۰

نگرانی اسرائیل از توسعه برنامه اتمی عربستان سعودی

برخی مقامات اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی پس از گزارش‌های منتشر شده درباره وجود تأسیسات اتمی در عربستان سعودی، از این اقدام بشدت ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۲۳۶۷۰۸
۱۲:۲۴ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، پس از آنکه روزنامه‌های «وال استریت ژورنال» و «نیویورک تایمز» گزارش‌هایی درباره وجود تأسیسات اتمی در عربستان سعودی منتشر کردند، برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی از پیشروی همکاری‌های ریاض و پکن در این زمینه بشدت ابراز نگرانی کردند.

وال‌استریت‌ژورنال حدود دو هفته پیش به نقل از مقامی غربی فاش کرد عربستان با کمک چین در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب این کشور اقدام به ساخت تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم کرده است. روزنامه نیوریورک تایمز نیز به نقل از سازمان اطلاعات آمریکا از وجود یک سازه در نزدیکی پایتخت عربستان سعودی خبر داده بود که به گفته این سازمان‌، شاید یکی از سایت‌های اعلام نشده هسته‌ای عربستان سعودی باشد.

به گزارش پایگاه خبری «عرب۴۸»، «باراک راوید» خبرنگار سیاسی وبگاه صهیونیستی «والا» در گزارشی به نقل از مقامات صهیونیست نوشت: «برخی مقامات در سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل به نزد همتایان خود در دولت آمریکا رفتند و نگرانی شدید خود را از همکاری عربستان سعودی و چین در زمینه هسته‌ای ابراز داشتند».

در این گزارش آمده است:‌ «اسرائیل در مواجهه با ایران، عربستان را یکی از همپیمانان اصلی خود می‌داند تا جایی که روابط محرمانه و بسیار حساس خود را با این کشور حفظ می‌کند. مقامات امنیتی اسرائیل امید دارند که عربستان نیز راه امارات را بپیماید و به سوی عادی‌سازی رسمی روابط با اسرائیل پیش‌ برود یا حداقل برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را به چنین اقدامی ترغیب کند».

طبق این گزارش، برخی مقامات بلندپایه در کابینه رژیم صهیونیستی تأکید کرده‌اند که این داده‌ها باعث شده است دفتر نخست‌وزیری این رژیم به علت ترس از آسیب دیدن روابط ریاض-تل‌آویو، از نظر سیاسی و دیپلماتیک با حساسیت با سعودی تعامل داشته باشند.

گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا نیز شامگاه روز گذشته به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور هشدار دادند برنامه‌های موشکی و هسته‌ای اعلام‌نشده عربستان سعودی تهدیدی جدی در برابر تلاش‌های صورت گرفته در زمینه جلوگیری از اشاعه جنگ‌افزارهای هسته‌ای در منطقه ایجاد می‌کند.

این منابع در ادامه اظهارات خود افزودند که سرویس‌های اطلاعاتی، وزارت‌خارجه، وزارت امور اطلاعات، وزارت امنیت و نهاد مربوط به انرژی هسته‌ای در این رژیم، به تحولات برنامه هسته‌ای عربستان سعودی بسیار توجه دارند و لحظه به لحظه آن را زیر نظر می‌گیرند؛ با این حال، دفتر «بنیامین نتانیاهو»‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تمام این نهادها دستور داده است که تحت هر شرایطی که شده به‌صورت علنی به این مسئله نپردازند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «فیصل بن فرحان» وزیرخارجه عربستان سعودی، روز گذشته، در سفر به آلمان در اظهاراتش درباره فلسطین مدعی شد که این کشور با هر گونه اقدام که هدف آن اشغال اراضی فلسطین باشد، مخالفت است؛ با این حال، عربستان سعودی به طور مستقیم به مسئله عادی‌سازی روابط ابوظبی با تل‌آویو نپرداخت.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: