۰

سالادی که انگل روده را نابود می کند

انگل ها یا کرم ها توسط خوردن غذای آلوده، رعایت نکردن اصول بهداشتی و غیره به وجود می آیند که این کرم ها بیماری ها و ناراحتی هایی را برای فرد ایجاد کند.
کد خبر: ۲۳۸۳۳۷
۱۲:۵۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، انگل های روده جزء شایع ترین انگل ها بشمار می روند که در حین سفر و رعایت نکردن اصول بهداشتی ، ضعف سیستم ایمنی و یا تماس با دیگر انگل ها بوجود می آیند و می توانند مدت ها در روده فرد بدون نشانه ای زندگی کنند.در این بخش به معرفی انواع انگل های روده و مواد غذایی مفید و مضر در پاکسازی انگل روده می پردازیم.
انواع انگل های روده

کرم روده (helminthes) و پروتوزآ (protozoa) دو نوع اصلی انگلهای روده هستند. این انگل ها با ورود به سیستم روده، از بدن تغذیه می کنند. ممکن است این انگل ها برای بدن ضرر داشته باشد و منجر به بروز علائمی شود .اما معمولا تا مدتها تشخیص داده نشده باقی می مانند.

کرم روده ساختار چند سلولی دارد و در درون بدن تکثیر نمی شود. کرم های های حلقوی، کرم های نواری و کرم های سوزنی از انواع رایج کرم های روده می باشند. اما انگل پرتوزوآ تک سلولی است که می تواند خیلی زود در بدن تکثیر شده و عفونت های جدی ایجاد کند. معمولا کرم پرتوزوآ از طریق غذا و آب آلوده وارد بدن می شود و ژیاردیا لامبلیا و کریپتوزپوریدیوم پاروم از انواع رایج این نوع انگل هستند.

انگل
علائم انگل روده

کاهش وزن
دردهای شکمی
اسهال
تهوع و استفراغ
مدفوع بی شکل و حاوی خون یا ترشح
معده درد یا ناراحتی معده
دفع کرم از راه مدفوع
خستگی
نفخ و گاستریت
خارش یا راش اطراف مقعد یا آلت تناسلی

به غیر از نشانه دفع کرم از راه مدفوع، چگونه می توان از وجود کرم روده مطمئن شد؟ تمام علائم دیگر با بسیاری از بیماریها مشترک هستند. بنابراین مراجعه به پزشک برای تشخیص، تنها راه اطمینان از وجود انگل روده است تا با برنامه ای مناسب برای از بین بردن انگل روده اقدام کنید.
دلایل نفوذ انگل روده به بدن

زندگی یا رفتن به محیط های آلوده به انگل های شناخته شده

ضعف سیستم ایمنی

عدم رعایت بهداشت کافی

سن ( بچه ها و سالمندان بیشتر در معرض هستند)

ویروس HIV / ایدز
غذاهایی که باید در رژیم پاکسازی انگل روده از آن اجتناب کنید

برای پاکسازی روده ها از انگل بهتر است از غذاهای ویژه ای که انگل ها را تغذیه و یا سیستم ایمنی شما را ضعیف می کنند مانند موارد زیر اجتناب کنید:

1. غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده، غذای ارشد انگل ها را تامین می کند و با تقویت باکتری های بد روده موجب التهاب محیط و راحت تر شدن شرایط برای ادامه حیات انگل ها می شوند. اگر به وجود انگل در بدن خود مشکوک هستید مصرف غذاهای فرآوری شده را قطع کنید.
2. قندها

قندهای تصفیه شده با فراهم کردن انرژی و محیطی ایده آل، به رشد و تکثیر انگل ها کمک می کنند. در رژیم غذایی خود مصرف این قندها حذف کنید. همچنین از نوشیدن آبمیوه ها و اسموتی هایی که دارای قند بسیاری هستند خودداری کنید.

علاوه بر این توصیه می کنیم مصرف گلوتن، گندم، لبنیات ،غذاهایی با کربوهیدرات بالا و غذاهای سرخ شده را تا حد ممکن محدود کنید چون در برخی موارد می تواند انگل ها را تغذیه کند. همچنین برای مسائل هاضمه و حساسیت به غذاهای مختلف، توجه بیشتری کنید زیرا ممکن است سیستم ایمنی شما را تضعیف کند. اگر شک دارید که نسبت به یک غذای خاص حساسیت دارید، چند روز آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا این کار به شما کمک می کند یا خیر.

اکثر افراد در رژیم غذایی متعادل ، بسیار خوب عمل می کنند. مگر اینکه عفونت کاندیدا (عفونت قارچی) داشته باشند که معمولا نیاز نیست میزان کربوهیدرات را به شدت کاهش دهید.

براساس تجربه آنچه که برای اکثر مردم موثر است، داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل است. میوه ها و سبزیجات تازه خام نقش مهمی در پاک سازی انگلی روده ایفا می کنند چون حاوی فیبر نا محلول هستند که به بهبود هضم سالم و حرکات روده کمک می کند. فیبرهای نا محلول ، مواد زائد انباشته شده، سموم و انگل های مرده را از بین می برند.

بعضی از مواد غذایی، ترکیبات منحصر به فرد دارند که می توانند انواع مختلفی از انگل و عوامل بیماری زا را از بین ببرد.

البته شا باید در مصرف مواد غذایی نام برده شده در زیر احتیاط کامل کنید و تنها در صورتی آنها را مصرف کنید که در کنار آنها از درمان پزشکی تجویز شده نیز استفاده نمائید .رژیم های غذایی ممکن است موجب تقویت درمان دارویی شود اما صرفا استفاده از آنها به تنهایی برای بهبود بیماری می تواند خطرناک باشد.

شما در صورتی مجاز به استفاده از روش های طبیعی برای پاکسازی بدن از انگل هستید که تحت درمان پزشک نیز باشید. در برخی از شرایط ممکن است انگل به راحتی از بین رود. در این موارد ، تغذیه مناسب روند درمان را تسریع می کند.

لیست تعداد غذاهایی که انگل روده را از بین می برند بسیار زیاد است. اگرچه در بسیاری از موارد، از این غذاها به شکل مکمل استفاده می شود و نه غذای کامل. در این بخش از نمناک فهرستی از غذاه ی قوی و ضد انگل را ارائه کرده ایم.

دانه های کدو:

در یک مطالعه، چینی ها از ترکیب تخم کدو و عصاره دانه آرکا برای درمان عفونت های کرم کدو استفاده کرده اند. در این مطالعه نشان داده شده است که 91 نفر از 115 مورد مشکوک توانستند کرم های نواری را درمان کنند. مطالعه دیگری دانه کدو تنبل را به عنوان روشی موثر برای درمان عفونت کرم های انگلی معرفی کرد.

تخم کدو دارای مواد مغذی بخصوص پروتئین و مواد معدنی ضروری است. وقتی 2 اونس از دانه های کدو تنبل را می خورید مقدار مواد معدنی زیر را دریافت کرده اید:

17 گرم پروتئین
63 % آهن
80 % منیزیم
40 % روی

به همین دلیل، معتقدیم که دانه های خام کدو یکی از بهترین غذاها برای نابود کردن انگل های روده هستند. مصرف تخم کدو به تنهایی موثر است اما تقریبا یک روز طول می کشد تا سیستم بدن بتواند کرم ها را پاکسازی کند. اما طبق نتایج مطالعه ای نشان داده شده است که ترکیب تخم کدو و عصاره آجیل آرکا می تواند کرم های نواری را تقریبا طی 2 ساعت نابود کند.

انار

انار یکی از میوه های مفید است که دارای خواص محافظت کنندگی در برابر انگل ها می باشد. مطالعات نشان می دهد افرادی که عصاره ی پوست انار مصرف کرده بودند، میزان انگل ژیاردیا در نمونه مدفوع آنها کمتر شده بود. اما این درمان 28 روز زمان احتیاج داشت و بعد از این مدت انگل ها هنوز کاملا از بدن خارج نشده بودند.

خربزه درختی:

تخم خشک شده پاپایا یا خربزه درختی سابقه طولانی در طب سنتی برای درمان انگل های روده دارند و یکی از درمان های خانگی شناخته شده برای عفونت های انگلی مختلف هستند.

77 % از کودکانی که دانه های پاپایا و عسل را مصرف کردند، هیچ نشانه ای از انگل های موجود در مدفوع نداشتند. در مقایسه، تنها 17 درصد از کودکانی که به تنهایی عسل خوردند توانستند عفونت انگلی را درمان کنند. علاوه بر این دانه های پاپایا تاثیر مثبتی بر روی هیمنولپیس ، یکی از شایع ترین بیماری های رایج دارد. مطالعه ای روی انسانها نشان داده است یک دوز 20 میلی گرمی از تخم خربزه درختی می تواند بدن را تا 70درصد از وجود انگل ها پاکسازی کند اما 7 روز طول می کشد. در صورت نداشتن عجله و تائید پزشک می توانید از این روش طبیعی استفاده کنید. خربزه درختی سرشار از آنزیم های گوارشی است که می تواند محیط ناامنی برای زندگی انگل ها ایجاد کند.
سیر:

سیر به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می شود و تاریخچه طولانی در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف از جمله انگل را دارد.مطالعات متعدد نشان داده است که آلیسین به عنوان جز فعال سیر، خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد.

مهم است بدانید چطور از سیر برای درمان انگل ها استفاده کنید. طبق تحقیقات، سیر تازه ، نسبت به سیر پخته یا آب پز، قوی تر است و در عناصر زیست فعال، وقتی سیر را خرد کرده و نگهداری می کنید مقدار آلیسین در دسترس بسیار ناپایدار می باشد که ممکن است به سرعت تغییر کند به همین دلیل، توصیه می کنیم که کمی بعد از خرد کردن سیر، آن را مصرف کنید. ترکیبات فعال موجود در سیر که دارای خواص بسیاری برای سلامتی هستند شامل آلیسین، آجوئن و سایر ارگانوسولفیدها می شود که می تواند روش مناسبی برای کاهش علائم انگل باشد. دوز مناسب رای استفاده از سیر، یک میلی گرم سیر دو بار در روز است.
زردچوبه:

زردچوبه به دلیل داشتن یک جز فعال به نام کورکومین، خاصیت ضد انگلی در برابر شیستوزوما مانسونی دارد که یک انگل خونی در انسان است. محققان بر این باورند که کورکومین توانایی اختلال در لقاح کرم ها را دارد، در نتیجه عفونت را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که کورکومین ممکن است در برابر انگل پلاسمودیوم فالسیپاروم انسانی موثر باشد، که یکی از مرگبارترین انواع پلاسمودیوم است و موجب ابتلا اسنان به مالاریا می شود.
فلفل سیاه:

فلفل سیاه که به عنوان "پادشاه " ادویه ها شناخته می شود سابقه ای طولانی در طب سنتی به عنوان غذا (ادویه)و دارو دارد.

پیپرین، جز اصلی فعال در فلفل سیاه به دلیل توانایی در فراهم کردن کورکومین همراه با گیاهان و ادویه جات دیگر مشهور است.

دلیل دیگری که ممکن است بخواهید فلفل سیاه را داخل رژیم پاکسازی انگل بگنجانید، داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتری آن است. تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات خاصی در فلفل سیاه وجود دارد که توانایی از بین بردن باکتری های بیماری زا را دارند، یکپارچگی دیواره سلولی ،باکتری را از بین می برند، نفوذپذیری غشا سلولی را تغییر می دهند و فعالیت آنزیم های درون سلولی را مهار می کنند.
روغن زیتون:

روغن زیتون با هزاران سال استفاده سنتی به عنوان غذا و دارو، به دلیل ارزش غذایی قابل توجه و فواید سلامتی معروف است.

تحقیقات نشان می دهد روغن زیتون به دلیل داشتن خاصیت ضدمیکروبی و ضد انگلی طبیعی در برابر انواع مختلف باکتری ها، ویروس ها و دیگر عفونت های انسانی موثر عمل می کند. محققان بر این باورند که ترکیبات مختلف زیتون می تواند رشد انواع مختلف باکتری ها و قارچ ها را کاهش دهد.

روغن زیتون همچنین با زرد چوبه و فلفل سیاه ترکیب می شود و می تواند اثربخشی کلی در برابر انگل را افزایش دهد.
روغن نارگیل:

روغن نارگیل به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی قوی در برابر کاندیدا آلبیکنس، یک انگل قارچی شناخته شده در انسان ها مبارزه می کند. کاپریک اسید و لوریک اسید موجود در روغن نارگیل می توانند کاندیدا آلبیکنس را به طور موثر از بین ببرند و همچنین رشد باکتری های را مهار کنند.

ترکیب روغن نارگیل یا شیر نارگیل با زرد چوبه، یک روش موثر دیگر برای بهبود است.

سلمک معطر

گیاه سلمک را می توان به صورت مکمل مصرف کرد و یا اینکه به وعده غذایی خود اضافه نمود. مطالعات نشان می دهد که این گیاه معطر در درمان انگل روده موثر است و در صورت استفاده به اندازه، خطری برای بدن به وجود نمی آورد .اما مانند درمان های گیاهی دیگر باید دوز مناسب آن مصرف شود زیرا می تواند باعث مسمومیت شود. این گیاه را با نظر پزشک مصرف کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.
سرکه سیب:

مدت هاست از سرکه به عنوان دارو برای مبارزه با عفونت های انگلی در انسان ها استفاده می شود. در مطالعه ای به طور خاص، فعالیت ضدباکتریایی و ضد قارچی سرکه سیب را در برابر باکتری ایکولای، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس بررسی کردند.

سرکه سیب، پتانسیل ضد میکروبی چندگانه دارد و قادر به از بین بردن پروتیین های ساختاری و آنزیم های متابولیک پاتوژن ها است .از سرکه سیب می توانید در بسیاری از درمان های خانگی برای از بین بردن انگل ها استفاده کنید.

زنجبیل:

زنجبیل یکی دیگر از درمان های خانگی مشهور برای از بین بردن انگل های موجود در انسان ها است. زنجبیل فعالیت ضد میکروبی، ضد قارچی را در برابر انواع مختلف پاتوژن های انسانی از جمله استرپتوکوک میوتان، کاندیدا آلبیکنس ، آنتروکوک ، ای کولای، سالمونلا تایفی و باسیلوس دارد.
دارچین:

دارچین یکی دیگر از ادویه های طبیعی است که برای درمان بیماری های مختلف عفونی کاربرد دارد. دارچین همچنین خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد که ممکن است در برابر انواع مختلف پاتوژن ها موثر باشد، از جمله باکتری مرسا ، استرپتوکوس میوتن، میکوپلاسما هومینیس.

شواهد حاکی از آن است که ترکیب عصاره دارچین و زنجبیل ممکن است یک عامل درمانی جایگزین طبیعی برای درمان انگل ژیاردیازیس انسان باشد . ژیاردیازیس یک انگل شناخته شده انسانی است که دلیل شایع اسهال در انسان ها در سراسر جهان محسوب می شود.

افسنطین (خاراگوش) :

افسنط ین (Artemisia absinthium)به دلیل داشتن خاصیت در از بین بردن انواع مختلف کرم های کدو و کرم های نواری به خوبی شناخته شده است. محققان در مطالعه ای با ارزیابی تاثیر افسنطین برای درمان کرم نواری کوتوله نشان داند ،افسنطین قادر به ناتوان کردن کرم ها، مرگ و تغییرات ساختاری ، و از بین بردن اندام های حیاتی و تخم های کرم است.

گردو سیاه:

گردوی سیاه (juglans nigra)به دلیل توانایی در نابود کردن انگل های مختلف، باکتری ها، قارچ و عوامل بیماری زای ...مشهور است. تحقیقات نشان می دهد، گردوی سیاه شامل شش ترکیب آنتی باکتریایی که مسئول فعالیت ضد میکروبی هستند را شامل می شود.
پروبیوتیک ها

با انجام مطالعات بر روی حیوانات نشان داده شده است که پروبیوتیک ها می تواند درمانی موثر برای از ین بردن انگل ها باشند. اما این تحقیقات بر روی انسانها تا کنون وجود نداشته است . البته پروبیوتیک هایی مانند لاکتوباسیلوس ها می توانند در بهبود سلامت باکتری های خوب روده موثر باشند یا انگل ها را کنترل و از بین ببرند. این توجیه می تواند مصرف پروبیوتیک ها در درمان انگل را مناسب بداند اما متاسفانه شواهد کافی برای تائید آن وجود ندارد. در هر صورت پروبیوتیک ها دارای فواید دیگری برای سلامتی هستند و احتمال اینکه منجر به بیماری های دیگری شوند بسیار کم است. بنابراین مصرف پروبیوتیک ها با هدف تقویت باکتری های روده بسیار مفید است و هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند.
میخک :

میخک به دلیل داشتن خاصیت در مهار کردن تخم های انگلی و لارو در بدن معروف است که برای مختل کردن چرخه عمر انگل ضروری است.

میخک به دلیل داشتن فعالیت های ضدمیکروبی قوی در برابر باکتری ها و قارچ ها به عنوان یکی از عوامل ضدمیکروبی قوی در بین ادویه های دیگرمشهور است. محققان بر این باورند که خاصیت ضد میکروبی میخک به اوژنول ، اسید اولئیک و لیپیدها که در روغن های اسانس آن موجود است نسبت داده می شود.

مکمل های غذایی

علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از مکمل های غذایی نیز در تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن انگل ها مفید هستند مانند:

1. ویتامین C

ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است که همراه با مکمل زینک می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.
2. زینک (روی)

استفاده از روی ، عفونت انگلی را کاملا برطرف نمی کند اما مانند ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کند.

وقتی پای رژیم غذایی جهت پاکسازی انگل ها به میان می آید، باید غذا را بر اساس ارزش غذایی که دارد انتخاب کنید. فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی دیگر بهترین روش برای بهینه کردن عملکرد سیستم ایمنی در درمان بیماری های بالقوه هستند.

رای بهینه کردن سیستم دفاعی در برابر انگل ها و ربها شدن از شر آنها در سریع ترین زمان ممکن ، رژیم غذایی سالم نقش بسیار مهمی دارد . شستن صحیح همه میوه ها، سبزی جات و حبوبات برای پاک کردن هرگونه آلودگی احتمالی یکی از روشهای بسیار موثر است . نکته ی بعدی پختن گوشت در دمای مناسب است. همچنین مصرف فیبر زیاد ، گوارش و هضم غذا را سرعت می بخشد که موجب از ین رفتن کرم و انگل ها می شود. غذاهای سرشار از فیبر باعث تغذیه باکتری های خوب می شود که می توانند با عفونت های انگلی مبارزه کنند.

با مصرف چغندر، خربزه درختی، سیر، تخم کدو و هویج و نوشیدن آب فراوان ، سیستم بدن خود را از سموم، پاکسازی کنید.
دستورالعمل های بسیار خوب برای برطرف کردن انگل های روده
سالاد چغندر با تخم کدوی برشته

مواد لازم:

چغندر با برگ یک دسته
روغن زیتون سه قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق چایخوری
سرکه بالزامیک یک قاشق غذاخوری
خردل دیژان سه چهارم قاشق چایخوری
فلفل تازه یک چهارم قاشق چایخوری
سیر خرد شده یک تا دو حبه
تخم کدوی برشته یک چهارم فنجان

دستور تهیه:

فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید

برگ های چغندر را جدا کرده و کنار بگذارید. چغندرها را بشویید و آنها را در ظرف مخصوص فر قرار دهید. پس از ریختن کمی آب به ظرف ، روی آن را بپوشانید تا برشته شوند.

چغندرهای برشته و نرم شده را از فر خارج کنید و پس از خنک شدن ، آنها را خرد کنید.

برگ های چغندر را با آب سرد شستشو دهید و پس از خشک شدن، خرد کنید.

در کاسه ای روغن زیتون ، سرکه، خردل و فلفل و سیر را با یکدیگر مخلوط نمائید.

چغندرهای برشته و برگ های خرد شده را در ظرفی دیگر ریخته و سس تهیه شده را روی آن بریزید. در مرحله آخر ، تخم کدوی برشته را اضافه کرده و سرو کنید.

سس سالاد:

سس پاکسازی کننده انگل روده ،یکی از بهترین درمان های خانگی برای از بین بردن انگل ها است و واقعا مزه خوبی دارد. داخل سس از جعفری، ریحان، پونه کوهی، آویشن، و.... استفاده کنید.

نوشیدنی:

نوشیدنی های پاک کننده انگل روده را به عنوان بخشی ازدرمان داخل منوی رژیم خود بگنجانید.

همکاری با پزشک

عمل کردن رژیم پاکسازی انگل بستگی به شرایط شما دارد .با پزشک خود در مورد راههای درمانی و اینکه کدام برای شما مناسب ترین است صحبت کنید .پزشک در برخی موارد رژیم غذایی طبیعی را پیشنهاد می کند و در مواردی دیگر ممکن است از روش های دارویی برای از بین بردن انگل استفاده کند .اما به طور کلی رژیم غذایی سالم می تواند تاثیر و یا احتمال ابتلا به عفونت را محدود کند.

روش های پیشگیری از ابتلا به انواع انگل

اجتناب از نوشیدن آب آلوده
خودداری از مصرف سبزی خام در نقاط آلوده
مراجعه به پزشک و دقت در مداوای صحیح مبتلایان
توجه به پخت کامل گوشت گاو
شستشوی مکرر دستها با آب و صابون بخصوص قبل از غذا خوردن و بعد از اجابت مزاج
کوتاه کردن مداوم ناخن ها
عدم استفاده از کود مستراحی تازه در جالیزارها و مزارع سبزیکاری و صیفی کاری و باغهای میوه
شستشوی کامل سبزیجات و میوه هاب خام ، ضدعفونی کردن آنها قبل از مصرف بخصوص اگر از مزارع با کود حیوانی حاصل شده باشد.
جوشاندن آب آشامیدنی در مناطقی که آب لوله کشی وجود ندارد.
جلوگیری از بازی کودکان باخاک آلوده و همچنین وادار ساختن کودکان به شستن دستها با آب و صابون بعد از هر بازی.
اجتناب از اجابت مزاج در خارج از مستراح
درمان همزمان تمامی افراد خانواده ای که در آن عضوی به انگل روده مبتلا شده است ، جوشاندن ظروف، لباس های زیر و ملافه ای رختخواب در روزهای درمان برای از بین بردن تخم انگل ها.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: