۰

بیماری ورتیگو چیست و چه علائمی دارد

بیماری ورتیگو که احتمالا این روزها نامش را شنیده اید باعث ایجاد حس سرگیجه در افراد می شود.
کد خبر: ۲۳۸۳۸۶
۰۸:۴۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ورتیگو می‌تواند نشانه طیف وسیعی از بیماری‌ها باشد؛ برای مثال وقتی مشکلی در گوش میانی، مغز یا سیستم عصبی وجود داشته باشد فرد ممکن است دچار بیماری ورتیگو شود.

سرگیجه یا همان ورتیگو ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معمولا در بازه سنی ۶۵ سال یا بیشتر رخ می‌دهد. بیماری ورتیگو ممکن است موقتی یا دراز مدت باشد؛ در دوران بارداری رخ دهد یا نشانه عفونت گوش باشد. افرادی که دچار اختلال گوش میانی می‌شوند (مثلا نشانگان منییر) گاهی اوقات بیماری ورتیگو را نیز تجربه می‌کنند.
ورتیگو چیست؟

ورتیگو نوعی حس سرگیجه است؛ فرد مبتلا اینطور احساس می‌کند که محیط پیرامونش به دور او می‌چرخد. بسیاری از مردم از این عبارت برای توصیف ترس خود از ارتفاع استفاده می‌کنند هرچند که این تعبیر درست نیست.

ورتیگو زمانی رخ می‌دهد که یک شخص از ارتفاع بالا به پایین نگاه کند، اما معمولا ورتیگو به سرگیجه‌های موقت یا ادامه داری اشاره دارد که به خاطر مشکلات گوش میانی یا مغز رخ می‌دهد. باز هم باید اشاره کنیم که این یک بیماری نیست بلکه نوعی نشانه است و بسیاری از بیماری‌ها میتوانند باعث بروز ورتیگو شوند.
علائم ورتیگو

فردی که به ورتیگو مبتلاست اینطور احساس می‌کند که سرش یا فضای اطرافش در حال حرکت یا چرخیدن است. ورتیگو نوعی نشانه است، اما میتواند در کنار دیگر علائم دیگر در بدن فرد بروز کند.

این علائم عبارتند از:

مشکل در تعادل
سبکی سر
حس ماشین زدگی
تهوع و استفراغ
احساس صدای زنگ در گوش
احساس مسدود شدن گوش
سردرد
نیستاگموس که در آن چشم‌ها به طور غیرقابل کنترل شروع به حرکت می‌کنند.
ورتیگو می‌تواند همراه با موارد زیر رخ دهد:

سردرد‌های میگرنی
جراحت سر
جراحی گوش
اتوسکلروز
سیفیلیس
آتاکسی
ام اس
سکته

حالت تهوع و سرگیجه مشکلاتی رایج در دوران بارداری هستند. تغییرات هورمونی هم ظاهرا در بروز بیماری ورتیگو نقش دارند چراکه تغییرات قابل توجهی را در مایعات درون گوش ایجاد کرده و به بروز شرایط زیر منجر می‌شوند:

بیماری ورتیگو
عدم تعادل
احساس مسدود شدن گوش
مشکلات شنوایی
آیا ورتیگو موروثی است؟

ورتیگو به خودی خود موروثی نیست، اما معمولا یکی از علائم و نشانه‌های بیماری‌های دیگر است. در برخی موارد ممکن است که ورتیگو به خاطر برخی مشخصه‌های وراثتی در فرد شکل بگیرد و در میان اعضای خانواده از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند. اگر شخصی مرتبا دچار ورتیگو شود این احتمال می‌رود که مشکل او یک عامل ژنتیکی یا موروثی داشته باشد.

نمونه بیماری‌هایی که میتوانند باعث بروز ورتیگو شوند شامل موارد زیر می‌شوند:

آتاکسی اپیزودیک خانوادگی
ورتیگو میگرنی
اختلال عملکرد دهلیزی دو طرفه
نشانگان منییر خانوادگی
تغییرات سبک زندگی:

با استفاده از مراحل زیر می توانید اثرات ورتیگو را کاهش دهید:

دراز کشیدن در یک محیط آرام و تاریک در مواقعی که سرگیجه شما شدت می‌گیرد.
به محض اینکه احساس سرگیجه کردید در جای خود بنشینید.
اختصاص دادن وقت اضافه برای کار‌هایی که میتوانند باعث بروز سرگیجه شود (مثلا چرخاندن سر یا بیدار شدن؛ به بیان دیگر بهتر است این کار‌ها را به آرامی انجام دهید)
انجام حرکت اسکوات به جای خم شدن برای برداشتن اجسام
استفاده از واکر برای راه رفتن
قرار دادن سر روی دو بالش

استفاده از گیاهان دارویی زیر نیز می تواند بیماری ورتیگو را بهبود دهد:

فلفل قرمز
زردچوبه
جینکو بیلوبا
ریشه زنجبیل

شواهد زیادی دال بر اثرگذاری گیاهان دارویی برای کاهش اثرات بیماری ورتیگو نیست با این حال آزمایشات بالینی متعددی در دست انجام است تا اثربخشی این گیاهان انجام شود.

منبع: روزیاتو

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: