۰

راهکار‌هایی برای ترک عادت‌های بد و جایگزینی آن‌ها با عادات خوب

ترک عادات بد باعث افزایش وقت و انرژی و در نتیجه رسیدن به موفقیت می‌شود، همچنین این کار تقویت جنبه‌های مثبت اخلاقی و پیشرفت شما را در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۲۴۰۸۴۱
۰۹:۱۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: روانشناسان می‌گویند هر عادت بدی را می‌توان ترک کرد. این گفته گرچه بسیار دلگرم کننده و شوق برانگیز به نظر می‌رسد، اما شاید این سؤال را برایتان به وجود آورد که این تغییر را از کجا باید شروع کرد. یا مهم‌تر از آن اینکه، وقتی که داریم عادت سالم تری را به خودمان یاد می‌دهیم چطور می‌شود آن را نیمه کاره رها نکرد.

در ادامه در ۶ مرحله به شما یاد خواهیم داد که چطور هر عادت بدی را ترک کنید.
مرحله ۱: با خودتان روراست باشید

روانشناسان می‌گویند هر چه با خودتان در مورد عادت بدتان روراست‌تر باشید، احتمال ترک کردن آن بیشتر می‌شود. نزدیکان تان که سلامت شما واقعاً برایشان اهمیت دارد می‌توانند مثل یک آینه عمل کنند و از طریق آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که مشکلی دارید یا نه. اگر کسی دائم به شما می‌گوید همیشه قوز می‌کنید، شاید این یک نشانه باشد که شما عادت بدی دارید.

اگر خودتان فهمیده باشید که عادت تان بد است که بُرد کرده اید. چون مرحله‌ی اول کار را طی کرده اید. در واقع آن «دیوار» روانی برداشته شده و شما می‌توانید سراغ مرحله‌ی دوم بروید.
مرحله ۲: اطلاعات جمع کنید و آن‌ها را بنویسید

بعضی روانشناسان توصیه می‌کنند خودتان عادت تان را تجزیه و تحلیل کنید. یک روش خوب برای انجام این کار آن است که شروع کنید به نوشتن خاطرات تان. مثلاً ممکن است عادت داشته باشید قلنج انگشتان دست تان را بشکنید یا ناخن هایتان را بجوید. برای شروع بنویسید که چه وقت‌هایی دست به این عادت می‌زنید. این کار باعث می‌شود متوجه شوید این عادت چه احساسی در شما ایجاد می‌کند، از چه زمانی آن را شروع کردید و چه مزایا و معایبی دارد. به این ترتیب می‌توانید آگاهی بیشتری نسبت به عادت بد خود پیدا کنید.

حداقل یک هفته‌ای اطلاعات جمع کنید. به تدریج می‌توانید متوجه شوید که اضطراب باعث می‌شود دست به این عادت بزنید یا بی حوصلگی.

مرحله ۳: از آن عادت بد به نفع خودتان استفاده کنید

مثلاً ممکن است متوجه شده باشید این عادت بد را دارید که همیشه تأخیر دارید. از تجزیه و تحلیل هایتان هم فهمیده اید که از آن توجهی خوشتان می‌آید که وقتی آخرین نفر به مجلسی می‌رسید نصیب تان می‌شود یا اینکه احتمالاً از هیجان لذت می‌برید.

خلاصه اش آنکه، این عادت بد می‌تواند کمی آدرنالین خون تان را بالا ببرد و زندگی شما را پرماجراتر کند.

حالا باید سعی کنید این حس رضایت را از یک چیز سالم بگیرید. آن چیز می‌تواند مثلاً ورزش کردن باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چیز خوبی پیدا کنید که به جای عادت بد و قدیمی تان، همان احساس را به زندگی شما آورد. یک عوض بدل ساده است!
مرحله ۴: واقع بین باشید و عجله نکنید

به احتمال زیاد سال‌ها است که با عادت بدتان زندگی می‌کنید. بهتر است خیلی از خودتان توقع نداشته باشید، مثلاً اینکه یک هفته‌ای بتوانید به کلی تغییر کنید. خودتان را تحت فشار نگذارید و به جایش، از فرآیند کار لذت ببرید. منطقی هدفگذاری کنید.

مثلاً اگر همیشه تأخیر دارید و بیشتر اوقات نیم ساعت دیر می‌رسید، اول هدف تان این باشد که زمان تأخیرتان را به ۱۰ دقیقه برسانید. بعد از آن به تدریج هر هفته این زمان را کمتر و کمتر کنید.
مرحله ۵: از برنامه‌های موبایلی کمک بگیرید

اپلیکیشن‌های مفیدی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند نتیجه‌ی تلاش هایتان را ثبت کنید. این اپلیکیشن مثلاً می‌تواند یک برنامه‌ی کنترل وزن یا خواب باشد. چنین برنامه‌هایی به شما کمک می‌کنند بتوانید موفقیت تان را ارزیابی کنید و به این ترتیب بتوانید از دیدن ارقام واقعی لذت ببرید که تقریباً ثابت می‌کنند دارید خوب پیش می‌روید.

این احتمال هم وجود دارد که سیستم پاداش دهی‌ای که برای خود در نظر گرفته اید مؤثر نباشد یا اینکه ترک یک عادت بیشتر برایتان اذیت کننده باشد و لذت چندانی از در پیش گرفتن یک عادت سالم‌تر نبرید. اشکالی ندارد. فقط آن را در خاطرات تان ثبت کنید. احتمالاً باید در سیستم پاداش دهی تان تجدیدنظر کنید و کاری کنید که لذت بیشتری نصیب تان شوید. وقتی دیگر احساس نکنید که ترک عادت بدتان برایتان اذیت کننده است، آمادگی رفتن به مرحله‌ی بعدی را پیدا می‌کنید.
مرحله ۶: یک حامی برای خودتان دست و پا کنید

برای پیدا کردن یک حامی، سراغ اعضای خانواده، دوستان یا حتی گروه‌های مخصوص بروید. مثلاً وزن کم کردن با همراهی یک دوست همیشه کار راحت تری است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که باهم توافق کنید حامی و پیگیر کار همدیگر باشید. مثلاً اگر همیشه دیر سرکار می‌رسید، از مادر یا همکارتان بخواهید صبح‌ها شما را بیدار کند.

علاوه بر این، اگر باشگاه می‌روید می‌توانید یک مربی شخصی برای خودتان بگیرید یا حتی یک دوست جدید در آنجا پیدا کنید. آن‌ها می‌توانند شما را ترغیب کنند که همیشه در کلاس هایتان شرکت کنید و انگیزه‌ی بیشتری به شما دهند.

منبع: روزیاتو

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: