۰

اهمیت حفظ آبروی مؤمن در کلام پیامبر(ص)

کارشناس مسائل دینی گفت: پیامبر(ص) در حدیثی دربارۀ لزوم عیب‌پوشی از برادر مؤمن فرمود: هر که از برادر خود گناهى بداند و آن را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان او را بپوشاند.
کد خبر: ۲۴۱۴۵۲
۰۹:۳۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۹

ابه گزارش «شیعه نیوز»، کارشناس مسائل دینی گفت: پیامبر(ص) در حدیثی دربارۀ لزوم عیب‌پوشی از برادر مؤمن فرمود: هر که از برادر خود گناهى بداند و آن را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان او را بپوشاند.

حجت‌الاسلام محمد سعیدی‌آریا استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی به مناسبت سالروز رحلت پیامبر گرمی اسلام(ص) گفت: پیامبر(ص) صاحب "خلق عظیم" است و این چیزی است به که به صراحت در قرآن کریم از آن یاد شده است «وَإِنَّک لَعَلی خُلُقٍعَظِیمٍ».

وی افزود: رسول خدا(ص) در حدیثی دربارۀ لزوم عیب‌پوشی از برادر مؤمن می‌فرماید: «مَن عَلِمَ مِن أخیهِ سَیِّئَةً فسَتَرَها، سَتَرَ اللّه ُ عَلَیهِ یَومَ القِیامَة؛ هر که از برادر خود گناهى بداند و آن را بپوشاند، خداوند در روز قیامت گناهان او را بپوشاند.» روزی قیامت روزی است که به گفتۀ قرآن «یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ» است؛ روزی در آن روز همه اسرار فاش می‌شود؛ به قول امروزی‌ها خدای متعال در آن روز هوای او را خواهد داشت و آبروی او را حفظ می‌کند.

حجت‌الاسلام سعیدی‌آریا اضافه کرد: چنین فردی در آن روز بهشتی است؛ چراکه در روایت دیگری از پیامبر اکرم(ص) داریم: «مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِیهِاَلْمُسْلِمِوَجَبَتْ لَهُاَلْجَنَّةُاَلْبَتَّةَ؛ هر کس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، قطعاً و بدون تردید بهشت بر او واجب می‌شود.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اهل دنیا اینگونه نیستند بلکه خطا و اشتباه مردم را بسیار بزرگ جلوه می‌دهند. اگر می‌خواهیم پیرو اخلاقیات پیاغمبر اکرم(ص) باشیم، اگر می‌خواهیم در مسیر درست و مورد رضای ایشان قدم بگذاریم، حتی اگر خطای افرادی را می‌دانیم، باید "ستّاریت" به خرج دهیم و این یعنی رفتاری خدایی کردن.

به گفتۀ وی، حتی اگر جایی هستیم و می‌بینیم که دارند با حرف‌هایشان آبروی فردی را می‌برند، باید وارد میدان شویم و جلوی این آبروریزی را بگیریم.

وی تأکید کرد: تکلیف اولیه دربارۀ مجلسی که در آن غیبت دیگری می‌شود همین است؛ باید وارد شد و جلوی غیبت را گرفت و ترک کردن مجلس تکلیف اولیه نیست. اول باید از آبروی آن فرد دفاع کرد؛ اگر این امکان به هر دلیلی نبود باید مجلس را ترک کرد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: