۰

توطئه پشت پرده امارات و عربستان برای کنار زدن منصورهادی

یک منبع سیاسی از مقدمه‌چینی امارات و عربستان برای کنار گذاشتن رئیس‌جمهور مستعفی یمن پرده برداشت.
کد خبر: ۲۳۵۰۱۶
۱۴:۲۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یک منبع سیاسی عالی رتبه به روزنامه عربی۲۱ گفت: ابوظبی در دوره اخیر از تلاش‌های عربستان برای اجرای توافق ریاض حمایت کرده و به هم‌پیمانش شورای انتقالی جنوب یمن موافقت خود را با مکانیزم پیشنهادی ریاض، اعلام کرده است.

به گفته این منبع سیاسی قبل از اعلام مکانیزم تسریع توافق ریاض، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی فرستاده ویژه‌ای را به عربستان فرستاد اما تا پیش از رسیدن سعید المهیری، فرستاده امارات، شورای انتقالی با پیشنهاد اخیر عربستان مخالفت کرد و بعدا اعلام کرد با این مکانیسم موافق است و از خودمختاری اعلام شده در جنوب یمن صرف نظر کرد.

به گفته این منبع عنوان استراتژی جدید امارات "بستن صفحه عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن" و انتقال به دولتی که شورای انتقالی جنوب در آن چهار پست وزارتی داشته باشد، است.

این منبع افزود: هدف مقدمه‌چینی امارات تغییر معادله و سلب "مشروعیت" از عبدربه منصورهادی است. نظر امارات و عربستان یکی است و آن این است که دولت مستعفی یمن باری سنگین بر دوش آن‌هاست.

این منبع به نقل از مسئولی در هیئت شورای انتقالی در ریاض گفت: مقدماتی که ابوظبی برای آن برنامه‌ریزی می‌کند با اعمال فشار بر رهبری یمن برای دادن اختیارات گسترده به دولت آتی با مشارکت شورای انتقالی جنوب آغاز می‌شود.

این منبع افزود: هماهنگی میان امارات و عربستان درباره این مسئله وجود دارد که دولتی که قرار است به ریاست "معین عبدالملک" تشکیل شود اختیارات گسترده و نامحدود داشته باشد.

این منبع اعلام کرد: مقدماتی که در جریان است منصورهادی را بیشتر هدف قرار می‌دهد و قدرت را از وی می‌گیرد. شورای انتقالی جنوب یمن بعد از دریافت تضمین‌هایی با اجرای توافق ریاض موافقت کرده است.

هیئت شورای انتقالی جنوب یمن پس از ترک ریاض به تمامی نیروهای وابسته به این شورا ابلاغ کرده که هرگونه امتیازدهی حتی اگر سخت باشد در ازایش منصورهادی برای همیشه کنار گذاشته می‌شود و این شورا می‌تواند در دولت آتی شرکت کند. از شورای انتقالی جنوب یمن با ائتلاف‌هایی با احزاب چپ‌گرا و گروه حزب کنگره مردمی وابسته به خانواده علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن حمایت به عمل خواهد آمد.

اواسط ژوئیه یک منبع یمنی اعلام کرد در نشستی به ریاست سفیر عربستان در یمن، حزب سوسیال از پست خود در دولت آتی شورای انتقالی جنوب صرف‌نظر کرده است.

به گفته منابع سیاسی یمنی این مقدمه‌چینی‌ها با حمایت گروه‌های بین المللی صورت می‌گیرد و این آغاز بازی ای است که امارات علیه منصورهادی و گروه‌های حامی وی به راه انداخته است.

امارات به شورای انتقالی ابلاغ کرده که ابقای آن‌ها در خارج از چارچوب دولت "مشروع" آن‌ها را در نظر طرف‌های داخلی و خارجی شورشی جلوه می‌دهد و باید برای مشروعیت بخشیدن به تحرکاتشان برای جدایی تدریجی جنوب یمن از شمال آن در دولت مشارکت داشته باشند.

دیدگاه امارات بیشتر براساس رویکرد ابوبکر العطاس، اولین نخست‌وزیر یمن بعد از وحدت شمال و جنوب در سال ۱۹۹۰ است که اکنون مشاور منصورهادی است. دیدگاه وی مبتنی بر این مسئله است که جدایی جنوب از شمال تنها از طریق دولت "مشروع" ممکن است. بر این اساس ولیعهد ابوظبی برای تکرار تجربه کودتا از داخل دولت تلاش می‌کند مثل همان اتفاقی که در مصر و لیبی رخ داد.

به گفته منابع مذکور امارات تیم سیاسی و رسانه‌ای را از داخل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستانی‌ها برای توقف اجرای توافق ریاض در عدن و کارشکنی در هرگونه پیشرفتی که به نفع دوره آتی نباشد آماده کرده است.

به گفته این منابع محمد بن زاید شخصیت‌های بانفوذی را در میان دولت مستعفی یمن گماشته تا اطلاعات را به صورت منظم منتقل کرده و وجهه منصور هادی و رهبرانش را مخدوش کنند.

هفته گذشته ریاض از مکانیزم تسریع تلاش برای اجرای توافق ریاض خبر داد که به دنبال آن تصمیماتی از سوی منصورهادی اتخاذ شد و وی نخست‌وزیر کنونی را به تشکیل دولتی ظرف ۳۰ روز مکلف کرد.

منصورهادی همچنین "احمد حامد لملس" را به عنوان استاندار جدید عدن و محمد احمد الحامدی را به عنوان مدیرکل پلیس تعیین کرد.

در مقابل شورای انتقالی جنوب خودمختاری مناطق جنوب را در راستای طرح عربستان لغو کرد.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: