۰

مجرد‌ها خوشبخت ترند یا متاهل‌ها؟

در اقوام و اشنایان و دوستان تعداد زيادي از دختران و پسرانی را مشاهده می کنید که در حال گذر سن هستند و هنوز در تجرد به سر می برند. بعضی از آن ها ازدواج را برابر با بدبختی می دانند و بعضی هم ترجیح میدهند مجرد بمانند و اموراتشان را با دوستانشان بگذرانند.
کد خبر: ۲۳۵۹۷۷
۱۳:۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، در اقوام و اشنایان و دوستان تعداد زيادي از دختران و پسرانی را مشاهده می کنید که در حال گذر سن هستند و هنوز در تجرد به سر می برند. بعضی از آن ها ازدواج را برابر با بدبختی می دانند و بعضی هم ترجیح میدهند مجرد بمانند و اموراتشان را با دوستانشان بگذرانند.

تشکیل خانواده و زندگی مشترک، زمانی بدیهی ترین چشم‌انداز انسانها بود. در دنیای امروزی ولی دو نیاز بنیادین روان بشری یعنی پیوند عاطفی و فردیت در تضاد با هم قرار می گیرند. مفهوم و معنای مجرد ماندن و تأهل هم تغییرات زيادي کرده اند.

این که بگوییم متاهلی بهتر از مجردی میباشد یا برعکس، مجردی از متاهلی بهتر است نادرست است .بعضی از اشخاص زندگی مشترک بهتری نسبت به زمان مجردی خویش دارند و برخی ديگر زندگی مجردی خویش را بیش از متاهلی دوست دارند ولی ازدواج میتواند شادمانی شما را تضمین نماید نتیجه جالبی در این زمینه به دست آمده است و جالب است که بدانید زندگی اشخاص متاهل چطور است افرادی که شاد می باشند ارتباط مستقیمی با نوع زندگی آن ها دارد برخی از اشخاص مجرد بودن و برخی از اشخاص متاهل شدن را عاملی برای خشنودی خویش می دانند.

ناراضایتی از خصوصیت های انسان است حتی چنانچه در اوج باشد. ناخشنودی از زندگی مشترک مسئله مختص به زوج های در آستانه طلاق و جدایی نیست، حتی مختص به مرد و زن.

این روزها بسياري از زوج هایی ایرانی که زندگی ارام یا نیمه آرامی دارند در عین حال که علاقه ای به جدایی از همسر خویش را ندارند ولی از زندگی زناشویی خویش ناراضیند و به اشخاص مجرد سفارش می کنند که اشتباه آنان را تکرار نکنند. شاید علت این امر بار سنگین مسوولیت زندگی مشترک باشد یا شاید ازاد زندگی کردن در زمان مجردی.

با این حال ولی این ناراضایتی که شاید پشیمانی از ازدواج را در پی داشته باشد میتواند ساحل ارام زندگی مشترک را متلاطم و پریشان کند.

عیبهای مجرد بودن طولانی مدت

باید پای صحبت تمام اشخاص متاهل و مجرد نشست و حرف هایشان را مو به مو گوش داد و سپس نتیجه گرفت که دنیای تأهل جذاب تر است یا دنیای مجرد ماندن، البته درصورتی که همه آنهایی که سفره دلشان را پهن نموده اند راست گفته باشند و از احساسات حقیقی شان پرده برداشته باشند.

بیشتر آدم ها هیچ وقت از شرایطی که دارند راضی نیستند، آن ها هر وقت به چیزی می رسند باز هم افسوس قبل را می خورند یا نگاهشان به داشته های سایرین است، پس هنگامی که از ازدواج و مجرد ماندن هم حرف می زنند دچار همین احساس میشوند برای همین است که صحبت آدم ها در خصوص این دو دوره از زندگی را نمی توان معیار قضاوت صد درصدی قرار داد؛ ولی فارغ از این بحث ها آنچه که نمی شود در آن شک کرد مزایایی است که به واسطه ازدواج سهم آدم ها می شود و محدودیت هایی که بعد از ازدواج دست و پای آدم ها را می بندد ولی به راستی کدامیک خوشبخت ترند؟ مجردها یا متاهل ها ؟

تأثیر ازدواج و مجرد ماندن بر سلامت

نتیجهٔ مطالعات جدید نشان می دهد که از دههٔ هشتاد میلادی به بعد میل به تجرّد در اشخاص بیشتر شده ازدواج ها کم تر و ناپایدار تر شده اند. همچنين نتیجهٔ مطالعات ثابت می کنند که برعکس باورهای قدیمی که اظهار می کردند اشخاص متأهل نسبت به مجردها از سلامت و احساس خوشبختی بیشتری بهره مندند ديگر مطلقاً صحت ندارد و در مواردی حتی مجردها خوشبختی و سلامت بیشتری از متأهل ها دارند.

از دلایل اظهار شده برای این مسأله میتوان به ازادی بیشتر در اشخاص مجرد و همین طور فشار بالا بر روی متأهل ها اشاره کرد. به بیان دیگر زیست مشترک در دنیای مدرن دستخوش تغییرات جدی و گام به گام می شود و دیگر به سان قدیم نمی باشد. چکیدهٔ این تحقیقات ثابت کرد که در عصر حاضر فردیت با زندگی مشترک در اصطکاک خواهد بود و چالش های جدیدی را بوجود خواهد آورد.

عامل دیگری که برای توضیح دلیل سالم تر و خوشبخت تر بودن مجرّدها دربرابر متأهلین اظهار شده این است که انسان در موقعیت های شخصی دچار دغدغه های ذهنی کمتری است؛ ولی در زمان قرار گرفتن در یک جمع بخاطر افزایش کشمکش ها و محاسبات ذهنی برای تعدیل، رفتار آدمی در قبال طرف مقابل آشفتگی ذهنی افزایش می یابد.

با این وجود برخی ديگر از منابع هنوز بر این باورند که با تمام مشکلاتی که ازدواج در دنیای امروز دارد، باز به دلایلی مثل ثابت کردن عشق به شریک عاطفی، اجتماعی بودن انسان، پشتیبانی همسر و ایجاد انگيزه بیشتر برای زندگی ازدواج کردن نسبت به مجرد بودن بهتر است.

مطالعات جدید نشان می دهد یک ازدواج خوب و سالم برای سلامتی موثر است. درحالی که ازدواج نادرست و مشکل دار ورشکستگی جسمی و روحی تمام عیار شمرده می شود. همه اشخاص انتظار دارند همسر آينده آن ها سازگار بوده و ارزش های شبیه آنان داشته باشد و باعث خوشحالی و خوشبختی آن ها شود. ولی شاید ندانید چنانچه همسرتان درست انتخاب شده باشد و ازدواج موفقی داشته باشید، سلامت جسمی شما تأمین می شود. بنابراین باید برای انتخاب همسر، بیش از انتخاب منزل و شغل اهمیت قائل شوید.

پژوهشگران متوجه شدند، اشخاص متاهل در زندگی شان پیشرفت می کنند و به خشنودی زناشویی می رسند.

افزایش خوش‌حالی امکان دارد به علت عکس العمل های ابتدایی به ازدواج خيلي کم باشد. بااین حال ، پس‌ازان زوج ها به سطح اولیه ای از خوشبختی بازمی گردند.

شاید فکر کنید می خواهم تنها از اشخاص متاهل تعریف و تمجید کنم؟ نه، آنها مخلوق بی نقص خدا نیستند و کاستی های خاص خویش را دارند.

بر اساس یک مطالعه جدید، اشخاص متاهل از زمان مجردی شان خوشبخت تر نیستند، ولی با گذشت زمان و در نظر گرفتن همه چیز، اشخاص متاهل از اشخاص مجرد خوشبخت تر هستند.

البته ازدواج سراسر شادمانی نیست. در واقع ، یک تحقیق ديگر نشان داده است، درصورتی که همسرتان شما را اذیت کند، ازدواج شما با گذشت زمان بدتر می شود. پس تمام شماهایی که ازدواج کردید بهتر است همسرتان را شادمان نگه دارید.

منبع: بیتوته

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: