۰

ارائه پیشنهاد تشکیل وزارت امور اجتماعی در مجلس

رئیس فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس در نشست با اهالی رسانه از ارائه پیشنهاد این فراکسیون در قالب نامه به رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل وزارت امور اجتماعی خبر داد.
کد خبر: ۲۳۶۵۷۵
۱۱:۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،  نشست فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس با اهالی رسانه فعال در حوزه اجتماعی عصر روز (دوشنبه، 27 مردادماه) به منظور بررسی دلایل عدم موفقیت در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی در کشور برگزار شد.

«احمد نادری» با ارائه دلایل تشکیل این فراکسیون، گفت: ما به دنبال این هستیم که از طریق رایزنی با مسئولان مربوطه با محوریت فعالیت مجلس در جهت رفع آسیب های اجتماعی اقدام کنیم و این مهم از طریق مشارکت با کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیری خواهد شد.

رئیس فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس تصریح کرد: ما برای رفع آسیب های اجتماعی سند چشم اندازی را تدوین و منتشر خواهیم کرد که نقشه راه را نشان می دهد ضمن اینکه ایجاد وزارت امور اجتماعی را هفته گذشته در قالب نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که با این روش از موازی کاری 30 دستگاه فعال در حوزه آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم، همچنین نقطه ضعف های موجود در ارائه راهکارهایی که برای کنترل این آسیب ها در 3 دهه اخیر مطرح شده بود را برطرف خواهیم کرد.

نادری با اشاره به دلیل دعوت از اهالی رسانه به عنوان اولین میهمانان حاضر در نشست فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس، یادآور شد: بی تردید همفکری با اهالی رسانه به دلیل تحقیقات میدانی که انجام می دهند و آماری که در اختیار دارند قابل استناد است که به طور مستقیم به جامعه منعکس می کنند می توانند به عنوان جامعه شناس و صاحب نظر در این حوزه کمک موثری به فراکسیون آسیب های اجتماعی کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تداوم برگزاری نشست های مستمر با اهالی رسانه جهت تهیه گزارش کارآمد به منظور ارائه در کمیسیون اجتماعی و صحن علنی مجلس، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم از طریق هم اندیشی با اهالی رسانه آسیب های اجتماعی را با مطالعه مورد بررسی قرار دهیم به طور قطع می توان حداقل 5 قانون کارآمد در 4 سال پیش رو تصویب کرد که دارای پیشینه کارشناسی و پژوهشی منبعث از بررسی های میدانی بوده و نقش مهمی در کنترل آسیب های اجتماعی داشته باشد.

اهالی رسانه می توانند از فراکسیون آسیب های اجتماعی جهت ارائه گزارشی کارآمد حمایت کنند

در ادامه مهدی روشنفکر نایب رئیس فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه رسانه ها رسالت عظیم و ارزشمندی جهت رفع مشکلات اجتماعی دارند، افزود: رسانه ها می توانند در جهت رفع آسیب های اجتماعی به عنوان دست اندرکاران، روانشناسان و جامعه شناسان از این فراکسیون به منظور نیل به اهدافی که دارد، حمایت کنند.

دولت در انجام تکلیف خود برای کاهش آسیب های اجتماعی مطابق با برنامه ششم توسعه وارونه عمل کرد

در ادامه علی اصغر عنابستانی با اظهار تاسف از مشاهده سیر صعودی گسترش آسیب های اجتماعی در سطح جامعه، افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده بود که تا پایان سال اجرای این برنامه 5 آسیب اجتماعی اعم از طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، خشونت و کودکان کار را 25 درصد کاهش دهد اما نه تنها به این هدف نزدیک نشد بلکه وضعیت برعکس هم شده است کما اینکه سن افراد در معرض آسیب های اجتماعی کاهش یافته و تنوع این آسیب ها به شدت افزایش یافته است و آمارها در این حوزه نیز هم خام، هم نسبی افزایش یافته است.

سخنگوی فراکسیون آسیب های اجتماعی تصریح کرد: هم اکنون آسیب های اجتماعی ناشی از استفاده از فضای مجازی و تکنولوژی جدید نیز به شدت گسترش یافته و به سایر آسیب ها در این حوزه اضافه شده است، از سوی دیگر دغدغه جدید در این حوزه این است که گسترش آسیب های اجتماعی از برنامه های ما جلوتر حرکت می کند ضمن اینکه زنگ خطر این است که برنامه اجرایی کشور برای مقابله با این آسیب ها محدود، غیرفراگیر و بخشی است در حالیکه گسترش آسیب ها نامحدود و فراوان اند.

وی یادآور شد: مقابله با آسیب های اجتماعی از این جهت سخت شده است که بعضا رویکردهای سیاسی در این حوزه به مسائل اجتماعی غلبه می کند ضمن اینکه باید به این مسائل اجتماعی نیز در کنار مسائل اقتصادی توجه شود اما این مهم نادیده گرفته می شود از سوی دیگر دولت مکلف بود برای طرح های اقتصادی و آئین نامه ها پیوست اجتماعی تعریف کند که این امر به تازگی تنظیم شده در حالی که ما در سال آخر اجرای برنامه ششم توسعه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: ما هنوز مسائل اجتماعی را جدی نگرفته و عمق فاجعه را درک نکرده ایم کما اینکه براساس آمار کشف مواد مخدر از 336 هزار تن به 624 هزار تن رسیده و شیوع مصرف از 32 به 24 سال تا سال 92 رسیده بود، همچنین اعتیاد در دانشگاه ها به رقم بالای 30 درصد رسیده است که این امری نگران کننده است.

سخنگوی فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس از اهالی رسانه خواست تا فضای فکری جامعه را نسبت به این مهم حساس کنند و مجلس را در جهت رفع خلاهای قانونی ریل گذاری صحیح و نظارت قوی حمایت کنند.

قانونگذاری براساس تشخیص صحیح در حوزه آسیب های اجتماعی مشکل گشا می شود

در ادامه روح الله ایزدخواه عضو فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس با بیان اینکه مجلس ریل گذاری اصلی در جهت رفع آسیب های اجتماعی را برعهده دارد، افزود: ما در شرایطی می توانیم در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی موفق عمل کنیم که پای عوامل مردمی همچون اندیشکده ها، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد به مجلس باز شود چرا که آن ها در بطن جامعه هستند و نقش موثری در تشخیص مشکلات دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قانونگذاری با تشخیص صحیح مشکلات در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی می تواند مشکل گشا باشد و چنانچه مجلس به صورت ساختاری به فعالان اجتماعی پیوند بخورد می تواند در این زمینه موفق عمل کند.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: