۰

چگونه فردی خوش بین باشیم

مطالعات نشان داده اند افراد خوش بین نسبت به افراد بدبین استرس کم تر، سیستم ایمنی قوی تر و کلا از سلامتی بالاتری برخوردار هستند. گفته می شود طرز فکر منفی (بدبینانه) باعث استرس بیشتری می شود، زیرا هورمون های استرس بیشتری در بدن ترشح خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۷۰۰۵
۱۳:۱۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، خوش بینی و طرز فکر مثبت با هم در ارتباط هستند. اگر فکر کنید یک موقعیت نتیجه مثبتی خواهد داشت، به احتمال خیلی زیاد این اتفاق خواهد افتاد. مهم است بدانید نتایج مثبت صرفا از تفکر مثبت تاثیر نمی گیرند، بلکه از ذهنیت، اطمینان به نفس، و اعتماد به نفس شخص هم تاثیر می گیرند.

ذهنیت، اعتمادبه نفس و اطمینان به خود به شما اجازه می دهند زندگی را بهتر اداره و مدیریت کنید. به دلیل اعتماد به نفستان، قادر خواهید بود موقعیت ها را بهتر قضاوت کرده و به درستی تصمیم بگیرید. اعتماد به نفس بالا باعث می شود احساس کنید روزهای بد کم تری دارید و نسبت به خودتان احساس بد کم تری داشته باشید و یا این که آرزو کنید ای کاش جای کس دیگری بودید.
۱- از خودتان مراقبت کنید.

ممکن است خودخواهانه به نظر بیاید، اما شما باید قبل از هر کس دیگر از خودتان مراقبت کنید، وگر نه نمی توانید برای دیگران خوب باشید. اگر بدون توجه به خودتان دائما به دیگران خدمت کنید در نهایت تمام خواهید شد. از شور و شوق، انرژی و خوش بینی خالی خواهید شد. اگر برای مراقبت از خود وقت بگذارید می توانید خود را دوباره شارژ کنید و می توانید دوباره در خود اشتیاق، انرژی و خوش بینی ایجاد نمایید.
۲-چیزهایی که انرژی شما را تحلیل می برند، رها کنید.

اگر در زندگی شما چیزی وجود دارد که زندگی را به شما سخت کرده است، از شر آن خلاص شوید. شما در زندگی به چیزها یا آدم هایی که همه چیز را از شما می گیرند نیاز ندارید. این ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد، مخصوصا اگر او فرد مهمی در زندگی تان باشد، اما این کار را انجام دهید. مطمئن باشید حالتان بهتر خواهد شد.

۳ – ذهنتان را با افکار مثبت تغذیه کنید.

آیا اخبار شما را ناراحت می کند؟ پس روزنامه را زمین بگذارید و تلویزیون را خاموش کنید. یک کتاب خوب بخوانید. آیا این جمله را شنیده اید:” اگر به آن آشغال بدهی، آشغال تحویلت می دهد”. پس اگر دائما چیزهای منفی به خورد خودت بدهی، آن چیزهای منفی در افکار و زندگی شما ظاهر خواهند شد.
۴ – یادتان باشد همیشه یک گزینه برای انتخاب دارید.

آیا شغلتان را دوست ندارید؟ خب سراغ شغل دیگری بروید. آیا پول و فرصتی برای تعطیلات دارید که نمی خواهید از دست بدهید؟ پس از آن استفاده کنید و به چیز های مثبت آن فکر کنید.
۵ – علایق خود را ارضا کنید.

چه چیزی واقعا به شما هیجان می دهد. آیا دوست دارید نقاشی کنید؟ آیا دوست دارید بنویسید؟ یا شاید دوست دارید بخوانید؟ پس انجامش دهید! برای چیزهایی که شما را خوشحال می کنند وقت بگذارید و از انجام آن ها احساس گناه نکنید.
۶ – چیزهای منفی را از خود بیرون و دور کنید.

آیا روز بدی را می گذرانید؟ پس به سطل زباله لگد بزنید. از اعماق ریه هایتان فریاد بزنید. هر کاری که می توانید انجام دهید تا آن چیز منفی را از خود بیرون کنید. نگذارید در شما بماند و فاسد شود. چون فقط بدتر می شود. وقتی احساس می کنید افکار منفی به سراغ شما می آیند، قدم بزنید، ورزش کنید یا هر کاری باعث می شود حالتان بهتر شود.
۷ – اهدافتان را دنبال کنید.

آیا رویایی دارید که دوست دارید به واقعیت تبدیل شود؟ پس آن را دنبال کنید! هر کاری که لازم است انجام دهید تا رویایتان محقق شود. در آن صورت خیلی خوشحال تر و راضی تر خواهید بود.

۸ – برای روز های بد برنامه ریزی کنید.

بدانید و قبول کنید که آسمان هر روز آفتابی نیست. روزهای بد هم وجود دارند. برای همه ی آدم ها. یک برنامه ی پشتیبانی برای روزهای بد داشته باشید. لیستی از آهنگ های آرامش دهنده در موبایل خود برای روزهای بد داشته باشید. روزهایی که ناراحت هستید می توانید این آهنگ ها را با هدفون گوش دهید و قدم بزنید.
۹ – از چیزهای کوچک و ساده لذت ببرید.

اغلب آنقدر در زندگی گرفتار می شویم که یادمان می رود چیزهای کوچک شادی آور را در نظر بگیریم. برای بازی کردن با بچه هایتان وقت بگذارید. به ابرها نگاه کنید. به پیاده روی بروید و به گل ها و درختان نگاه کنید. این ها چیزهای کوچکی هستند که زندگی را بزرگ می کنند.
۱۰ – لحظاتی برای خندیدن وقت بگذارید.

وقتی می خندید بدن شما اندورفین ترشح می کند که باعث می شود حس خوبی به شما دست دهد و حال روحی مثبتی در شما ایجاد شود. وقتی حال روحی بهتری داشته باشید، مثبت تر خواهید بود و در نتیجه نگرش خوشبینانه تری به زندگی خواهید داشت.

۱۱ – تحرک داشته باشید.

ورزش هم مانند خنده باعث ترشح اندورفین می شود. پیاده روی و دوچرخه سواری کنید و کاری انجام دهید که باعث تحرکتان شود.

۱۲ – سبک زندگیتان را بهبود دهید.

مهم ترین چیزی که به شما کمک می کند زندگی مثبت تر و خوشبینانه تری داشته باشید، بهبود سبک زندگیتان است. بهتر بخوابید، رژیم غذایی متعادل تری داشته باشید و بیشتر ورزش کنید. ورزش های مقاربه و یوگا به بهبود تمرکز شما کمک خواهند کرد.
۱۳ – سرمشق و الگو داشته باشید.

کسی را که تحسین می کنید و دوست دارید مثل او باشید به عنوان الگو انتخاب کنید. عکسی از خودتان و الگویتان را جایی بگذارید که همیشه ببینید. اطراف آن عکس نقل قول های مثبتی بگذارید که به پیشرفت شما کمک کند.
۱۴- به توانایی هایتان ایمان داشته باشید.

بدانید هر کاری را که همه ی ذهنتان را به آن معطوف کنید می توانید انجام دهید. افراد ممکن است بعد از شکست تمرکز بر هدف را از دست بدهند، اما باید از اشتباهات درس گرفت و آن ها را دفعه ی بعد تکرار نکرد. از استعداد ها و توانایی هایتان نهایت استفاده را ببرید، بعد از انجام این کار می توانید فقط انتظار چیزهای خوب را داشته باشید.
۱۵- منظم باشید.

تفکر مثبت به تنهایی شما را به هدف نمی رساند. شما باید با عمل و تلاش زیاد آن را حمایت کنید. برای به کار بستن افکار مثبت باید منظم، وقت شناس و دارای ویژگی خود کنترلی باشید. شما باید یک جدول زمانی تنظیم کنید و دقیقا آن را دنبال کنید.

۱۶- از گفتن حرف های منفی درباره ی خود اجتناب کنید.

خود صحبتی چیزهایی است که در ذهنتان به خودتان می گویید. اگر خود صحبتی شما منفی باشد، عزت نفس شما آسیب می بیند. اگر خود صحبتی شما مثبت باشد، عزت نفس تان رشد خواهد کرد. هر وقت شروع کردید به افکار انتقادی درباره ی خودتان، آن ها را در نطفه خفه کنید.
۱۷ – از شوخی استفاده کنید.

گاهی اوقات صرفا دیدن جنبه ی طنز موقعیت ها کمک می کند تا نگرش خود را روشن و استرس خود را کاهش دهید. شما باید حتی در موقعیت های چالش انگیز آماده ی شوخی و خندیدن باشید.
۱۸ – خوش بینی را در خود پرورش دهید.

یادگیری مثبت فکر کردن و خوش بین بودن، مانند پرورش ماهیچه است. هر چه آن را بیشتر به کار ببرید، بیشتر قوی می شود. وقتی اتفاقات رخ می دهند، چند لحظه آن ها را تحلیل کنید. اگر لازم است به خودتان مهلت دهید و برای اتفاقاتی که خارج از کنترل شما هستند خود را سرزنش نکنید.
۱۹ – همه چیز را در جای خودشان قرار دهید.

چون اول صبح اتفاق بدی افتاده (مثلا افتادن لیوان چای از دستتان)، معنی اش این نیست که آن روز، روز بدی خواهد بود. شما در آن لحظه سهل انگاری کرده اید و لیوان افتاده است و آن یک اتفاق بوده است. بدانید که اتفاقات ناامید کننده رخ می دهند، و زندگی همین است.

۲۰ – طرز برخورد خود را انتخاب کنید.

گاهی اوقات گفتنش از انجامش راحت تر است. این امر خیلی مهم است زیرا طرز برخورد گویای همه چیز است. طرز برخورد شما روز و حتی زندگی شما را شکل می دهد. اگر انتخاب کنید که با طرز برخورد مثبت و شاد زندگی کنید، زندگی بسیار مثبت تری خواهید داشت.

۲۱ – اجتماعی باشید و از گوشه گیری اجتناب کنید.

کناره گیری از دیگران قطعا منفی بودن، بدبینی و در نهایت افسردگی به بار می آورد. از این حالت بیرون بیایید. معاشرت کنید و بگذارید دیگران بفهمند که با آن ها اشتراکاتی دارید. یک زندگی اجتماعی سالم به شما فرصت های زیادی می دهد که در شادی ها شریک شوید.
۲۲ – به دیگران کمک کنید.

کمک کردن به دیگران بدون انتظار پاداش یا تشکر قطعا در داشتن یک زندگی خوش بینانه مهم است. در اتوبوس صندلی خود را به یک فرد مسن یا معلول بدهید. غذای خود را با یک فرد مستمند تقسیم کنید. انجام این کارها باعث خود خوشنودی می شود که منجر به زندگی خوشبینانه تر خواهد شد.
۲۳ – واقع بین باشید.

این واقعیت که زندگی بالا و پایین دارد را انکار نکنید. اتفاقات بد برای همه پیش می آیند. روبرو شدن با این واقعیت و برخورد رو در رو با آن خیلی بهتر از نادیده گرفتن آن است. وقتی این واقعیت را بپذیرید بهتر و با یک برخورد خوش بینانه تر می توانید با مشکلات روبرو شوید، به جای این که قربانی رویداد های اطرافتان باشید.
۲۴ – به توانایی هایتان اعتماد داشته باشید.

چه در تنهایی و چه در مقابل دیگران هرگز خود را دست کم نگیرید. شما توانایی ها و قدرت های پنهانی دارید که وقتی به آن ها نیاز باشد ظاهر خواهند شد. باور کنید که می توانید در خود و دیگران تغییرات مثبت ایجاد کنید و در نتیجه دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنید.

۲۵ – راست با یستید و قدم های بزرگ بردارید.

یک فرد مثبت احساس غرور می کند، تند راه می رود و قدم های بزرگ برمی دارد اما یک فرد بدبین این گونه نیست. وقتی احساس غرور می کنید، اعتماد تراوش می کنید. چرا این امر مهم است؟ شما باید سرتان را بالا بگیرید و راست بایستید. وقتی راست می ایستید، بهتر می توانید نفس بکشید. وقتی بهتر نفس می کشید، احساس بهتری دارید. وقتی احساس بهتری داشته باشید، روشن تر و خوش بینانه تر فکر می کنید.
۲۶ – با تن صدای شادتری صحبت کنید.

یادتان می آید آخرین باری که ناراحت بودید و تلفنتان زنگ خورد و سعی کردید با صدای شاد جواب تلفن را بدهید؟ یادتان می آید چقدر حالتان بهتر شد؟ تحقیقات نشان داده اند آن احساسی را که سعی می کنی نشان دهی واقعا حس خواهی کرد. اگر شاد (خوش بینانه) رفتار کنی آن را حس خواهی کرد.
۲۷ – الگو باشید.

همان طور که نیاز دارید در زندگی یک الگوی مثبت داشته باشید، نیاز دارید که الگوی مثبتی برای دیگران باشید. ضرب المثلی می گوید ” از هر دست بدهی، با همان دست می گیری “. وقتی برای دیگران الگو باشید، به خودتان کمک می کنید که خوش بین تر باشید. سعی کنید مثل یک فرد خوش بین رفتار کنید و الگوی دیگران باشید.

۲۸ – هدف گذاری کنید ( و سعی کنید به آن برسید).

چند هدف کوتاه مدت و بلند مدت برای خودتان تعیین کنید. هر روز لیستی از کارهایی که باید انجام دهید بنویسید و هر کدام را که انجام می دهید تیک بزنید. این امر حس پیشرفت به شما می دهد. بنویسید که در یک سال می خواهید به کجا برسید، و همچنین اقداماتی که برای رسیدن به آن هدف می خواهید را انجام دهید. هر کدام را که انجام می دهید و تیک می زنید، احساس رضایت بیشتری می کنید و خوش بین تر خواهید شد.
۲۹ – خود را خلاق نشان دهید.

راه هایی برای نشان دادن خلاقیت خود پیدا کنید. خلاقیت را می توانید در لباس پوشیدن، چیدمان وسایل خانه، نوشتن، نقاشی کردن یا حتی در روش برنامه ریزی روزانه ی خود نشان دهید. هر کاری انجام می دهید در آن خلاقیت داشته باشید. در این صورت احساس بهتری نسبت به خودتان و توانایی هایتان خواهید داشت و در نتیجه خوش بین تر خواهید بود.
۳۰ – مقابل آینه صحبت کنید.

همان طور که در ذهن می توانید به خودتان دلگرمی بدهید، زبانا هم می توانید این کار را انجام دهید. به آینه نگاه کنید و چیزهای مثبت به خودتان بگویید. چه طور به نظر می آیید، چه حالی دارید و چه می خواهید. به خودتان بگویید که در آن روز می خواهید چه کار کنید. بلند صحبت کردن با خود عجیب به نظر می رسد، اما هر قدر چیزها را با صدای بلندتری به خود بگویید، بیشتر احتمال دارد به آن ها اعتقاد پیدا کنید و ملکه ذهنتان شود.
۳۱ – آرام باشید.

کارایی مغز شما تحت استرس پایین می آید. تنش جریان قدرت فکر را دفع می کند. وقتی مشکلات زیاد می شود و استرس شروع می شود، سعی کنید چند نفس عمیق بکشید. خود را آرام کنید و افکار مثبت را به جریان بیندازید.

۳۲ – گذشته با آینده برابر نیست.

شاید شما قبلا مشکلاتی داشته اید، که البته همه ی ما داریم. اگر چیزی بد شروع می شود معنی اش این نیست که قرار است بد به پایان برسد. اجازه ندهید یک شروع بد به یک پیشگویی صادقه برای یک پایان بد تبدیل شود. شما هر وضعیتی را با نوع واکنش تان به آن می توانید تغییر دهید.
۳۳ – شما علت هستید، نه نتیجه.

در این نگرش گیر نیفتید که همه ی اتفاقات بد فقط برای شما پیش می آیند. به چیزهایی فکر کنید که می توانید باعث شوید اتفاق بیفتند. شما یک نیروی قوی هستید و می توانید هر کاری را انجام دهید. زندگی پر از ریسک است. همه ی ریسک ها به پایان خوش نمی انجامند و به همین دلیل آن ها را ریسک می نامند. خوب و بد را با هم ببینید، غم و شادی را با هم ببینید و صرفا به بدی ها و غم ها فکر نکنید.

۳۴ – شاکر باشید.

صرفا شکرگزاری به این دلیل که امروز هم زنده اید، می تواند به شما کمک کند تا فرد خوش بینی باشید. شکرگزاری برای هر چیزی در زندگی حتی چیزهای بد، می تواند به شما کمک کند تا هر وضعیتی را تغییر دهید. اشتباهات درس هستند و گذشته در ذهن شماست.
۳۵ – به خودتان تبریک بگویید.

روند فکری خود را بررسی کنید. اگر می بینید روند فکری مثبتی داشته اید، به خودتان تبریک بگویید. تقویت مثبت خیلی به تغییر رفتار کمک می کند.
۳۶ – کمک بگیرید.

یکی از اعضای خانواده که فرد مثبتی است یا یک دوست مطمئن پیدا کنید. وقتی افکار منفی به سراغ شما می آیند، آن فرد مثبت را صدا کنید تا از او دلگرمی و بازخورد مثبت بگیرید.

۳۷ – روی این قضیه کار کنید.

تفکر مثبت و منفی دکمه ی خاموش و روشن ندارند. خوش بینی فورا اتفاق نمی افتد. مثل هر هدف دیگری، خوش بینی را هم باید دنبال کرد و روی آن کار کرد. خوش بینی مثل ماهیچه است، هر قدر بیشتر آن را ورزش دهید، قوی تر خواهد شد.

منبع : هنر فردی

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: