۰

درخواست آزادی شیخ زکزاکی در آستانه روز محاکمه

کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن در آستانه روز محاکمه رهبر جنبش اسلامی نیجریه از دولت این کشور خواست که به محاکمه غیرقانونی وی پایان دهند و او را آزاد کنند.
کد خبر: ۲۳۴۶۲۹
۱۲:۰۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، به نقل از کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، این کمیسیون بار دیگر در نامه‌ای خطاب به محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه، از او خواست كه شیخ ابراهیم زكزاکی، رهبر جنبش اسلامی این كشور و همسرش، معلمه زینت، را آزاد كند و به مصائب پنج ساله آنها پایان دهد.

این زوج به دلیل بی‌اعتنایی مقامات نیجریه به حکم دادگاه مبنی بر لزوم آزادی آنها، همچنان در زندان ایالتی کادونا در بازداشت به‌ سر می‌برند. با وجود مکاتبات قبلی با بوهاری و دیگر مقامات نیجریه و مقامات بین‌المللی، به نظر می‌رسد چشم‌اندازی برای پایان دوره حبس آنها دیده نمی‌شود.

در حالی كه شیخ زكزاکی و همسرش برای محاکمه در روز پنج‌شنبه، ۳۰ جولای (۹ مرداد) به اتهام واهی مشارکت در خشونت‌های سال ۲۰۱۵، که منجر به کشته شدن یک مأمور پلیس شد، آماده می‌شوند. در این خشونت‌ها صدها نفر از طرفداران شیخ زکزاکی کشته و وی و همسرش به شدت زخمی شدند.

علی‌رغم اینکه بیش از هزار هوادار بی‌گناه جنبش اسلامی نیجریه در این حمله قتل عام شدند، هیچ یک از مقامات محاکمه نشد. در سال ۲۰۱۶ دادگاه عالی فدرال این حكم را صادر كرد كه بازداشت این زوج غیرقانونی است و به دولت نیجریه دستور داد که ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ آنها را آزاد و به آنها غرامت پرداخت كند.

این نامه به بوهاری یادآوری می‌کند که قتل عام زاریا در حال حاضر موضوع تحقیقات اولیه دادگاه بین‌المللی کیفری است و توجه محافل بین‌المللی را به این کشور جلب می‌کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: