۰

سیر تا پیاز انواع اختلالات روانی

بیماری سادیسم عبارت است از لذت بردن از تحقیر، تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی دیگران، که در جوامع گوناگون مرز‌ها و محدودیت‌های متفاوتی دارد.
کد خبر: ۲۴۱۲۹۱
۱۰:۲۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: بیماری مازوخیسم و سادیسم عبارت است از علاقه به آزار دادن دیگران به انواع مختلف روانی، جسمی، جنسی و یا ترکیبی از هر کدام از این حالت‌ها به طوری که این آزار رساندن موجب لذت و آرامش در فرد آزار رسان می‌شود.

اختلال سادیسم

تمسخر، اهانت، کتک زدن، زخمی‌کردن به‌ خصوص در حضور دیگران از جمله اعمالی است که باعث ارضای روانی و آرامش در فرد بیمار سادیسمی می‌شود. این بیماری مانند سایر بیماری‌ها انواع مختلفی دارد که می‌توان آن را به سه دسته ذهنی، سمبولیک یا کلامی و سادیسم بدنی تقسیم کرد. البته هر سه نوع آن می‌تواند در یک شخص وجود داشته باشد.

سادیسم ذهنی

در این نوع سادیسم، شخص صحنه‌های سادیسمی را تجسم می‌کند ولی اقدام به آزار دیگران نمی‌کند.

سادیسم سمبولیک یا کلامی

در این حالت نیز فرد مبتلا به جای وارد کردن زجر و شکنجه بدنی به دیگران تلاش می‌کند با توهین و تحقیر و پایمال کردن شخصیت افراد برای خود یک حالت ارضاء روانی ایجاد کند.

سادیسم بدنی

افراد مبتلا به این نوع سادیسم کسب لذت و خشنودی جنسی را در تحمیل آزار وضعیت بدنی و ایجاد درد‌های جسمی برای شریک جنسی شان می‌بینند و حتی در موارد شدید این اعمال را تا مرحله کشتن و از بین بردن طرف مقابلشان مرتکب می‌شوند. این افراد در روابط زناشویی، همسر خود را غالباً با وسایلی از قبیل زنجیر، شلاق، تجهیزات چرمی و... مورد شکنجه قرار می‌دهند. اگر طرف مقابل این افراد، شخصیت سالم و ناهنجاری داشته باشد و این چنین رفتار‌هایی از همسر خود ببیند به احتمال بسیار زیاد ترک چنین رابطه‌ای را خواستار خواهند شد.

نکته بسیار مهم این است که اگر طرف مقابل فرد با اختلال سادیسمی فردی با اختلال مازوخیسم باشد این دو همانند قفل و کلیدی می‌شوند که برای هم ساخته شده اند.

مازوخیسم

انحراف مازوخیسم یا شهوت خودآزاری نقطه مقابل انحراف جنسی سادیسم یا دیگری آزاری است. یک فرد مبتلا به بیماری سادیسم از آزار و اذیت کردن دیگران لذت جنسی می‌برد. اما یک انسان مبتلا به مازوخیسم از عذاب و شکنجه که خودش متحمل می‌شود، لذت جنسی کسب می‌کند.

افرادی که به این نوع انحرافات مبتلا هستند به شدت تمایل دارند که به وسیله خود و یا از طرف دیگران آزار ببینند و حتی شکنجه شوند. در واقع کامیابی روانی این بیماران جز با زجر و آزار دیدن، حاصل نمی‌شود.

انحراف مازوخیسم مانند انحراف سادیسم از نظر شدت و ضعف به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل مازوخیسم روانی، مازوخیسم احساساتی و مازوخیسم جسمی یا فیزیولوژیکی است.

مازوخیسم روانی

مبتلایان به مازوخیسم جز دشنام، خواری و خفت چیزی نمی‌طلبند و زخم زبان اهانت و ناسزا آن‌ها را به اوج لذت جنسی می‌رساند. مازوخیسم‌های روانی تا زمانی که از کسی دشنام نشنوند یا شخصی آن‌ها را تحقیر نکند به شدت ناراحت و نا آرام است. البته باید توجه داشت که این نوع مبتلایان به هنگام آمیزش جنسی، میلی به تحمل آزار جسمی ندارند بلکه فقط از شنیدن کلمات رکیک و اهانت‌ها لذت می‌برند.

مازوخیسم احساساتی

بعضی از افراد مبتلا به مازوخیسم که معمولاً خجالتی و کم رو هستند از آشکار شدن انحراف خویش هراس دارند و به درون خود پناه می‌برند. این افراد می‌کوشند با تجسم و فکر و خیال، صحنه‌های مختلف مازوخیسم از راه تمایلات غیر عادی خود ارضا کنند.

مازوخیسم فیزیولوژیکی

مازوخیسم فیزیولوژیکی حالتی است که انسان را وادار می‌کند تا از احساسات درد و رنج لذت ببرد و بدن خود را با اشتیاق در معرض درد و عذاب قرار دهد برای شخصی که به انحراف مازوخیسم فیزیولوژیکی مبتلا است، درد، مفهوم خود را از دست داده و جای خود را به لذت شور و شعف داده است.

تعداد مبتلایان به مازوخیسم بالاست

مبتلایان به مازوخیسم فیزیولوژیکی که تعدادشان از مبتلایان به دو نوع دیگر بیشتر است از آزار‌های بدنی مانند شکنجه پاره شدن پوست و گوشت شان و یا سوختن بدن شان لذت می‌برند و چنانچه اقدامی برای درمان آن‌ها صورت نگیرد ، سرانجام خود را هلاک می‌کنند. اما گاهی اوقات فردی به هر دو نوع بیماری یعنی اختلال سادیسم و مازوخیسم دچار است. به طور خلاصه این نوع از اختلال سادومازوخیسم به فعالیت‌های اشاره می‌کند که فرد از درد کشیدن، تحقیر شدن و یا ایجاد درد و تحقیر در خود و دیگران لذت می‌برد که معمولاً در زمینه فعالیت‌های جنسی و اتفاق می‌افتد.
علل بروز برخی از اختلالات روانی

در رابطه با علل بروز سادیسم و مازوخیسم نظر‌های متفاوتی وجود دارد و نظر جامعی که بیشتر متخصصان بر سر آن توافق داشته باشد، وجود ندارد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که برای بروز اختلال سادیسم عنوان می‌شود این است که معمولاً افرادی که مورد خشونت جنسی و یا تجاوز جنسی قرار گرفته اند و یا شاهد صحنه‌هایی از این قبیل بوده اند، حس انتقام جویی در آن‌ها منجر به آن می‌شود که به رابطه جنسی خشن تمایل پیدا کنند، اما این به آن معنا نیست که همه افرادی که چنین تمایلاتی دارند لزوماً مورد تجاوز قرار گرفته اند.

در رابطه با بروز مازوخیسم یکی از عوامل مهمی که مطرح است این است که این اختلال به تجربیات منفی دوران کودکی و نفرت و خشم سرکوب شده از خود سبب می‌شود تا شخص با آسیب رساندن به خود احساس آرامش کند و در واقع از خود انتقام بگیرد.

تفاوت آمار مازوخیسم و سادیسم در بین زنان و مردان

در مردان درصد مبتلایان به سادیسم بیشتر و در بانوان مبتلایان به مازوخیسم بیشتر از مردان است. در رابطه با درمان اختلال سادو مازوخیسم همانند علل ایجاد آن، درمان قطعی برای آن وجود ندارد. بعضی روان درمانی‌ها مانند رفتار درمانی، روان درمانی بینش مدار یا روان درمانی تحلیلی می‌تواند برای افراد، مفید و کارساز و برای عده‌ای دیگر کم تاثیر و یا حتی بدون تأثیر ‌باشد.

معمولاً هر انسانی در زندگی خود رفتار‌های سادیسمی و مازوخیسمی از خود نشان می‌دهد و تنها شدت آن متفاوت است.

دانشمندان ریشه‌های این نوع از اختلالات را در سنین کودکی یافته‌اند. برای مثال کودکی که از آزار حشرات لذت می‌برد و یا کودکی که به دیگر حیوانات سنگ پرتاب می‌کند و یا شوهری که در حضور مهمانان همسر خود را شماتت و تحقیر می‌کند و یا پدری که فرزندش را در جمع سرزنش می‌کند از جمله رفتار‌های سادیسمی و مازوخیسمی هستند که این رفتار‌ها در بعضی از اشخاص به مرور زمان کاهش یافته و در بعضی ثابت و در برخی دیگر رشد کرده و ادامه پیدا می‌کند که به نوعی اختلال تبدیل می‌شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: