۲

آیا مجلس یازدهم به مسئله جمعیت توجه می‌کند؟

طرح تشکیل "کمیسیون ویژه جمعیت" هر بار از اولویت مجلس یازدهم خارج شده تا شاهد باشیم بعد از گذشت حدود سه ماه از آغاز به کار این مجلس نیز، هنوز اقدام درخوری برای مسئله حیاتی و مهم "بحران جمعیت" که به‌کرّات مورد هشدار و تأکید رهبری بوده، صورت نگرفته است.
کد خبر: ۲۳۶۷۰۲
۱۱:۵۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مجلس شورای اسلامی یازدهم با اعلام وصول "طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده" فعالیت خود را آغاز کرد، این اتفاق نوید‌بخش اتفاقات خوبی است که می‌تواند به تسهیل ازدواج جوانان و فرزندآوری زوج‌ها منجر شو‌د.

تا این جای کار می‌توان این اقدام جمعیتی را به‌فال نیک گرفت؛ در ادامه برای تمرکز و پیگیری بر مسئله حاد کاهش جمعیت، موضوع تشکیل "کمیسیون ویژه جمعیت" مطرح شد؛ در ابتدای امر این طرح مورد استقبال و تأیید نمایندگان مجلس شوری اسلامی قرار گرفت.

اما طرح تشکیل این کمیسیون ویژه هر بار از اولویت مجلس خارج شد تا شاهد باشیم بعد از گذشت حدود سه ماه از آغاز به کار مجلس، هنوز اقدام درخوری در این رابطه صورت نگرفته است؛ اگرچه با وجود فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های موجود در کشور، زمینه‌‌هایی برای توجیه غفلت نمایندگان مجلس یازدهم فراهم آمده است! اما به‌طور حتم برای جلوگیری از تبعات، هزینه‌های مرتبط و معضلاتی که در سال‌های آینده کشور را تهدید می‌کند، می‌توان راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از روند کاهش جمعیت کشور تدوین و اجرایی کرد.

در این رابطه، فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز به اهمیت تشکیل "کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت" پی برده‌اند و هر کس به‌سهم خود برای تبیین اوضاع بد جمعیتی کشور فعالیت می‌کند؛ شنبه هفته جاری مصادف بود با 25 ذی‌الحجه، روز خانواده و تکریم بازنشستگان، بر این اساس در ادامه به برخی از توییت‌هایی که اخیراً با موضوع تشکیل "کمیسیون خانواده و جمعیت" منتشر شده است اشاره می‌کنیم:

پیمان علیشاهی در کاریکاتوری به لزوم استقلال کمیسیون خانواده و جمعیت از کمیسیون فرهنگی اشاره کرده است با این عنوان:

"کمیسیون شلوغ فرهنگ مجلس پاسخگوی مشکلات ازدواج جوانان نیست!"

 

"Afsane-SE" به آمار عجیب و نگران‌کننده سقط‌ جنین در کشور اشاره کرده و نمایندگان مجلس را مورد خطاب قرار داده است:

"سقط غیرمجاز روزانه 2000 جنین در ایران! رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده از سقط غیرمجاز روزانه 2000 جنین در ایران خبر داد، چرا خانواده برای نماینده‌ها مهم نیست؟"

 

"Iranian Shia" با ابراز تعجب از قصد مجلس برای لغو تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده نوشته است:

"باورم نمی‌شه، چطور ممکنه یه مجلس، انقلابی باشه و با تشکیل #کمیسیون_خانواده که مثل #نون_شب واجبه، مخالفت کنه. #احمق_نباشیم"

 

"mirzadeh__93" هم با اشاره به این موضوع که اکثر کشورهای جهان برای تشویق به ازدواج و فرزندآوری از سیاست‌های تشویقی استفاده می‌کنند، نوشته است:

"اجرای سیاست‌های تشویقی «#فرزندآوری‌» در 65 درصد کشورهای جهان!!!! بعد به ما بابت کنترل جمعیت جایزه میدن و ازمون تقدیر می‌کنن به‌نظرتون چه فکری دارن درموردمون می‌کنن واقعاًاااا!!!"

 

"Zohre Abbasi" به‌نقل از برژینسکی، مشاور ارشد سابق امنیت ملی آمریکا نوشته "از فکر حمله پیش‌دستانه به تأسیسات هسته‌ای ایران اجتناب کنید! یک بازی طولانی‌مدت را انجام دهید، چون زمان آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران، به‌نفع حکومت کنونی نیست" و در ادامه اضافه کرده است: "از فکر حمله پیش‌دستانه به تأسیسات هسته‌ای کشور اجتناب کنید، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران را بچسبید!! و مسئولان در خواب... علی برکة الله..."

 

"Zohre Abbasi" همچنین تأثیر جمعیت به‌روی قدرت اقتصادی را مدنظر قرار داده و نوشته است:

"چین دقیقاً در 40 سال گذشته تا مرحله یک ابرقدرت اقتصادی پیش رفته است و هند هم با جمعیت جوانی که دارد رشد فزاینده‌ای را برای آینده متصور است؛ کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا و ژاپن که جمعیت جوان کمتری دارند گاهی مجبورند نیروی کار را از خارج تأمین کنند."

این موارد تنها بخشی از مطالب و موضوعاتی است که در فضای مجازی و میان فعالان رسانه‌ای ردوبدل می‌شود اما با کمی بررسی مشخص می‌شود که این مطالب همگی قابل استناد بوده و در سطح دیگر کشورها ثابت شده‌اند؛ هیچ کشوری نمی‌تواند تأثیرگذاری "جمعیت" را در ابعاد مختلف جامعه خود نادیده بگیرد.

تشکیل "کمیسیون ویژه جمعیت" گام کوچکی در این رابطه است؛ کشور ما از سال 80 وارد پنجره جمعیتی شده است، به‌گفته پژوهشگران این فرصت کم‌نظیر رشد و شکوفایی جمعیت تنها 30 سال به‌طول خواهد انجامید، متأسفانه 20 سال از این دوره طلایی ازدواج و فرزندآوری نسل جوان گذشته است و تنها 10 سال برای اقدام فوری در این زمینه فرصت داریم!

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
ناشناس
Canada
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
از کسی که کارش تراکم فروشی است توقع داری نانِ خودش را آجر کند؟
نه تنها به فکر حلّ مشکل انفجار جمعیّت نیست که با کمال پررویی رقابت با قوم یأجوج و مأجوج (هندوچین) را هدف گرفته
به فکر تربیت و تعالی رعیّت که نیست؛ درد هرکس به جون خودش! غصّۀ نداریش هم به ماچی؟ سنگینی‌اش بر زمین، رزقش با خداست، پس هرچه بیشتر بهتر!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
همانطور که مجلس و دولت و دولتمردان گذشته و حال و دائم به همه امور حواسشون هست و همه چی آرومه مطمئنا مجلس یازدهم به این مورد نیز اهتمام خواهد وررررزید