۰

گفتگوی غنی و عبدالله با هیأت مذاکره‌کننده صلح

در آستانه آغاز مذاکرات بین الافغانی، رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله با هیات مذاکره‌کننده دولت دیدار و گفتگو کردند.
کد خبر: ۲۳۷۷۳۲
۱۵:۳۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، در آستانه آغاز مذاکرات بین الافغانی، رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله با هیات مذاکره‌کننده دولت دیدار و گفتگو کردند.

 ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که در این گفتگو، در مورد روند صلح و آغاز مذاکرات با طالبان بحث شده‌است.

رییس‌جمهور در این نشست خطاب به هیات مذاکره‌کننده گفته‌است: «خرسندم که در نتیجه تلاش‌های پیهم دولت به این مرحله حساس میرسیم و شما به عنوان تیم واحد و منسجم به نمایندگی از مردم و دولت افغانستان با گروه طالبان، مذاکرات صلح را آغاز می کنید.»

غنی به هیات مذاکره کننده اطمینان داده‌است که آنان به حیث تیم ملی، حمایت قوی مردم و دولت افغانستان را با خود دارند.

وی افزوده‌است: «هدف اساسی هیات ما خاتمه بخشیدن به خشونت ها به گونه بنیادی می باشد، زیرا مردم صلح پایدار و حفاظت از ارزش های جامعه نوین را می خواهند.»

غنی ابراز امیدواری کرده‌است که در مذاکرات صلح بر کاهش خشونت و آتش‌بس دایمی توافق صورت گیرد «تا هرچه زودتر به صلح پایدار و باعزت که خواست تمام مردم ما می باشد، دست یابیم».

دراین دیدار عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه خطاب به تیم مذاکره کننده، گفته‌است که این تیم در جریان مذاکرات به شمول حراست از حاکمیت ملی، ارزش‌ها، منافع ملی، جمهوریت، حقوق زنان، آزادی بیان و حمایت قوی از نیروهای امنیتی و دفاعی، از تمام مردم افغانستان به شمول خانواده های قربانیان، نمایندگی می کنید.

براساس گزارش‌ها قرار است که هیأت مذاکره‌کننده دولت فردا پنج‌شنبه، برای مذاکره با طالبان عازم قطر شود.

در این زمینه گزارش شده که یک هیأت پنج نفری به هدف فراهم‌سازی محل اقامت و امور تدارکاتی و ایجاد تسهیلات برای هیأت مذاکره‌کننده دولت به شهر دوحه، پایتخت قطر سفر کرده‌است.

حکومت برای تسریع آغاز مذاکرات، در دو روز گذشته حدود ۲۰۰ زندانی طالبان را از میان ۴۰۰ خطرناک این گروه آزاد کرده‌است. پیش‌تر نیز دولت افغانستان ۸۰ زندانی طالبان را از این جمع آزاد کرده‌بود.

منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که شمار باقی‌مانده زندانیان خطرناک طالبان نیز امروز یا فردا رها می‌شوند.

رهایی ۵ هزار زندانی طالب و یک‌هزار زندانی دولتی از سوی طالبان، پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است که در توافق دوحه ذکره شده‌است.

در این راستا حکومت افغانستان از ۵ هزار زندانی، ۴ هزار ۶۰۰ نفر آنها را کرد؛ اما سرنوشت ۴۰۰ نفر دیگر را از آنچه خطرناک گفته می‌شد، به لویه جرگه واگذاشت.

جرگه هم با رهایی این افراد موافقت کرد؛ اما برخی کشورها با رهایی شماری از زندانیان خطرناک طالبان مخالفت کرده‌بودند و به همین دلیل روند رهایی ۴۰۰ زندانی با تاخیر انجام می‌شود.

اگرچه حکومت اخیرا رهایی این افراد را به آزادی اسیران نیروهای ویژه ارتش که در اسارت طالبان هستند، مشروط کرده‌بود؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که این شرط از سوی طالبان پذیرفته شده‌است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: