۰

پیام تسلیت مقامات عراقی در پی درگذشت مرجع دینی ایزدیان

رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان عراق در پیام‌های جداگانه، درگذشت «شیخ خرتو حاجی اسماعیل»، مرجع عالی ایزدیان عراق و جهان را تسلیت گفتند.
کد خبر: ۲۴۰۳۵۹
۱۶:۰۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، «شیخ خرتو حاجی اسماعیل» معروف به «بابا شیخ»، پدر معنوی و مرجع عالی دینى ایزدى‌هاى عراق و جهان، دیروز، ۱۰ مهرماه، در سن ۸۷ سالگی در یکی از بیمارستان‌های اربیل عراق درگذشت.

در پی درگذشت شیخ خرتو حاجی اسماعیل که از بیماری کلیوی رنج می‌برد، برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق؛ مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در پیام‌های جداگانه درگذشت این شخصیت دینی ایزدیان را تسلیت گفتنند.

شیخ خرتو حاجی اسماعیل در روستای «اسفنه» در شهرستان «شیخان» واقع در استان «دهوک» عراق و از یک خانواده دینی متولد شد و از سال ۱۹۹۵ میلادی به‌عنوان مرجع دینی عالی ایزدی‌ها انتخاب شد.

مرحوم حاجی اسماعیل عضو شورای معنوی دیانت ایزدی‌ها نیز بود و بارها از رشادت‌های حشدالشعبی عراق در آزادسازی مناطق شمال غرب عراق از چنگال تروریست‌های داعشی تقدیر و تشکر کرده بود.

یادآوری می‌شود، ایزدی‌ها از اقلیت‌های مذهبی کرد هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند.

ایزدی‌ها به زبان کردی و با گویش کرمانجی صحبت می‌کنند، و آیین آنان ایزیدی است که یک دین باستانی کردی است و در آئین‌های باستانی چون مانوی و زرتشتی ریشه دارد.

البته اجداد ایزدیان به وسیله شیخ عدی مسلمان شدند. شیخ عدی و ملک طاووس دو عنصر مهم در آیین ایزدیان‌اند. طاووس، نماد طایفه یزیدیه است؛ ایزدیان معتقدند که طاووس نماد «فرشته اعظم» است.

آمار رسمی و مشخصی در مورد شمار ایزدیان در دست نیست، و شمار آنان در عراق، سوریه، ترکیه و قفقاز، تا پانصدهزارنفر برآورد می‌شود که حدود دویست‌هزارنفر از آنان در عراق زندگی می‌کند. البته تحسین سعید بیک رئیس ایزدیان گفته است که آنان در عراق بین ۶۰۰٬۰۰۰ الی ۷۰۰٬۰۰۰ نفر و در دنیا نیز حدود ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ نفر هستند.

گفته می شود که ایزدی از واژه فارسی ایزد مشتق شده است که به معنی الهه یا رب‌النوع است. نام ایزدی، که ایزدی‌ها خود را به آن می‌نامند، به معنی «پرستندگان خدا» است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: