۰

راهکار‌هایی طلایی برای تقویت حافظه و تمرکز هنگام مطالعه

تمرکز حواس و تقویت حافظه هنگام مطالعه یکی از مهم‌ترین عوامل برای یادگیری دقیق، کامل و ماندگار است.
کد خبر: ۲۳۷۴۶۳
۱۱:۰۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ممکن است جزو آن دسته از دانش آموزان یا دانشجویانی باشید که هنگام مطالعه دروس خود یا حفظ کردن آن‌ها با مشکلات بزرگی مواجه می شوید.

یکی از مهم‌ترین مشکلات دانش آموزان این روز‌ها عدم تمرکز حواس است، در واقع به علت پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به تمامی سایت‌ها بیشتر دانشجویان هنگام مطالعه گوشی موبایل را کنار خود قرار می‌دهند و با مطالعه هر یک صفحه با یک خط از کتاب و جزوه، آن را بسته و غرق دنیای مجازی می شوند.

اگر موفق شدن در یک آزمون اهمیت زیادی برای شما دارد، پس از قرار دادن گوشی موبایل در کنار خود پرهیز کرده و زمان خود را صرف توجه و تمرکز به مطالب جزوه کنید.

به یاد داشته باشید که اگر حواس خود را برای انجام کاری هماهنگ کرده و به موضوع معطوف کنید تمرکز حواس ایجاد می شود و هر چه تمرکز بیشتر باشد یادگیری دقیق تر، کاملتر و ماندگارتر خواهد بود. وقتی دقت و قدرت یادگیری افراد موفق و ناموفق در تحصیل را بررسی می کنیم، می بینیم که ریشه اختلاف این دو گروه در توانایی تمرکز آنان است.
عوامل مؤثر در تمرکز حواس هنگام مطالعه دروس را بشناسید

۱_ تا انگیزه و نیاز به چیزی نباشد تمرکز و توجه، دقیق نخواهد بود؛ بنابراین قصد و نیت خود را برای انجام همه کار‌ها از همان ابتدا مشخص کنید.
۲_ مطالعه را در یک مکان خاص و ثابت انجام دهید؛ چرا که تغییر مکان باعث عدم تعادل ذهنی در شما می‌شود و در اینصورت باید منتظر جواب منفی از فعالیت‌های خود باشید.

۳_ یکی از مهم‌ترین راهکار‌های تقویت ذهن و به یاد سپردن مطالب درسی، تکرار، تمرین و مرور ذهنی مطالب است.

۴_ به کارگیری فنون مطالعه را به هیچ عنوان فراموش نکنید چرا که سؤال درآوردن از متن درس، تجسم کردن مطالب در ذهن، علامتگذاری مطالب مهم، ربط دادن مطالب آموختنی به مطالب از قبل آموخته شده می تواند به تمرکز حواس بیشتر منجر شود.

فراموش نکنید که اگر با حفظ کردن دروس خود مشکل دارید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید.
۱_ با علاقه و انگیزه درس بخوانید.
۲_ مطالب درسی را با فعالیت‌های روزمره خود ربط دهید.
۳_ اول درس مشکلتر را در یک زمان معین، کامل یاد بگیرید، سپس درس‌های آسانتر را بخوانید.

متخصصان توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان در زمان خستگی به مطالعه دروس یا حفظ آن‌ها اقدام نکنید چرا که این کار باعث عدم تمرکز کافی خواهد شد، در چنین شرایطی بهترین کار این است که حدود نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه یک استراحت کوتاه مدت داشته باشید و سپس برای انجام کار خود اقدام کنید.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: