۰

از امسال ترشی رو با این غذاها نخورید

مصرف ترشی به همراه غذا هیچ گونه ارزش غذایی ندارد و نمک موجود در ترشی یکی از عوامل خطر برای سلامتی بدن است.
کد خبر: ۲۴۱۲۹۷
۱۱:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: ترشی جزء جدا نشدنی سفره کدبانوهای ایرانی است. در گذشته بسیاری از افراد به علت در دسترس نبودن سبزیجات و صیفی جات تازه، این مواد را در سرکه نگه می داشتند و ترشی تهیه می کردند. هنوز به رسم گذشته بسیاری از خانم های ایرانی از سبزیجات این فصل استفاده می کنند و برای تمام سال ترشی می اندازند. بسیاری از ما ترشی را چربی سوز و هضم کننده غذا می دانیم و همراه غذا مصرف می کنیم اما آیا مصرف ترشی همراه غذا مفید است؟ با این بخش از نمناک همراه باشید تا بیشتر درباره مصرف ترشی بدانید.

مصرف ترشی همراه غذا عادت نادرست ایرانی ها

همانطور که گفتیم در گذشته به علت در دسترس نبودن سبزیجات تازه آنها را به صورت ترشی در زمستان استفاده می کردند. در قدیم سردخانه و یخچال وجود نداشت، برای اینکه جلوی گندیدگی و فساد میوه ها و سبزیجات را بگیرند، آن ها را درون سرکه نگه می داشتند تا در فصل های دیگر بتوانند از آن ها استفاده کنند. سرکه به دلیل PH پایینی که دارد و محیط اسیدی که فراهم می کند، مانع رشد باکتری ها در مواد خوراکی می شوند، فرآیند گندیدگی و پوسیدگی خوراکی ها را متوقف می کند و ماندگاری خوراکی ها را بالا می برد.

امروزه که در فصل پاییز و زمستان نیز این سبزیجات قابل دسترسند افراد می توانند به جای ترشی کردن این مواد غذایی آنها را تازه مورد استفاده قرار دهند. بنابراین باید ترشیجاتی از قبیل هفتابیجار، سیرترشی، ترشی لیته و ... که نه جزو غذا محسوب می شوند و نه تاثیر دارویی دارند به مقدار کم مصرف نمود زیرا زیاده روی در مصرف ترشی همراه غذا مشکلات زیادی را برای سلامتی به همراه دارد.

چرا باید کمتر ترشی مصرف کنیم ؟

1.نمک موجود در ترشی برای سلامتی مضر است و افرادی را که داراری سیستم ایمنی ضعیفی هستند را دچار مشکل می کند.

2. مصرف ترشی چه به صورت جداگانه و چه به همراه غذا سبب کاهش اندکس گلیسمی مواد غذایی که کربوهیدرات دارند، می شود. کاهش اندکس گلیسمی چه در افراد دیابتی و چه غیر دیابتی بالا رفتن قندخون در بدن می شود.

3. مصرف زیاد و بی رویه ترشی خطر ابتلا به سرطان مری و معده را افزایش می دهد. مصرف ترشی به همراه مواد غذایی دیگر برای افرادی که زخم معده یا اثنی عشر دارند، مضر است زیرا ترشی اسید معده را زیاد و زخم را شدید تر می کند. ترشی برای کسانی که ریفلاکس معده یا احساس ترش کردن دارند و افرادی که دارای روده تحریک پذیر و دارای سوءهاضمه هستند، نیز مضر است.

4. مصرف ترشی سبب آسیب رساندن به مینای دندان و تخریب و فساد دندان و آسیب به لثه ها می شود. تمام ترشی ها و خوراکی های اسیدی با PH پایین در مینای دندان و لثه ها نفوذ کرده و سبب سست شدن دندان ها، تخریب و فساد دندان ها و لثه ها می شوند.

5. خوردن بیش از حد ترشیجات در مردان باعث کاهش توان جنسی و ضعیف شدن اسپرم ها و در زنان باعث دردهای شدید ایام پریود و قاعدگیهای نامنظم و دردناک می شود و در سنین بالا باعث تشدید آرتروز می شود.

6. طبع ترشیجات سرد و خشک است و مصرف بیش از حد ترشیجات باعث سردی مغز و افزایش ابتلا به حواس پرتی و کندی حافظه و آلزایمر می شود بنابراین اگر نگران کندذهنی و حواس پرتی خودتان هستید، ترشیجات مصرف نکنید.

7. پوکی استخوان و ساییدگی استخوان هم از عوارض مصرف زیاد ترشی است. استفاده زیاد از ترشی می تواند باعث رسوب مایعات بین مفصلی و آرتروز شود.

8. ترشی در بعضی افراد می تواند باعث ضعف شدید، تشدید ناراحتی های عصبی و ضعف اعصاب یا صرع شود.

ترشی را همراه چه غذاهایی نخوریم؟
همراه غذاهای نفاخ ترشی نخورید:

همراه غذاهای نفاخ از جمله خوراک لوبیا و دیزی آبگوشت ترشی کلم و گل کلم و هفتا بیجار که نفخ معده و روده ایجاد می کنند، نخورید.
ترشی را با غذاهای دیرهضم مصرف نکنید:

همراه با غذاهای بطیءالهضم و دیرهضم مانند کباب جگر سیاه، ماهی، تخم مرغ نیمرو و... ترشی بادمجان مصرف نکنید.

همراه با ماهی ترشی نخورید:

خوردن ترشیجات با ماهی باعث ضعف کبد و سوء مزاج کبد می شود و ابتلا به بیماریهای سیستم ایمنی از جملهMS، ویتیلیگو(برص)، گیلن باره و ... را افزایش می دهد پس از خوردن هر نوع ترشی همراه با ماهی پرهیز کنید.
ترشی را با ماست نخورید:

ترشی را به همراه ماست نخورید زیرا اسیدلاکتیک موجود در ماست به همراه اسید استیک موجود در ترشی برای کسانی که معده حساسی دارند آزاردهنده است.

فصل و زمان مناسب برای مصرف ترشیجات:

بهترین زمان برای مصرف ترشیجات، سه ماهه زمستان و ماه اول بهار است. بهتر است در فصل تابستان و پاییز از مصرف ترشیجات پرهیز کنید. در زمستان بر اساس توصیه طب سنتی باید غذاهای دارای طبع گرم مصرف نمود بنابراین اگر متمایل به مصرف ترشی هستید به همراه این غذاها در این فصل ترشی مصرف کنید تا اعتدال را رعایت نموده باشید.

بهتر است از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید زیرا خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته های مغزی و قلبی می شود.

هنگام مصرف ترشی این نکات را در نظر بگیرید:

اگر ترشی مانده یا کهنه باشد، قارچ هایی درون آن رشد می کند که می تواند سرطان زا باشد، بنابراین بهتر است از مصرف ترشی مانده پرهیز کنید.

امکان استفاده از مواد نگهدارنده و رنگ های خوراکی در ترشی های آماده هم به صورت کارخانه ای و هم به صورت باز در مغازه ها قابل خرید هستند، زیاد است و روی این ترشی های باز نظارتی وجود ندارد پس ممکن است آلوده به قارچ باشند بنابراین اگر مایل به مصرف ترشی هستید خودتان در منزل ترشی تهیه و مصرف نمایید.

این باور که خوردن ترشی می تواند چربی خون را کاهش دهد یا خوردن آن همراه غذا می تواند چربی غذا ها را دفع کند، اشتباه است و هیچ گونه مبنای علمی ای ندارد. مصرف ترشی سبب افزایش اشتها و پرخوری و در نهایت چاقی می شود.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: