجود دارند که به وضوح دارای جهت‌گیری لیبرالی هستند و نگاهی نسبتاً ضدترامپ را در اخبار قرار می‌دهند.

ایکنا ـ برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن از ترامپ پس از اولین مناظره پیش است. به طور کلی، این نظرسنجی‌ها چقدر قابل اعتمادند؟

فکر می‌کنم نظرسنجی‌ها بسیار قابل اعتمادند. این ایده که «نظرسنجی‌ها همه اشتباه بود» از سال ۲۰۱۶ به این سو رواج پیدا کرده زیرا آنها پیروزی هیلاری کلینتون را پیش‌بینی می‌کردند و ترامپ پیروز شد. اما نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ کاملاً دقیق و حتی دقیق‌تر از نظرسنجی‌های ملی در انتخابات ۲۰۱۲ بود. آنها (نظرسنجی‌ها) حمایت ترامپ را اندکی دست‌کم گرفتند، اما پیش‌بینی کردند که کلینتون با اختلاف کمی نسبت به ترامپ در آرای مردمی پیروز شود و البته همینطور هم شد.

مشکل در سال ۲۰۱۶ در نظرسنجی‌های سطح ایالتی بود و البته انتخابات ایالات متحده در سطح ایالتی به دلیل سیستم الکتورال ما تعیین می‌شود که در آن نامزدی که بیشترین رأی را در یک ایالت کسب کند، همه آرای الکتورال را دریافت می‌کند. نظرسنجی‌های ایالتی در سال ۲۰۱۶ نیز چندان دور از نتیجه واقعی نبودند اما تمایل داشتند که در یک جهت ثابت قرار گیرند که حمایت از ترامپ را کم نشان می‌داد. از آنجایی که ترامپ با کسب آرای مردمی در تعداد معدودی از ایالت‌ها ـ به ویژه میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا ـ با اختلاف بسیار کم در انتخابات پیروز شد، به نظر می‌رسید که همه نظرسنجی‌ها اشتباه بوده، در حالی که در واقع آنها فقط کمی اشتباه داشتند.

برای انتخابات سال ۲۰۲۰، بسیاری از مشکلات نظرسنجی‌های دوره قبل برطرف شده و اکنون دقیق‌تر هستند. با وجود همه اینها‌، باید همیشه به یاد داشته باشیم که هر نظرسنجی از افکار عمومی حاشیه خطایی دارد. این فقط یک واقعیت آماری زنده است که می‌خواهیم با یک نمونه کوچک از مردم به کل کشور با بیش از ۳۰۰ میلیون نفر تعمیم دهیم. حتی در بهترین نظرسنجی‌ها نیز خطای مثبت یا منفی ۳ درصدی وجود دارد.

بنابراین وقتی شاهد حرکت‌های کوچکی در حمایت از یک نامزد هستیم مانند آنچه که بعد از اولین مناظره دیدیم، نباید این موارد را خیلی جدی بگیریم. مخصوصاً اگر فقط به یک نظرسنجی نگاه می‌کنیم. با این حال‌، وقتی می‌بینیم که بایدن ۸ یا ۹ درصد در نظرسنجی پیشرو است، این پیشرو بودن از حد خطای مرتبط با نظرسنجی بیشتر است.

این امر نشان می‌دهد که پیش‌بینی در مورد بایدن واقعی است. در نهایت باید گفت که بهترین مکان برای بررسی برآورد نظرسنجی افکار عمومی وب‌سایتی مانند Fivethirtyeight.com است که نتایج جمع‌آوری شده در طیف وسیعی از نظرسنجی‌ها را ارائه می‌دهد. این بدان معناست که هرگونه مشکل یا خطای مرتبط با نظرسنجی‌های خاص از بین می‌رود و تصویر کلی دقیق‌تری از افکار عمومی به دست خواهیم آورد.

ایکنا ـ فکر می‌کنید احتمال کشف واکسن ویروس کرونا چقدر می‌تواند به نفع ترامپ باشد؟

خب فکر می‌کنم ویروس کرونا و مدیریت دولت ترامپ در مورد آن اولین چیزی است که به ترامپ آسیب می‌رساند و در این مرحله به طور حتم به بایدن کمک می‌کند. با این حال، اگر واکسنی در دسترس عموم قرار گیرد، می‌تواند به ترامپ کمک کند و به همین دلیل ترامپ برای تأیید واکسن برای استفاده عمومی قبل از انتخابات به FDA (سازمان غذا و دارو) فشار آورده است.

با این حال فکر می‌کنم بسیاری از آمریکایی‌ها نسبت به هر واکسنی که قبل از انتخابات در دسترس عموم قرار گیرد، کاملاً مشکوک خواهند شد زیرا آنها شک خواهند داشت که ترامپ قبل از اینکه کاملاً جامعه علمی از بی‌خطر بودن آن اطمینان داشته باشد، آن را برای تأیید واکسن تحت فشار قرار داده است. از آنجا که تنها کمتر از سه هفته به روز انتخابات باقی مانده، در این مرحله احتمالاً خیلی دیر است که واکسنی برای این بیماری در دسترس عموم قرار گیرد و به اندازه کافی گسترده باشد تا به ترامپ در انتخابات کمک زیادی کند.

ایکنا ـ برخی معتقدند که اقلیت‌های مذهبی و نژادی آمریکا مانند مسلمانان نقشی اساسی در انتخابات امسال خواهند داشت. نظر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری درباره این موضوع چیست؟

مشارکت در میان گروه‌های اقلیت نژادی و مذهبی همیشه مهم بوده زیرا بیشتر گروه‌های اقلیت نژادی و مذهبی تمایل دارند به دموکرات‌ها رأی دهند. بنابراین، هرچه گروه‌هایی مانند آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، لاتین‌تبارها و مسلمانان در انتخابات شرکت کنند؛ نامزدهای دموکرات مانند جو بایدن بهتر رأی می‌آورند.

مسلمانان به چند دلیل،‌ مورد بسیار جالبی در سیاست آمریکا هستند. یکی این که بیشتر مسلمانان آمریکایی بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، از رأی دادن به جمهوری‌خواهان به رأی دادن به نامزد‌های دموکرات تغییر موضع دادند. این امر معمولاً از سوی سیاستمداران جمهوری‌خواه به سخنان ضدمسلمانان نسبت داده می‌شود (حتی با وجود اینکه جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه وقت، سخنان زیادی در این زمینه داشت كه مسلمانان آمریكایی و به طور كلی مسلمانان مقصر حادثه ۱۱ سپتامبر نیستند). ترامپ مرتباً از شعارهای ضد مسلمانان استفاده می‌کند و یکی از اولین اقدامات وی به عنوان رئیس‌جمهور اعمال ممنوعیت سفر به ایالات متحده از چند کشور عمدتاً اسلامی بود، بنابراین مسلمانان آمریکایی رأی زیادی به دموکرات‌ها خواهند داد.

دوم، مسلمانان اقلیت بسیار کمی در ایالات متحده هستند. بیشتر دانشمندان علوم اجتماعی جمعیت مسلمانان آمریکایی را بیش از یک درصد نمی‌دانند. با این حال، اهمیت مسلمانان در برخی از ایالت‌های مهم «میدان جنگ» (منظور ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست‌جمهوری است) برای تصمیم‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری محسوس تر است. یکی از این ایالت‌ها میشیگان است، جایی که یک جامعه بزرگ عرب و مسلمان در منطقه دیربورن وجود دارد.

مشارکت بالای مسلمانان در میشیگان برای جو بایدن بسیار مفید خواهد بود زیرا مسلمانان احتمالاً به بایدن رأی داده و در یک انتخابات نزدیک (به یاد داشته باشید که ترامپ در سال ۲۰۱۶ با ۰,۳ درصد در ایالت میشیگان برنده شد) مشارکت از هر گروه، حتی یک اقلیت نسبتاً کوچک، بسیار مهم است.

ایکنا ـ آینده سیاست‌های دولت ترامپ علیه غرب آسیا و ایران و نوع نگاه بایدن به سیاست خارجی ایالات متحده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در صورت رئیس‌جمهور شدن بایدن‌، چه آینده‌ای برای برجام قابل پیش‌بینی است؟

متخصص سیاست خارجی نیستم، بنابراین در این مورد چیز زیادی نمی‌گویم. روابط ایالات متحده و ایران بیش از ۴۰ سال خصمانه است و من انتظار ندارم که در دولت بایدن روابط غیر خصمانه‌ای ایجاد شود. با این حال، اگر بایدن رئیس‌جمهور شود، ایالات متحده دوباره به توافق هسته‌ای با ایران که در زمان دولت اوباما و بایدن مورد مذاکره قرار گرفت و دولت ترامپ از آن خارج شد، وارد می‌شود؛ البته مطمئن نیستم که این باعث کاهش تنش بین ایالات متحده و ایران شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: