۰

رویگردانی از پیام غدیر چه عواقبی دارد

امام کاظم (علیه السلام) دو مورد از تبعات رویگردانی از پیام غدیر را بیان فرمودند.
کد خبر: ۲۳۴۹۳۷
۰۹:۰۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

پس از وفات رسول‌الله (صل الله علیه و آله و سلم) امت اسلام به سبب عدم عمل به تعهدات خویش نسبت به پذیرش خلافت امیرالمؤمنین (علیه السلام) دچار عقب‌گردی ملموس از ارزش‌های دینی و معنوی شد. از همان آغازین لحظات وفات نبی مکرم اسلام عده‌ای از جلوداران سپاه اسلام با رویکرد تعصبی و قبیله‌ای خویش، سعی کردند فردی را غیر از آنچه رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) برای آن‌ها برگزیده بود، به مسند خلافت بنشانند و در این سعی خود به موفقیتِ ظاهری دست یافتند، هرچند این رویداد امیرالمؤمنین را از وظیفه تکوینی خویش در امر امامت منع نکرد و به تعبیر ایشان در آن شرایط که خلافت ایشان مورد غصب واقع شد، فرمود «فَطِرْتُ‏ بِعِنَانِهَا» عنان جامعه را در دست گرفتم.

در هر صورت تبعات این تمرد آشکار را می‌توان در تاریخ به وضوح مشاهده کرد؛ بازگشت نظام طبقاتی، تحریف آموزه‌های نبوی، تبعیض و نابرابری، فساد صف‌اولی‌های لشگر پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) و ... گوشه‌ای از چالشِ عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.

امام کاظم (علیه السلام) در ترسیم دوران پس از رحلت رسول گرامی اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) و تبعات عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین استناد به آیه ۱۱ سوره بقره کردند، آنجا که خداوند می‌فرماید «و إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُون‏؛ و، چون به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید»، مى‏‌گویند: «ما خود اصلاح‌گریم.» حضرت فرمود وقتی به بیعت‌شکنان روز غدیر گفته‌شد لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْض؛ در زمین فساد نکنید‏ با آشکارکردن پیمان‌شکنی خود (پیمان غدیر) در میان بندگانی که [ایمان]ضعیفی دارند [و به راحتی فریب می‌خورند]. چرا که در اثر این کار:آن‌ها را در دینشان سردرگم می‌کنید ودر آیین و عقایدشان آشفته خاطر می‌کنید، قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ‏؛ گفتند ما اصلاح‌گریم؛ [وَ]إِذَا قِیلَ لِهَؤُلَاءِ النَّاکِثِینَ لِلْبَیْعَةِ فِی یَوْمِ‏ الْغَدِیرِلا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْض بِإِظْهَارِ نَکْثِ الْبَیْعَةِ- لِعِبَادِ اللَّهِ الْمُسْتَضْعَفِینَ فَتُشَوِّشُونَ عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ، وَ تُحَیِّرُونَهُمْ فِی مَذَاهِبِهِمْ. قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ.

بر اساس این روایت، دو مورد از تبعات رویگردانی از پیام غدیر از سوی امام کاظم (علیه السلام) مطرح شده است ۱ ـ سردرگمی مردم در دین ۲ ـ آشفتگی و تحیّر در عقاید و مذهب؛ و همان طور که مطرح شد، این دو حقیقت تلخ را طی سال‌های پس از رحلت رسول گرامی اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) و به ویژه حکومت بنی‌امیه مشاهده کردیم.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: