۰

پیامدهای چند همسری در جامعه

چندهمسری یکی از بحران های فراگیر در اجتماع است. افراد دلایل مختلفی برای گرایش به چند همسری دارند. ازدواج مجدد و چند همسری پیامدهای بسیاری در خانواده ها دارد.
کد خبر: ۲۳۳۹۹۰
۱۱:۵۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، چند همسری یکی از بحران های فراگیر امروزی در اجتماع است. افراد دلایل مختلفی برای چند همسری خود بیان می کنند و با جملاتی خاص، سعی در توجیه کار خود دارند. این موضوع جدا از فواید ظاهری که دارد دارای تبعات گسترده ای در خانواده ها می باشد. به طوری که تبدیل به مشکلات غیر قابل حل شده و نیاز به مشاور وجود داشته باشد. چند همسری با خیانت و یا داشتن معشوقه متفاوت است و به وضعیتی گفته می شود که یک مرد بیش از یک همسر به شکل رسمی داشته باشد.

علل روی آوردن به چند همسری

خانواده هایی که دارای سلامت هستند فرزندان سالمی نیز پرورش می دهند. از سوی دیگر در خانواده هایی که الگوی رفتاری مخربی میان والدین، پدر و فرزندان یا مادر و فرزندان وجود داشته باشد، احتمال ناسالم بودن فرزندان در آینده بیشتر خواهد شد.به همین دلیل می توان گفت که چند همسری ترکیبی از تمایلات فردی، عوامل تربیتی و اجتماعی می باشد.

ازدواج دوم مردان متأهل، معمولا واکنشی در مقابل مشکلات زندگی زناشویی است. بسیاری از مردان دارای چند همسر بدون تلاشی برای رقع مشکلات زندگی،ازدواج دوم را راهی آسان برای فرار از مشکلات زندگی انتخاب می کنند و دلایل مختلفی برای آن توجیه می کننند. در این شرایط مردها بدون در نظر گرفتن مضرات چند همسری، خود را درگیر مسائل و مشکلات پیچیده ای می کنند. بسیاری از زنانی که شوهرشان همسر دیگر را اختیار کرده است، اعتقاد دارند که همسرشان در ابتدا رفتار خوب و معقولی داشته ، اما به مرور رفتار آنها تغییر کرده و نسبت به زن خود بی توجه شده اند. در این بخش از نمناک به بررسی علل چندهمسری و پیامدهای آن می پردازیم:

خواسته های شخصی

یکی از علت های مردان برای داشتن همسر دوم یا متعدد ، برطرف کردن نیازهای جنسی است، در حقیقت با در اختیار گرفتن همسر بعدی، به نوعی توانایی و تمکن مالی خود را به رخ می کشد و شاید احساس خوبی نسبت به این موضوع داشته باشد. معمولا این گونه مردان با گرفتن چند همسر به خود افتخار می کنند . در برخی شرایط احساساتی مانند کمبود عزت نفس موجب می شود تا مردها برای نشان دادن قدرت و مردانگی خد ، به صورت افراطی جبران کنند و مردانگی خود را با این روش نشان دهند.
سرد مزاجی خانم ها

بعضی از زنانی که مشکل سردمزاجی دارند معمولا به دنبال درمان آن نمی باشند. بنابراین اغلب مردان برای رفع نیازهای جنسی به جای درمان سردمزاجی همسر خود به برقراری ارتباط با زنان دیگر گرایش دارند.

بچه دار شدن

یکی از علل دیگر چند همسری نداشتن فرزند است. در برخی شرایط مردن به دلیل نداشتن فرزند یا ناتوانایی یک فرد، اقدام به ازدواج مجدد می کنند. این مردان برای بقای نسل شان اقدام به ازدواج مجدد می کنند. این نوع ازدواج مجدد در مردان بیشتر زمانی رخ می دهد که زن توانایی باروری نداشته باشد. اما اگر این مشکل برعکس باشد و مرد توانایی باروری نداشته باشد معمولا از زن انتظار مدارا و صبوری دارد.
بیماری دو قطبی – مانیک

بسیاری از بیماری هایی مانند اختلال دوقطبی یا بیماری مانیک، منجر به روابط متعدد مردان می شود. ولخرجی فرد، احساس قدرت و خاص بودن از جمله نشانه های بیماری مانیک (بیماری شیدایی) یا اختالال دوقطبی می باشد.
فرزند پسر داشتن

در گذشته اغلب مردان انظار پسردار شدن از همسر خود داشتند و برخی از آنها به همین دلیل به سراغ همسر دوم می رفتند. البته این موضوع در جامعه امروزی بسیار کمرنگ شده است.اما هنوز هم در برخی از خانواده ازدواج دوم مردان دلیلی برای پسردار شدن است.

مسائل جامعه

در برخی از جوامع که دچار جنگ و یا مسائلی مانند آن هستند، مردهایی که امکان مالی دارند زنان بیوه را تحت تکفل خود قرار می دهند و با آنها ازدواج می کنند. برخی از موارد فرهنگی و مذهبی نیز گرایش به چند همسری را ترویج می کند.در برخی فرهنگ ها، مردان حق داشتن چند همسر را دارند که این حق نسل به نسل به فرزندان آنها منتقل شده است.
از کار افتادگی جنسی و جسمی زن

در برخی موارد که زن سن بیشتری از مرد دارد و یا به دلیل مشاغل سخت، زودتر از مرد ناتوان و از کار افتاده می شود، برای جبران مشکلات درصدد ازدواج مجدد شوهر خود بر می آیند.
به پول رسیدن

برخی از مردان زمانی که به رفاهی می رسند به نوعی فیلشان یاد هندوستان می کنند و به قول قدیمی ها شلوارشان دوتا شده و به فکر ازدواج دوم می افتند.

اختلال شخصیتی

برخی از مردانی که به اختلال دون ژوانیسم مبتلا هستند نمی توانند با یک زن زندگی کنند. این افراد هویت خود را در تعداد زن هایی می بینند که تحت تصرف دارند. ازدواج های مجدد هدف زندگی این مردان می باشد. این افراد نوعی حقارت درونی دارند که از توجه زنان مختلف لذت می برند.
ازدواج ناخواسته مرد با زن اول

اگر مردی به اجبار با خانمی که مورد پسند او نباشد ازدواج کند انگیزه خود از ازدواج دوم را ازدواج اجباری خود می داند. در این شرایط بدون جدایی از همسر اول خود، معمولا به دلیل مسائلی همچون داشتن فرزند، به دنبال همسر دلخواه خود می باشد.

پیامدهای چند همسری برای زنان و مردان
آسیب های چند همسری برای زنان

به طور معمول چند همسری اغلب در مردان رایج است، بنابراین آسیب های مربوط به چند همسری مانند آسیب های خیانت از این زاویه بررسی می شود. آسیب های رایج شامل موارد زیر می باشد:

چند همسری معمولا موجب از هم پاشیده شدن خانواده ها و طلاق می شود.

آثار روانی چند همسر داشتن شوهر معمولا برای خانمها بسیار شدیدتر است و ممکن است منجر به اختلالات روانی از قبیل افسردگی و اختلالات اضطرابی شود.

چند زنی موجب می شود که زن احساس بی کفایتی و احساسات مرتبط با نادیده گرفته شدن داشته باشد.

در خانواده هایی که چند همسری وجود دارد احتمال انتقال بیماری های مقاربتی و ایدز بیشتر است. حتی اگر یک نفر در خانواده به چنین بیماریهایی مبتلا باشد ، این بیماری از طریق مرد به سایر همسران منتقل خواهد شد.

آمار خودکشی در میان زنانی که یک همسر دارند بیشتر است.

یکی از موار شایع در خانواده های چند همسری، خشونت های خانگی و ایجاد حسادت و رقابت میان زنان است.

در اکثر موارد زن دوم در ابتدا راضی می شود که مردزمان بیشتر خود را صرف زندگی اول خود بکند، اما به تدریج با محکم شدن رابطه ، دیگر حاضر به این تقسیم نمی شود.به همین دلیل زن دوم آسیب های اجتماعی، عاطفی و روانی بیشتری را متحمل می شود.
علاوه بر موارد ذکر شده رقابت های همسران و تنش ها و اضطراب هایی که بر زنان تحمیل می شود بر رفاه و آرامش کودکان تاثیر می گذارد و کودکان نیز ممکن است درگیر رقابت ها و جنگ مادران خود شوند.

آسیب هایی که ازدواج دوم به مرد وارد می کند:

ازدواج دوم مرد متأهل، پیامد های زیادی را برای خود او به وجود می آورد.با اینکه ازدواج و چند همسری از لحاظ شرعی مجاز است اما از دیدگاه جامعه موضوعی غیرقابل پذیرش می باشد. مهمترین مشکلات و پیامدهای چند همسری برای مردان شامل موارد زیر می باشد:

پنهان کاری و دروغ
شک و تردید و سوء ظن در همسر و فرزندان

کم شدن کیفیت و شادی در زندگی

از بین رفتن جایگاه و ارزش پدر

اختلال در خواب
اختلالات در کارکرد های روزانه

از بین رفتن اعتبار و آبروی مرد در بین همکاران
به وجود آمدن ترس در زندگی فرد

اکثر پیامدهای ناشی از ازدواج دوم مردان متاهل را زن دوم متحمل خواهد شد.

دلایل ازدواج زنان با مردان متأهل

برخی از دختران مجرد و زنان مطلقه به دلیل نیاز به یک تکیه گاه و حامی، قاطعیت خود را برای مخالفت با برقراری ارتباط با جنس مخالف از دست داده و به این نوع ارتباطات تن می دهند. دلایل مختلفی برای ازدواج با مردان متاهل وجود دارد که عبارتند از:
اخاذی از مردان متاهل ثروتمند

امروز در جامعه دیده می شود که برخی از دختران جوان به دنبال ثروت، با اغفال مردان متمول،با آنها ازدواج کرده و بخشی از ثروت آنها را تصاحب می کنندو پس از رسیدن به هدف خود، با بهانه های مختلف تقاضای طلاق می نمایند.در این شرایط گه شخص از زندگی ساقط می شود زیرا ممکن است همسر اول او نیز به دلیل تجدید فراش مرد، او را ترک کرده باشد. بنابراین علاوه بر از دست دادن زندگی، بخش زیادی از ثروت خود را نیز از دست دهد.
افزایش سن ازدواج دختران

تحقیقات نشان می دهد که افزایش سن ازدواج میان دختران یکی از دلایل آنها برای ازدواج با مردان متأهل است. در حقیقت زمانی که امکان ازدواج برای پسران به دلایل مختلف کم است، فرصت ازدواج برای دختران محدود می شود و برخی دختران، امید به ازدواج با فرد مجرد را از دست میدهند، در این شرایط یا باید مجرد ماندن را برای همیشه انتخاب کنند و یا ازدواج و همسر دوم بودن را قبول نمایند.

نجات خانواده از فقر مادی

در برخی موارد به دلیل فقر مالی زیاد خانواده، دختر با از خود گذشتگی حاضر به ازدواج با مردی ثروتمند می شود که از نظر مالی به خانواده خود کمک نماید.
رهایی از مشکل بیوه بودن

یکی از مهمترین دلایل برای ازدواج با مردان متاهل، بیوه بودن زنان استبه خصوص زنانی که درآمدی ندارندو تهیه مایحتاج زندگی برای آنها مشکل است. در واقع شرایط مالی موجب می شود که زنان بیوه حاضر به ازدواج مجدد با مردان متاهل شوند.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: