۰

بازگشت زندانیان طالبان به میدان جنگ

رسانه‌ها گزارش دادند که ۵۰ زندانی رهاشده طالبان که پس از رهایی به میدان نبرد برگشته بودند، توسط نیروهای دولتی کشته شده‌اند.
کد خبر: ۲۴۰۱۶۹
۱۵:۳۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، بیش‌تر اعضای طالبان که در نبرد با نیروهای امنیتی کشته‌شده‌ اند، کسانی ‌اند که از زندان‌های پل‌چرخی و بگرام رها شده ‌اند و پس از رهایی در ولایت‌های مختلف؛ از جمله در جنوب و جنوب‌شرق افغانستان، فعالیت‌های تروریستی‌‌ شان را در برابر نیروهای امنیتی ادامه داده‌‌اند.

طبق این گزارش، ۳۷ درصد از زندانیان رها شده طالبان در جنوب کشور، ۱۹ درصد آن‌ها در شرق افغانستان، ۱۵ درصد آن‌ها در غرب، ۱۳ درصد در جنوب‌شرق، ۱۰ درصد در شمال و ۶ درصد آن‌ها در مناطق مرکزی به ‌شمول کابل، جابه‌جا شده ‌اند.

یافته‌های صبح کابل نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از اعضای کشته‌شده‌ی طالبان، وظایف کلیدی و مهم را به پیش می‌بردند، ۳۶ درصد آنان اعضای ارشد این گروه بوده ‌اند و ۱۸ درصد دیگر، در سطح جنگ‌جو و مسوولان ترانسپورت و سایر تسهیل‌کنندگان جنگی بوده ‌اند.

گزارش شده که در میان این اعضای کشته‌شده‎‌ طالبان، مسئول قطعه‌ لایزری طالبان، مفتی، مسئول عمومی عملیات چریکی، مسوول ترانسپورت، مسوول تمویل مالی عملیات چریکی، مسوول آموزش افراد انتحاری، مسوولان نظامی، فرماند‌هان قطعه‌ی سرخ طالبان، اعضای ارشد کمیسیون جلب‌وجذب طالبان، اعضای شورای کویته و معاون والیان خودخوانده‌ی طالبان، دیده می‌شوند.

آزادی پنج‌هزار و ۵۰۰ زندانی طالب از زندان‌های حکومت افغانستان به ‌شمول ۴۰۰ زندانی خطرناک این گروه، یکی از مواد توافق‌نامه‌ ایالات متحده‌ی امریکا با گروه طالبان بود که در ۲۹ فبروری سال روان میلادی در قطر امضا شد.

به اساس این توافق‌نامه، از هر زندانی رهاشده‌ طالبان تعهدنامه‌ی کتبی گرفته شده است که هیچ یک از آن‌ها پس از رهایی،‌ نباید به میدان‌های جنگ برگردد.

اما مقام‌های حکومت می‌گویند و گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که شماری از زندانیان آزادشده دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند.

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی اخیرا که در یک کنفرانس آنلاین با شورای روابط خارجی ایالات متحده‌ی امریکا صحبت می‌کرد، تاکید کرد که شماری از زندانیان طالبان که به عنوان بخشی از پیش‌شرط شروع گفت‌وگوها از بند رها شده ‌اند، دوباره سلاح برداشته و به میدان جنگ بازگشته ‌اند.

همچنین رسانه‌های غربی نیز گزارش داده بودند که ۵۰ درصد از زندانیان رها شده طالبان دوباه به جنگ برگشته‌اند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: