۰

برآورد خسارت اقتصادی جنگ سوریه

براساس برآورد گزارش یک سازمان بین‌المللی که روز چهارشنبه منتشر شد، اقتصاد سوریه در جنگ هشت ساله (از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹) ۴۴۲ میلیارد دلار خسارت دیده است.
کد خبر: ۲۳۹۶۳۴
۱۲:۱۹ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیای غربی "اسکوا" (ESCWA) و با همکاری دانشگاه سنت اندرز انگلیس منتشر شد، آمده است: بخش های مسکن، معدن، حمل و نقل، امنیت، تولید، برق و بهداشت بیشترین آسیب را در جنگ سوریه دیده‌اند.

براساس این گزارش، در این جنگ بخش سرمایه حدود ۱۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و تولید ناخالص داخلی نیز حدود ۳۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آسیب دید که در مجموع خسارت جنگ هشت‌ساله این کشور به رقم ۴۴۲ میلیارد دلار رسیده است.

اسکوا در بیانیه‌ای اعلام کرد: خسارت‌ها تنها در این ارقام خلاصه نمی‌شود به طوری که درگیری‌ها در این کشور تاکنون ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار آواره در خارج از مرزهای سوریه برجا گذاشته و موجب آوارگی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در داخل این کشور شده است.

همچنین ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در نتیجه این جنگ از نا امنی غذایی رنج می‌برند و ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن همچنان نیازمند دست کم یکی از انواع کمک‌های بشردوستانه هستند.

در این بیانیه آمده است، در سال تحصیلی ۲۰۱۷ -۲۰۱۸ نیز حدود سه میلیون کودک در سوریه از تحصیل بازمانده‌اند.

اسکوا در این بیانیه افزود: خسارت مادی توسعه انسانی در بخش آموزش و بهداشت فاجعه‌آمیز و قابل جبران نیست و همین امر موجب شده است که نسلی از شهروندان سوریه بویژه آنهایی که در زمان درگیری به بزرگسالی رسیده‌اند با مشکل رو به رو باشند.

بحران سوریه از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) آغاز و پس از زمان کوتاهی و با ظهور گروه‌های تروریستی در این کشور و اعزام تروریست‌هایی از بیش از یکصد کشور جهان، بحران این کشور به یک جنگ در داخل مرزهای سوریه تبدیل شد.

اسکوا سازمانی است برای توسعه اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا از طریق همکاری و هم‌گرایی منطقه‌ای و به عنوان نشست اصلی توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی در سیستم سازمان ملل برای منطقه‌ی آسیای غربی فعالیت می‌کند. این کمیسیون فعالیت‌ها و پروژه‌های مرتبط با توسعه را متناسب با نیازهای منطقه افزایش می‌دهد و به عنوان یک آژانس اجرایی برای پروژه‌های عملیاتی مرتبط عمل می‌کند.

این سازمان فعالیت‌های خود را با ادارات و واحدهای اصلی سازمان ملل، آژانس‌های تخصصی و سازمان‌های بین‌الدولی نظیر اتحادیه‌ی عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان کنفرانس اسلامی هماهنگ می‌کند.

 

منبع: الکوثر

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: