۰

چگونه از حریم خانواده و همسر در فضای مجازی مراقبت کنیم

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با وجود مزیت‌های فراوان، آسیب و بحران‌های نوپدیدی را برای خانواده‌ها به همراه داشته است.
کد خبر: ۲۳۶۶۶۵
۰۹:۳۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، طاهر علیزاده متخصص روانشناسی و مشاوره گفت: با گسترش فضای مجازی و اینترنت نوع جدیدی از ارتباط غالب را شاهد هستیم و این مسئله وضعیتی برای افراد ایجاد کرده است که پیش از این سابقه چنین تحول سریع و ناگهانی در تاریخ ارتباطات بشر شاهد نبودیم.

او در ادامه افزود: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با وجود مزیت‌های فراوان و رفاهی که برای ارتباط جامعه بشری ایجاد کرده به همان نسبت و حتی فراتر از آن، آسیب و بحران‌های نوپدیدی را به همراه داشته است. طبق نظریه رابین دانبار هر انسان با توجه به حجم مغزی خود دامنه ارتباط محدودی دارد، یعنی انسان با توجه به حجم مغزی خود می‌تواند ۱۵۰ نوع ارتباط داشته باشد.

علیزاده بیان کرد: فضای مجازی با ورود به روابط انسانی، از حجم ارتباطات واقعی کاسته و به تعداد روابطی که هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند، افزوده است. اگر توانایی مدیریت ارتباط سالم را نداشته باشیم ممکن است مهم‌ترین بخش روانی انسان یعنی روابط دچار اختلال شود. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیازمند یادگیری و داشتن ظرفیت و مهارت‌هایی است که می‌توانیم پتانسیل آسیب این ابزار را به رشد تبدیل کنیم. یکی از چالش‌های جدید مربوط به شبکه‌های اجتماعی مراقبت از فضای حریم خصوصی خانواده است که در سال‌های اخیر این بستر یکی از ابزار‌هایی بوده که افراد از طریق آن به حریم خانواده‌ها آسیب زده‌اند.

راهکارهای مراقبت از حریم خصوصی خانواده در فضای مجازی

این متخصص روانشناسی مطرح کرد: با رعایت نکات توصیه شده زیر می‌توانیم بهتر و بیشتر از حریم خصوصی خانواده در فضای مجازی مراقبت کنیم؛

تعیین محدودیت دسترسی دیگران:

با محدود کردن دسترسی افراد ناشناس و صرفا ارتباط با افراد آشنا، می‌توان تا حد زیادی خطر‌های این بستر را کاهش داد.

بررسی دلایل و تعیین اهداف حضور در شبکه‌های اجتماعی:

افراد باید از خود بپرسند حضور در این فضا برای رفع کدام نیاز است و آیا هدف خاصی برای حضور در این شبکه اجتماعی دارم؟ برخی افراد از حضور در شبکه‌های اجتماعی اهداف پنهانی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وقت کشی، عدم تحمل تنهایی، نیاز به خودنمایی، ارضای نیاز‌های مربوط به خودشیفتگی و پیدا کردن سوژه برای تخلیه خشونت اشاره کرد.

طاهر علیزاده افزود: همچنین شناسایی اعتیاد احتمالی به فضای مجازی و تلاش برای رفع آن و توجه به انگیزه‌ها و امیال ممنوع از جمله موراد مهم برای حفظ حریم شخصی و خانواده محسوب می‌شوند. برخی از افراد با وجود تعهد و تعقل، آگاهانه به دنبال شروع روابط غیر مجاز هستند. باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از خیانت‌ها و پیمان شکنی‌هایی که در خانواده صورت می‌گیرد به شکل ناگهانی نیست. افراد آرام آرام و در ابتدا با بهانه‌های اجتماع پسند و با استفاده از خودفریبی و مکانیسم‌های دفاعی مثل انکار، فرافکنی، کوچک انگاری و توجیه به سمت خیانت پیش می‌روند.

طاهر عیزاده متخصص روانشناسی و مشاوره در ادامه گفت: با استفاده از خود مراقبتی، عدم استفاده از خودفریبی‌ها و مکانیسم‌های دفاعی آسیب زننده، بررسی و تحلیل انگیزه‌های شخصی، دلایل حضور در شبکه‌های اجتماعی، مدیریت زمان حضور در این فضا و عدم پنهان کاری فعالیت‌ها از یکدیگر می‌توانیم از آسیب و اتفاق‌های جبران ناپذیر پیشگیری کنیم. باید بسیار مراقب باشید که به خاطر اشخاص و فعالیت‌های مجازی، محرم‌ترین فرد زندگی واقعی خود را نرنجانید.

علیزاده در پایان تصریح کرد: در واقع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که در آن خودمراقبتی نباشد، شبیه خانه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم؛ اما دیوار و پرده‌ای برای حفظ حریم خانواده ندارد که در این صورت امکان دخالت و آسیب به بنیان خانواده برای هر شخص وجود دارد. امیدواریم با افزایش آگاهی و عمل به نکات توصیه شده بتوانیم از بنیان و حریم خانواده بیشتر مراقبت کنیم.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: