۰

تعداد قربانیان زوال عقل سه برابر تصورات قبلی است

مطالعات جدید محققان دانشکده پزشکی بوستون نشان می‌دهد تعداد مرگ و میر ناشی از زوال عقل سه برابر بیشتر از آماری است که تاکنون تصور می‌شد.
کد خبر: ۲۳۷۱۳۲
۱۴:۴۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، بر اساس این آمار، ۱۳.۶ درصد از علل مرگ و میر ناشی از زوال عقل است، در حالی که قبلا تصور می‌شد این آمار حدود پنج درصد باشد. بنابراین اکنون می‌توان زوال عقل را یکی از مهمترین علل مرگ ومیر برشمرد.
این نتایج نشان می‌دهد باید منابع مالی بیشتری به علل و تشخیص این عارضه اختصاص داد. محققان انجام نشدن آزمایش‌های روتین برای تشخیص زوال عقل را در مراحل اولیه که ممکن است ناشی از مسائل مالی یا ترس از ننگ اجتماعی باشد، موثر می‌دانند. عوامل مختلفی در بروز زوال عقل موثر است و افراد کم‌سواد بیشتر در معرض این اختلال هستند.
نتایج این مطالعه زنگ خطری برای پیشگیری از این عارضه در تمام افراد است.
آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. یکی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر، تجمع پلاک‌های پروتئین آمیلوئید در مغز است. آمیلویید یک اصطلاح عمومی برای پروتئین‌هایی است که به طور طبیعی در بدن بوجود می‌آید. در مغز افراد سالم، این پروتئین نابود می‌شود؛ ولی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، تجمع می‌یابد. در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد زوال عقل
- آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است.
- زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.
- زوال عقل نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد،‌ بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
- در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.
- گرچه قربانیان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست.
- حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند.
نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: