۰

آزیترومایسین عوارض جانبی و نحوه مصرف

آزیترومایسین به عنوان یک داروی عمومی و با نام تجاری زیتروماکس (Zithromax) موجود است. آزیترومایسین یک داروی بدون نسخه است.
کد خبر: ۲۳۸۶۶۱
۱۵:۴۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، آزیترومایسین به صورت خوراکی و معمولا به شکل قرص یا کپسول، محلول و محلول آهسته رهش، در بیمارستان ها از تزریق درون وریدی و همچنین به عنوان قطره چشم برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده می شود.

در ادامه این مقاله با عوارض جانبی آزیترومایسین، دوز مصرف و موارد مصرف آن بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛
عوارض و مضرات آزیترومایسین

قرص خوراکی آزیترومایسین باعث خواب آلودگی نمی شود اما می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض جانبی شایع قرص آزیترومایسین می تواند شامل موارد زیر باشد:

اسهال
حالت تهوع
دل درد
استفراغ

اگر این اثرات خفیف باشد، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آن ها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

اگر عوارض جانبی جدی تر بود در اینصورت فورا با پزشک تماس بگیرید.

مشکلات کبدی که شامل : خستگی یا ضعف، از دست دادن اشتها، درد در قسمت فوقانی معده، ادرار تیره، زرد شدن پوست یا سفیدی چشم، طولانی شدن QT این می تواند باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم شود.

عکس العمل های آلرژیتیک که شامل : تنگی نفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، تاول، واکنش های شدید پوستی مانند سندرم استیونز-جانسون، علائمی مانند قرمزی، تاول پوست و ریختن سلول های مرده پوست می شود.

تنگی پیلوریک هیپرتروفیک نوزاد (در نوزادان) که علائم شامل موارد زیر است : استفراغ بعد از غذا، تحریک پذیری با تغذیه و عدم افزایش وزن می شود.

اگر واکنش آلرژیک دارید سریعا با پزشک تماس بگیرید. اگر قبلا نسبت به آزیترومایسین حساسیت نشان داده اید، دوباره این دارو را مصرف نکنید چون مصرف دوباره آن می تواند باعث مرگ شود.
زیاده روی در مصرف آزیترومایسین چه عوارضی دارد؟

مصرف بیش از حد آزیترومایسین می تواند سطح دارو را در بدن افزایش دهد. این ممکن است باعث آسیب کبدی و ضربان قلب نامنظم شود.

اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو استفاده کرده اید با پزشک تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است با به اورژانس بروید.
هشدار های مهم
اسهال مربوط به آنتی بیوتیک ها

تقریبا تمام آنتی بیوتیک ها از جمله آزیترومایسین می توانند باعث اسهال شوند. آزیترومایسین ممکن است باعث ایجاد اسهال خفیف و التهاب شدید روده بزرگ شود که خطر مرگ را به همراه دارد. در صورت بروز اسهال یا اسهال شدید که پس از قطع مصرف این دارو ادامه دارد، با پزشک خود تماس بگیرید.
مشکلات کبدی

در موارد نادر، این دارو می تواند باعث مشکلات کبدی شود. اگر در حال حاضر به بیماری کبد مبتلا هستید، می تواند عملکرد کبد شما را بدتر کند. ممکن است پزشک شما نیاز به نظارت بر عملکرد کبد شما داشته باشد.

آنها ممکن است آزمایش خون را برای بررسی چگونگی عملکرد کبد شما انجام دهند. اگر کبد شما به خوبی کار نمی کند ممکن است پزشک از مصرف این دارو جلوگیری کند.
تداخل دارویی آزیترومایسین

قرص خوراکی آزیترومایسین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تعامل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد یک دارو را تغییر می دهد. این می تواند مضر باشد یا مانع از کارآیی دارو شود.

برای جلوگیری از تداخل دارویی، پزشک باید تمام دارو های شما را با دقت مدیریت کند. حتما در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید، به پزشک خود بگویید.

نمونه هایی از دارو هایی که می توانند با آزیترومایسین تداخل دارویی داشته باشند عبارتند از :

نلفیناویر : مصرف این دارو با آزیترومایسین ممکن است باعث مشکلات کبدی یا شنوایی شود
وارفارین : مصرف این دارو با آزیترومایسین ممکن است خونریزی را افزایش دهد.

چه افرادی نباید آزیترومایسین استفاده کنند؟
مبتلایان به میاستنی گراویس

این دارو ممکن است علائم شما را بدتر کند.
افرادی که سابقه ریتم غیر طبیعی قلب را دارند

از پزشک خود بپرسید که آیا این دارو برای شما بی خطر است. اگر شما یک فاصله QT طولانی مدت دارید، مصرف این دارو می تواند خطر ابتلا به ورم مفاصل را که ممکن است کشنده باشد افزایش دهد
زنان باردار

آزیترومایسین یک داروی بارداری از دسته B است. این بدان معناست که دو چیز وجود دارد : مطالعات انجام شده در مورد داروها بر روی حیوانات خطری را نشان نداده است و هنوز مطالعات کافی در زنان باردار انجام نشده است تا نشان دهند آیا این دارو خطری دارد یا خیر.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود مشورت کنید. این دارو فقط در صورت لزوم باید استفاده شود.
زنان شیرده

اگر کودک خود را شیر می دهید نیز با پزشک خود مشورت کنید. آزیترومایسین به شیر مادر منتقل می شود. در صورت مصرف این دارو ممکن است عوارض جانبی در کودک شما ایجاد کند. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که آیا شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.
آزیترومایسین چرا استفاده می شود؟

آزیترومایسین برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده می شود. نباید از آن برای درمان عفونت های ناشی از ویروس ها مانند سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده کرد. آزیترومایسین ممکن است در ترکیب با سایر آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت پیچیده مایکوباکتریوم آویوم استفاده شود.
آزیترومایسین چگونه کار می کند؟

آزیترومایسین با جلوگیری از تکثیر باکتری ها کار می کند. این باکتری ها را از بین می برد و عفونت شما را درمان می کند.
موارد مصرف آزیترومایسین

تمام دوز های ممکن، فرم های دارویی و اینکه چند بار در روز دارو را مصرف می کنید به سن، شرایطی که تحت درمان قرار می گیرد، وضعیت بیماری، سایر شرایط پزشکی و چگونگی واکنش شما به دوز اول بستگی دارد.
فرم ها و دوز مصرف

آزیترومایسین

فرم : قرص خوراکی
دور مصرفی : 250 میلی گرم، 500 میلی گرم، 600 میلی گرم

زیتروماکس

فرم : قرص خوراکی
دوز مصرفی : 250 میلی گرم، 500 میلی گرم، 600 میلی گرم

برای برونشیت

دوز بزرگسالان (سن 18 سال و بالاتر)

دوز معمولی 500 میلی گرم یک بار در روز به مدت سه روز. پزشک شما ممکن است 500 میلی گرم را به عنوان یک دوز واحد در روز اول تجویز کند و به دنبال آن 250 میلی گرم یک بار در روز در روز های دوم تا پنجم.

برای سینوزیت

دوز بزرگسالان (سن 18 سال و بالاتر)

دوز معمولی مصرف 500 میلی گرم یک بار در روز به مدت سه روز است.

دوز کودک (از سن 6 ماه تا 17 سال)

دوز معمولی 10 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن یک بار در روز به مدت سه روز است.

دوز نوزاد (سنین 0 تا 6 ماه)

این دارو نباید در کودکانی که سن آنها کمتر از 6 ماه است استفاده شود.

برای عفونت های پوستی

دوز بزرگسالان (سن 18 سال و بالاتر)

پزشک ممکن است 500 میلی گرم در روز اول را به میزان یک وعده تجویز کند و به دنبال آن 250 میلی گرم یک بار در روز در روزهای دوم تا پنجم.

برای عفونت ادراری یا عفونت دهانه رحم

دوز بزرگسالان (سن 18 سال و بالاتر)

اگر عفونت شما ناشی از سوزاک نیست به طور معمول یک دوز یک گرم مصرف می کنید. اگر علائم عفونت سوزاک را درمان می کنید به طور معمول یک دوز 2 گرم مصرف می کنید.

برای بیماری زخم دستگاه تناسلی

دوز بزرگسالان (سن 18 سال و بالاتر)

پزشک به طور معمول یک دوز 1 گرم را تجویز می کند.

برای عفونت حاد گوش میانی

دوز کودک (از سن 6 ماه تا 17 سال)

دوز معمولی 30 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن است که به عنوان یک دوز واحد گرفته می شود. پزشک همچنین ممکن است در روز اول 10 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن تجویز کند و به دنبال آن 5 میلی گرم در کیلوگرم در روز های دوم تا پنجم.

دوز نوزاد (سنین 0 تا 6 ماه)

این دارو نباید در نوزادانی که سن آنها کمتر از 6 ماه است استفاده شود.

برای ذات الریه پنومونی

دوز بزرگسالان (سن 18 سال و بالاتر)

پزشک شما ممکن است در روز اول 500 میلی گرم در یک روز را تجویز کند و به دنبال آن 250 میلی گرم یک بار در روز در روز های دوم تا پنجم.

دوز کودک (از سن 6 ماه تا 17 سال)

کودکان در این سن به طور معمول در روز اول 10 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن را در یک روز یک بار مصرف می کنند. سپس آنها 5 میلی گرم در کیلوگرم یک بار در روز در روز های دوم تا پنجم مصرف می کنند.

دوز کودک (سنین 0 تا 6 ماه)

این دارو نباید در کودکانی که سن آنها کمتر از 6 ماه است استفاده شود.

برای بیماری مایکوباکتریوم آویوم

دوز بزرگسالان (سن 18 سال و بالاتر)

برای درمان دوز معمولی 600 میلی گرم یک بار در روز با داروی اتامبوتول مصرف می شود.

برای پیشگیری، دوز معمولی 1200 میلی گرم یک بار در هفته است.

برای فارنژیت یا لوزه

دوز بزرگسالان (سن 18 سال و بالاتر)

پزشک شما ممکن است در روز اول 500 میلی گرم در یک روز را تجویز کند و به دنبال آن 250 میلی گرم یک بار در روز در روزهای دوم تا پنجم.

دور کودک (سن 2 تا 17 سال)

دوز معمولی 12 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن یک بار در روز به مدت پنج روز است.

دوز نوزاد (سنین 0 تا 2 سال)

این دارو برای کودکانی که سن آنها کمتر از 2 سال است نباید استفاده شود.
توصیه هایی برای مصرف آزیترومایسین

آزیترومایسین برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود. اگر طبق مقررات آن را استفاده نکنید با خطراتی همراه است.

اگر مصرف دارو را قطع کردید و یا اصلا آن را مصرف نکردید ممکن است عفونت شما بهبود نیابد یا حتی بدتر شود.

اگر دارو را به موقع مصرف نمی کنید ممکن است داروی شما نیز کار نکند یا ممکن است کاملا متوقف شود. برای اینکه این دارو به خوبی کار کند مقدار مشخصی باید همیشه در بدن شما باشد.

اگر زیاد مصرف کنید می توانید مقادیر خطرناک دارو را در بدن خود داشته باشید. این ممکن است باعث آسیب کبدی یا ضربان قلب نامنظم شود.

اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو استفاده کرده اید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است به اورژانس بروید.

در صورت از دست دادن دوز چه باید کرد؟ به محض یادآوری مقدار داروی خود را مصرف کنید اما اگر فقط چند ساعت قبل از دوز بعدی باقی مانده فقط یک دوز مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز به طور همزمان آن را جبران کنید چون می تواند به عوارض جانبی خطرناکی منجر شود.

چگونه بفهمیم دارو در حال کار است؟ عفونت شما باید از بین برود.
نحوه مصرف آزیترومایسین

شما می توانید این دارو را با یا بدون غذا مصرف کنید.

قرص را خرد نکنید.

این دارو را در دمای اتاق بین 68 تا 77 درجه فارنهایت (20 تا 25 درجه سانتیگراد) ذخیره کنید. می توانید آن را به طور خلاصه بین 59 درجه فارنهایت و 86 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد و 30 درجه سانتیگراد) نگه دارید.

این دارو را در مناطق مرطوب ذخیره نکنید.

نسخه برای این دارو تجدیدپذیر است. برای تجدید مجدد این دارو نیازی به تجویز مجدد پزشک نیست.

مسافرت رفتن

هنگام مسافرت با دارو، این نکات را دنبال کنید :

همیشه دارو های خود را همراه داشته باشید.
ممکن است شما نیاز به نشان دادن داروی خود به کارکنان فرودگاه داشته باشید. همیشه جعبه دارای برچسب اصلی را با خود حمل کنید.
این دارو را در محفظه اتومبیل خود قرار ندهید و آن را در ماشین رها نکنید. وقتی هوا بسیار گرم یا بسیار سرد است، از انجام این کار خودداری کنید.

خانواده ی دارویی آزیترومایسین

آزیترومایسین متعلق به یک کلاس دارویی به نام آنتی بیوتیک های ماکرولید است. آنتی بیوتیک ها دارو هایی هستند که برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده می شوند.

هر آنتی بیوتیک فقط در برابر عفونت های ناشی از انواع خاصی از باکتری ها کار می کند بنابراین کلاس ها و انواع آنتی بیوتیک زیادی وجود دارد.

آنتی بیوتیک های ماکرولید به طور معمول برای درمان عفونت هایی مانند استرپ گلو، سفلیس، بیماری لایم و عفونت های تنفسی استفاده می شوند.

آن ها همچنین برای درمان عفونت های ارگانیسم هایی به نام مایکوپلاسما استفاده می شوند که می توانند شرایطی مانند ذات الریه را ایجاد کنند.

سایر آنتی بیوتیک های ماکرولید موجود در ایالات متحده، کلاریترومایسین و اریترومایسین هستند.
تفاوت بین آزیترومایسین و آموکسی سیلین چیست؟

یک تفاوت این است که در حالی که هر دو دارو با کشتن باکتری ها کار می کنند، آن ها به روش های مختلفی این کار را انجام می دهند. برخی دیگر از تفاوت های بین این دو دارو شامل کلاس دارویی است که در آن قرار دارند و اینکه در چه شرایطی برای معالجه و چند بار مصرف می شوند.

آزیترومایسین متعلق به کلاس دارو های موسوم به آنتی بیوتیک ماکرولید است، آموکسی سیلین متعلق به کلاس آنتی بیوتیک هایی به نام بتا-لاکتام است. این یک کلاس بزرگ است که شامل دارو هایی مانند پنی سیلین است.

آزیترومایسین و آموکسی سیلین را می توان برای معالجه چندین مورد از همان شرایط استفاده کرد. این موارد شامل برونشیت، سینوزیت، پنومونی، عفونت گوش، عفونت های پوستی و عفونت های تنفسی تحتانی است.

آزیترومایسین برای درمان سوزاک، مایکوباکتریوم آویوم و بیماری التهابی لگن استفاده می شود و آموکسی سیلین همچنین می تواند برای درمان عفونت های ادراری و عفونت های هلیکوباکتر پیلوری مورد استفاده قرار گیرد که می تواند باعث زخم معده شود.

بزرگترین تفاوت برای شما ممکن است این باشد که چند مرتبه نیاز به مصرف آن ها دارید. بسته به وضعیت تحت درمان، آزیترومایسین ممکن است یک بار در روز به مدت یک تا پنج روز مصرف شود. آموکسی سیلین اغلب دو یا سه بار در روز به مدت 10 تا 14 روز مصرف می شود.
آیا آزیترومایسین کرونا ویروس (کوید 19) را درمان می کند؟

مطالعات در چین و فرانسه اثربخشی دارو های ضد مالاریا از جمله هیدروکسی کلروکین را در یک مطالعه کوچک بررسی کرده و اثرات مثبت هیدروکسی کلروکین در ترکیب با آزیترومایسین در کاهش علائم بیماری COVID-19 را نشان داده است.
سلب مسئولیت : هدف ما این است که اطلاعات مناسب و فعلی را در اختیار شما قرار دهیم. با این حال از آنجایی که دارو ها به طور متفاوتی بر هر شخص تأثیر می گذارند، نمی توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات شامل تمام عوارض جانبی احتمالی باشد. این اطلاعات جایگزینی برای مشاوره پزشکی نیست. همیشه در مورد عوارض جانبی احتمالی با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی که تاریخ پزشکی شما را می شناسد بحث کنید.

منبع : پرشین استار

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: