۱

واکنش جهان اسلام به اهانت به قرآن کریم در سوئد

سازمان همکاری اسلامی سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد را محکوم و این اقدام را مغایر با تلاش‌های بین المللی در راستای مبارزه با افراط‌ گرایی خواند.
کد خبر: ۲۳۷۴۳۶
۰۹:۱۴ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سازمان همکاری اسلامی سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد را محکوم و این اقدام را مغایر با تلاش‌های بین المللی در راستای مبارزه با افراط‌ گرایی خواند.

 خبرگزاری آناتولی گزارش داد سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه ای اهانت به قرآن کریم و سوزاندن نسخه‌ای از آن در سوئد را غیرقابل قبول خوانده و تاکید کرد این اقدام مغایر با تلاش‌های بین المللی در راستای مبارزه با تحریک و افراط گرایی است.

در این بیانیه تاکید شد که سازمان همکاری اسلامی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین اقدامی انجام خواهد داد.

اوایل روز جمعه یک گروه از افراط گرایان جناح راستی یک جلد کلام‌الله مجید را به آتش کشیدند که در پی آن اعتراضاتی در جنوب سوئد برگزار شد که به درگیری انجامید.

واکنش الازهر

مرکز اسلامی الازهر مصر نیز در بیانیه‌ای اقدام جمعه شب افراد تندرو در شهر «مالمو» واقع در جنوب سوئد در جریان تظاهرات نژادپرستانه علیه اسلام و مسلمانان را محکوم کرد.

الازهر در بیانیه رسمی خود، به شدت با این اقدام نژادپرستانه سوئدی‌ها که نقض آزادی‌های اساسی بدون احترام حداقلی به اعتقادات و مقدسات دیگران است، مخالفت کرد.

در ادامه بیانیه آمده که دوگانگی تعامل با پیروان ادیان مختلف، فقط باعث تشدید اسلام‌هراسی می‌شود که این مسأله با اصول احترام به آزادی و حقوق دیگران و اعتقادات آنها منافات دارد و علاوه بر آن، روی وحدت و امنیت جوامع تاثیر منفی می گذارد.

الازهر همچنین خواستار اتخاذ تدابیر بیشتری برای تضمین جلوگیری از چنین اقدامات کینه‌‌توزانه شد و تاکید کرد: در جوامع اروپایی، باید ضمانت‌های کافی برای مسلمانان وضع شود؛ به طوری که آزادی کامل را برای آنها تضمین کند تا مسلمانان بتوانند اعتقادت خود را بدون کوچکترین تهدیدی از سوی گروه های تندرو، بیان کنند.

واکنش سازمان ملل

میگوئل موراتینوس رئیس شورای تمدن‌های سازمان ملل قرآن‌سوزی توسط افراط‌گرایان در شهر مالموی سوئد را محکوم کرد.

وی با انتشار بیانیه‌ای حادثه جسارت نسبت به قرآن کریم را کاملاً غیرقابل قبول و توجیه‌ناپذیر دانسته گفت: این‌چنین اقدامات تأسف‌باری که از سوی تندروها انجام می‌شود منجر به خشونت و ایجاد شکاف میان جوامع بین‌المللی خواهد شد.

رئیس شورای تمدن‌های سازمان ملل همچنین از فعالان و رهبران دینی خواست اهانت به کتاب‌ها و اماکن مقدس، و همچنین خشونت به نام دین را محکوم کنند.

ترکیه جسارت نسبت به قرآن را محکوم کرد

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در پیامی توییتری نوشت: در قلب اروپا قرآن کریم را می‌سوزانند، سپس ادعای دفاع از عقل، دانش، آزادی و عدالت دارند.

وی افزود: آنها به هر کسی که مثل خودشان نباشد برچسب بی‌عقلی، مرتجع و دشمن آزادی می‌زنند. این بربرهای مدرن حد و مرزی برای بربریت نمی‌شناسند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اقدام تندروها در آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد را محکوم و آن را اقدامی جنایت‌آمیز خواند.

در این بیانیه آمده که آتش زدن قرآن، اقدامی جنایت‌آمیز و برخاسته از تروریسم و اقدامات تحریک آمیز برخی جوامع اروپایی علیه اسلام است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: کسانی که از این تندروی‌ها حمایت می‌کنند، مسئول کامل سیاست‌ها و اقدامات کینه‌توزانه علیه اسلام و مسلمانان هستند.

جنبش جهاد اسلامی از مسلمانان خواسته و در هر مکانی که هستند، این اقدام جنایت‌آمیز را محکوم کنند و مانع تلاش‌ها برای اهانت به دین، قرآن کریم و رسول الله (ص) شوند.

در پی این قرآن‌سوزی که جمعه، هفتم شهریورماه از سوی یک گروه از افراط‌گرایان جناح راست رخ داد و یک جلد کلام‌الله مجید به آتش کشیده شد، معترضان به خیابان‌ها ریختند و تنش بالا گرفت.

این قرآن‌سوزی در منطقه «روزنگارد» شهر مالمو به وقوع پیوست و فیلم آن به شکلی گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

پس از قرآن‌سوزی، پلیس سوئد در محل حضور یافت و عاملان این اقدام را از منطقه دور کرد. پلیس اعلام کرد که در پی این اقدام ضد اسلامی خشونت و اعتراضات بالا گرفت و معترضان با پلیس درگیر شدند.

راسموس پالودن، رهبر حزب افراط‌گرای دانمارک، برای برپایی تظاهرات و سوزاندن قرآن فراخوان داده و قرار بود خود در این تظاهرات شرکت کند؛ اما نیروهای امنیتی سوئد از ورودش به این کشور جلوگیری کردند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
واکنش شیعه نیوز هم سانسور بود! ولی برای دروغگو جلوه دادنم این ادعایم را حتما نمایش خواهد داد